افزایش استقبال از کتاب‌های کانون در سال 1395

کتاب‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در یک سال گذشته با استقبال زیاد مخاطبان روبرو شده در عین حال بیش از 70 درصد فروش محصولات کانون به کتاب اختصاص یافته است.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، فریدون واحدی، معاون توسعه و مدیریت منابع کانون که روز 16 اردیبهشت 1396 در مراسم تقدیر از استان‌های برتر در حوزه‌ی عرضه‌ی محصولات فرهنگی‌هنری کانون سخنرانی می‌کرد، گفت: خاستگاه و تکیه‌گاه ما برای ورود جدی به عرضه‌ی فروش بیشتر این محصولات، مطالبه‌ی مقام‌معظم رهبری (مدظله‌العالی) از مسوولان کانون بوده است و ما در این مسیر به تکلیف خود عمل کردیم چرا‌که این خواسته‌ای‌ به حق است تا تولیدات فاخر کانون مخاطب سیزده میلیونی خود را در تمامی نقاط کشور تحت پوشش قرار دهد.
معاون توسعه و مدیریت منابع کانون در ادامه گسترش عرضه‌ی محصولات کانون با استفاده از توانمندی‌های بخش خصوصی را با بیان سه رویکرد این‌گونه توضیح داد: هماهنگ‌سازی نظام اجرایی کانون با سیاست‌های اجرایی کشور بر اساس اصل 44 و ماده 88 تنظیم بخشی از مقرارت مالی و معاملاتی دولت برای برون سپاری امور خدماتی و پشتیبانی با هدف چابک‌سازی سازمان و صرفه‌جویی در هزینه‌های جاری با بهره‌مندی از توان بخش خصوصی جز اولین رویکرد و الزام‌هایی است که کانون اجرا می‌کند و یقین داشته باشیم این مطمئن‌ترین و بهترین روش برای آینده کانون است. چنان‌چه در مسیری که ایجاد کرده‌ایم نیاز به اصلاح روش باشد انجام خواهیم داد. ولی این روش مسیر برگشت‌ناپذیر کانون خواهد بود.
ایجاد شبکه‌ی عرضه‌ی محصولات فرهنگی با محوریت کانون در سراسر کشور رویکرد دومی بود که واحدی به آن اشاره کرد و افزود: این وظیفه‌ی سازمان‌های دولتی است که بخش خصوصی را حمایت کنند و از آن‌ها بخواهند تا بخشی از وظایف قابل واگذاری دستگاه‌های اجرایی را انجام دهند.
وی ادامه داد: رویکرد سوم ما توجه به اقتصاد کانون و ارتقای آن با استفاده از ظرفیت‌های فرهنگی درونی کانون است. و یکی از محورهای اصلی ما در سند چشم انداز 10 ساله کانون توجه به اقتصاد فرهنگی در کانون است.
واحدی قدم برداشتن در این مسیر و طراحی آن را جزو خواسته‌های مسوولان کشور بیان کرد و با طرح این پرسش‌ها که آیا تولیدات کانون با مخاطب 13 میلیونی تناسب دارد؟ آیا تیراژ 10هزار جلدی با آمار کودک و نوجوان کشور مناسبت دارد؟ آیا ما تولید کردیم تا انبار ‌کنیم؟ اضافه کرد: در سال 1395 فروش محصولات کانون از افزایشی سه برابری برخوردار شد و به شش و نیم میلیارد تومان رسیده است که 70 درصد آن حاصل عرضه‌ی مناسب  کتاب های کانون بوده است. و نتیجه آن خالی شدن انبارهای انباشته از کتاب کانون در سال 95 بود.
واحدی با بیان این مطلب که تعداد فروشگاه‌ها از 57 به 234 رسیده است، یادآور شد اگر سال 1393 و سال‌های قبل این مبلغ یک میلیارد بوده است این بدان معناست که ما در آن سال کتاب کمتر عرضه کرده‌ایم.
معاون توسعه و مدیریت منابع کانون در ادامه گفت: سختی، چالش و تنگنا در این مسیر وجود دارد اما روی اعتقادمان در این حوزه هستیم چراکه ما به حوزه‌ی فرهنگ مطالعه، اقتصاد فرهنگ و نشر کمک کردیم. در کشور کتاب‌فروشی افزایش دادیم. کتاب‌خوان تربیت کردیم که نتیجه این کار علاوه بر توسعه مخاطبان کانون حمایت از نویسندگان و پدید آورندگان حوزه کودک و نوجوان است.
واحدی بر این باور است که در رسیدن به این اهداف همه‌ی استان‌ها شایسته‌ی تقدیر و تشکر هستند اما اگر برخی از استان‌ها در رتبه بندی قرار ندارند چون ما در اول راه هستیم و در این حوزه نیاز به تلاش بیشتر داریم.
معاون توسعه و مدیریت منابع کانون در ادامه «توسعه‌ی فروش»، «توسعه‌ی فروشگاهی»، «عرضه‌ی کتاب‌های کانون» و «فروش مجازی» را به عنوان محورهای ارزیابی استان‌ها در سال 1396 معرفی کرد.
وی در پایان این مراسم گفت در مرکز هر استان‌ باید یک فروشگاه معیار و نمایشگاه دایمی محصولات فرهنگی‌هنری کانون با فضایی حداقل 150 تا 200 مترمربع راه‌اندازی شود.

برترین‌ها معرفی شدند
در ادامه‌ی این مراسم استان‌هایی که در حوزه‌ی «فروش و واریز» و «توسعه فروشگاهی» به عنوان برتر معرفی شدند لوح تقدیر خود را از دست علیرضا حاجیان‌زاده مدیرعامل کانون و فریدون واحدی، معاون توسعه و مدیریت منابع کانون دریافت کردند.
براساس این خبر، در حوزه‌ی توسعه فروش و واریز استان‌های فارس و آذربایجان‌شرقی به عنوان استان‌های درجه یک به ترتیب «رتبه‌ی اول» و «دوم» و استان البرز به عنوان استان درجه دو «رتبه اول» را به دست آورد.
بر همین اساس استان‌های سیستان و بلوچستان «رتبه‌ی اول» و بوشهر «رتبه‌ی دوم» و استان چهارمحال و بختیاری و خراسان‌شمالی هر دو «رتبه‌ی سوم» را به عنوان استان‌های درجه سوم از آن خود کردند.
استان تهران نیز به عنوان استان ویژه معرفی شد و «رتبه اول» را به دست آورد.
در همین حال در حوزه‌ی توسعه‌فروشگاهی استان آذربایجان‌شرقی به عنوان استان درجه یک «رتبه‌ی اول» و استان اردبیل به عنوان استان درجه دو «رتبه اول» را کسب کردند.
درجه‌بندی استان‌ها در کانون براساس جمعیت استانی، جمعیت کودک و نوجوان، میزان توسعه فرهنگی‌اجتماعی
و امکانات کانون صورت گرفته است.
گفتنی است ابتدای این مراسم با تلاوت آیاتی از قرآن مجید، پخش فیلم مستندی از فعالیت‌های استان‌ها در عرضه‌ی محصولات فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با عنوان «آینده روشن» آغاز شد.
این مراسم روز 16 اردیبهشت 1396 هم‌زمان با گردهمایی مشترک مدیران کل ستادی و استانی با نمایندگان فروش محصولات کانون در سراسر کشور در مرکز آفرینش‌های فرهنگی‌هنری کانون در تهران برگزار شد.