باید از جوانان و سینمای انیمیشن حمایت کرد

پرویز پرستویی که این روزها برای دوبله شخصیت‌های انیمیشن در استودیو حاضر شده است، گفت: باید از جوانان فعال در سینمای انیمیشن و این نوع آثار که با دشواری‌های فراوان تولید می‌شوند، حمایت کرد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، این بازیگر باسابقه و موفق که نخستین بار صداپیشگی انیمیشن را با فیلم سینمایی «جمشید و خورشید» به کارگردانی بهروز یغمائیان تجربه کرده بود، درباره حضورش در آن اثر و نیز فیلم «آخرین داستان» نخستین انیمیشن سینمایی اشکان رهگذر گفت: «حضور من در این پروژه‌ها به بحث ریسک‌پذیری ارتباطی ندارد. چون در این حوزه به دنبال چیزی نمی‌گردم. اینجا با این عنوان که بگویم 47 سال تجربه بازیگری دارم، وارد نمی‌شوم که بخواهم تصمیم بگیرم دوبله انجام دهم یا ندهم.»
پرستویی ادامه داد: «من نسبت به انجام چنین کارهایی احساس وظیفه می‌کنم و این کار برایم نوعی ادای دین است. ما به عنوان بازیگر، تعداد زیادی فیلم‌های سینمایی یا سریال با شکل و شمایل مختلف کار می‌کنیم، حالا جوانی که از 23 سالگی ساخت فیلمش را شروع کرده نیاز به ابزار دیگری برای به نتیجه رساندن اثرش دارد. اینجاست که ما باید به او کمک کنیم. همان‌طور که می‌بینیم در همه جای دنیا این بازیگران هستند که به حوزه گویندگی انیمیشن ورود می‌کنند.»
او با اشاره به این‌که انیمیشن نیاز به نگاه ویژه‌ای دارد، افزود: «در زمان قدیم به انیمیشن «کارتون» می‌گفتند و کودکان تماشاگر آن بودند. اما امروز اوضاع متفاوت شده است و انیمیشنی مثل «آخرین داستان» یک اتفاق کاملا جهان شمول است و تماشاگران از هر رده سنی می‌توانند جذب آن شوند.»
این بازیگر برگزیده سینمای ایران، در پاسخ به این سوال که چقدر انیمیشن دوست دارد و آن را دنبال می‌کند؟ گفت: «بیشتر در گذشته انیمیشن نگاه می‌کردم. اما در این چند روزی که دوبله شخصیت تهمورث و ارشیا را برعهده گرفته‌ام، می‌بینم که فضای انیمیشن بسیار متفاوت از گذشته است. شما واقعا می‌توانید به عنوان بزرگسال هم آن را دنبال کنید.»
پرستویی تاکید کرد: «حتی زمانی که «جمشید و خورشید» را دوبله می‌کردم، به کارگاه‌های ساخت این انیمیشن سینمایی رفتم و ‌دیدم که چه زحمتی برای ساخت یک انیمیشن سینمایی می‌کشند. این اتفاق‌ها باید با تبلیغ کافی معرفی شود تا برای مردم جا بیفتد که برای دیدن انیمیشن به سینما بروند. به خصوص که انیمیشن «آخرین داستان» هم به سراغ قصه حماسی شناسنامه‌داری از فردوسی و شاهنامه رفته است.»
پرستویی ادامه داد: «شاهنامه اثری است که قدمت طولانی در بین عامه دارد و تاکنون اتفاق جدی و موثری در خصوص آن رخ نداده است.»
او با اشاره به این‌که انیمیشن و جوانان سازنده انیمیشن باید حمایت شوند، گفت: «کسی مثل اشکان رهگذر هفت سال از انرژی‌اش را صرف ساخت این فیلم کرده که در نهایت قرار است دو ساعت باشد، در حالی که در سینمای رئال کارگردانان می‌توانند هر سال یک یا دو فیلم بسازند. من مطمئنم اگر از ساخت انیمیشن حمایت کنیم بازخورد خوبی هم از آن دریافت می‌کنیم.»
دهمین جشنواره دوسالانه بین‌المللی پویانمایی تهران از 15 تا 19 اسفند در تهران و 32 سالن کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سراسر کشور برگزار می‌شود.