حمایت دولت از کانون در برنامه ششم توسعه کشور

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از اضافه‌شدن بندی در لایحه برنامه ششم توسعه کشور برای حمایت از برنامه‌های کانون در حوزه توسعه فرهنگ مطالعه و پژوهش خبر داد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، گردهم‌آیی مدیران کل استان‌های کانون سراسر کشور در حال برگزاری است و علیرضا حاجیان‌زاده نیز این مطلب را در سخنرانی آغاز این گردهم‌آیی عنوان کرد.
بیشتر مباحث این گردهم‌آیی - که صبح روز 21 اسفند 1396 در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون تهران - آغاز شده است به بررسی موضوع چشم‌انداز ده‌ساله کانون اختصاص دارد که قرار است به صورت رسمی از ابتدای سال 1396 آغاز شود.
در این میان مدیرعامل کانون به مدیران ستادی و استانی گفت: الحاق یک بند مستقل در برنامه ششم توسعه به نام کانون تحول مثبتی است که در نتیجه پیگیری‌های پی‌درپی و طولانی در مراجع رسمی صورت گرفته است.
بر اساس بند ح ماده 79 لایحه برنامه ششم توسعه دولت موظف شده است تا در طول سال‌های برنامه، اعتبار و منابع لازم را در جهت ترویج ارزش‌های ایرانی اسلامی و توسعه فرهنگ مطالعه و پژوهش در مناطق محروم روستایی، مرزی و عشایری در اختیار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان قرار دهد.
حاجیان‌زاده در عین حال توضیح داد که چشم‌انداز 10 ساله کانون اگرچه پیش از این آماده شده بود اما به دلیل ایجاد هماهنگی با برنامه پنج ساله توسعه کشور، این چشم‌انداز از سال 96 اجرا می‌شود.
او یادآور شد در دو سال نخست مدیریت فعلی کانون،  ضمن انجام امورجاری به دنبال تثبیت ساختار‌ها و مسایل سخت‌افزاری بودیم و پس از مهیاکردن این زیر ساخت‌ها، در سال 95 شاهد اولین مرحله از خروجی‌های این اقدام‌های زیربنایی بودیم که در گردهم آیی قبلی مدیران کل به آنها اشاره شد.
مدیرعامل کانون اظهار داشت اجرای طرح‌های کانون مدرسه، کانون نمایش و تجهیز 39 سالن نمایش کانون،  راه‌اندازی مراکز فراگیر در همه استان‌های کشور، احیای حوزه عرضه محصولات فرهنگی و ایجاد نهضت فروش کتاب به‌ویژه در هفته کتاب و دهه فجر، گشایش مجتمع فرهنگی هنری کانون قم از محل اعتبارات سفر مقام معظم رهبری، برگزاری موفق جشنواره‌های کتاب کودک و نوجوان، بین‌المللی قصه‌گویی و پویانمایی، ایجاد سرور مرکزی کانون، راه‌اندازی آزمایشی پرتال کودک و نوجوان و آغاز اجرای عملیات ساخت مجتمع فرهنگی رفاهی کانون در نشتارود  از جمله اقدام‌هایی است که در چند ماهه اخیر انجام شده است.
حاجیان‌زاده همچنین گفت دور دوم سفرهای استانی‌اش با شیوه‌ای تعاملی از چند ماه قبل آغاز شده و در سال آینده هم ادامه پیدا می‌کند.
در ادامه این نشست مدیرعامل کانون وارد دستور اصلی گردهم‌آیی شد و توضیح داد که برنامه اجرایی چشم‌انداز در ده سرفصل اصلی بیش بینی شده که در این گردهم‌آیی به گفت‌و‌گو گذاشته می‌شود و از مدیران کانون خواست درباره‌ی این موضوع‌ها به اظهار نظر بپردازند چرا که این چشم‌انداز در قالب دو برنامه پنج‌ساله اجرا خواهد شد.
حاجیان‌زاده یادآور شد برای طراحی و تدوین سند چشم‌انداز، مدت زیادی کار کارشناسی انجام شد و از اول هم قصد ما این بود در سند چشم انداز به مفاهیمی بپردازیم که در کانون قابل اجرا باشد.
وی «اعضا و فعالیت‌های مراکز»، "نقش راهبردی نیروی انسانی"، " کیفیت مراکز فرهنگی هنری"، «فن‌آوری و فضای مجازی»، "کیفیت تولیدات کانون"، «تولیدات و خدمات کانون برای عموم کودکان و نوجوانان»، «ارتباطات برون سازمانی کانون»،  "امور بین الملل"، " آموزش زبان های خارجی" و «اقتصاد کانون» را ده سرفصل اصلی این سند چشم انداز برشمرد.
در نخستین بخش این گردهم‌آیی که به موضوع «اعضا و فعالیت‌های مراکز» اختصاص داشت، درباره‌ی مساله سن عضویت، سطح پوشش مخاطبان، توسعه مراکز، بازنگری در فعالیت‌ها و پایدارسازی اعضا گفت‌و‌گو شد.
 کاهش آغاز سن عضویت کانون و افزایش سن پایان عضویت در کانون - که اکنون 6 تا 16 سال است - موافقان و مخالفانی داشت.

موافقان، این مساله را باعث افزایش شمار اعضای کانون می‌دانستند و معتقد بودند که تعریف جهان از سن کودکی تغییر کرده است و فعالیت‌های کانون می‌تواند برای خردسالان نیز جذابیت داشته باشد.
در مقابل مخالفان هم بر کمبود امکانات و بودجه لازم و مربیان آموزش دیده برای این افزایش مخاطبان، همچنین تشدید مشکل دخترانه و کودکانه بودن مراکز - که باعث فاصله نوجوانان پسر از مراکز می‌شود - تاکید داشتند.

گردهم‌آیی مدیران کل کانون استان‌های کشور روز 22 اسفند 1395 پایان می‌یابد.