کتاب و رسانه‌های اجتماعی را در کنار هم ببینیم

کتاب و رسانه‌های اجتماعی باید در کنار هم باشند اما در حوزه کتاب جذابیت‌های ویژه‌ای ایجاد کنیم تا پاسخ‌گوی نیاز کودکان و نوجوانان باشد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، این بخشی از سخنان دکتر محمد بیرانوند نماینده مردم خرم‌آباد در مجلس شورای اسلامی است که در حاشیه بازدید از غرفه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران عنوان کرد.
او توضیح داد: محصولات فرهنگی هنری باید یکی از حواس پنج‌گانه کودکان و نوجوانان را درگیر کند تا آنان جذب شوند. گاهی در یک اثر شنیدار، در اثری دیدار و در اثر دیگری سایر حواس را تقویت کنیم. هر چه بتوانیم در تقویت پنج حواس در آثارمان تلاش کنیم، این سهم به خوبی ایفا می‌شود. 13 درصد گوش، 70 درصد چشم، 3 درصد لامسه و گاهی هم حس چشایی در درک امور سهم دارند که باید همراه و همسو با هم باشند تا نقش خود را داشته باشند.
نماینده مردم خرم‌آباد در مجلس تأکید کرد: تنوع محصولات فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان عالی است و در مقایسه با گذشته بهتر هم شده است و با این سرعتی که پیش می‌رود، به ایده‌آل مورد نظر نیز دست پیدا خواهد کرد.
بیرانوند با اشاره به این‌که تلاش‌های کانون بسیار گسترده است، افزود: در سه چهار سال گذشته، در استان لرستان، چهارمین یا پنجمین کتابخانه سیار روستایی در شهرستان‌های مختلف گشایش یافته که این کار ستودنی است و در عین پیشنهاد می‌کنم در روستاهای دوردست نیز کانون‌یار مشخص کنید تا صدای کانون به همه روستاها برسد.
او در مورد شبکه‌های اجتماعی همچنین گفت: «دهکده جهانی»، تعبیری معروف در دهه‌ای بود و بعد از آن «میزگرد جهانی» مطرح شد و تمام دنیا دور میزی جمع شدند که در این میزگرد دیگر ما نمی‌توانیم خودمان را جدا کنیم. در حال حاضر رسانه‌های دیجتیال سهم عمده‌ای را در زندگی مردم پیدا کرده‌اند.
به اعتقاد این نماینده مجلس، سرانه مطالعه افزایش پیدا کرده ولی اقبال از کتاب نسبت به گذشته، کمتر شده و مطالعه در شبکه‌های اجتماعی و مجازی بیشتر شده است.
بیرانوند ادامه داد: سهم کتاب‌خوانی در گروه‌های سنی «الف و ب» و در سنین پایین به اندازه گذشته است و حتی بیشتر هم شده است، چون هنوز دسترسی به شبکه‌ها برای‌ این گروه سنی راحت نیست.
او در پایان سخنانش افزود: در عین حال همه امور باید رشد خودشان را داشته باشند و شبکه‌های اجتماعی را هم نمی‌توانیم حصاری دورش بکشیم.
گفتنی است دکتر محمد بیرانوند به همراه دکتر میرحمایت میرزاده نماینده مردم گرمی، دکتر ضیاءالله اعزازی ملکی نماینده مردم بناب، دکتر محمدرضا خبازی دبیر کمیسیون آموزش و تحقیقات و فن‌آوری، دکتر عبدالرضا بزرگ‌نژاد دبیر نظارتی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی و محمدرضا رستمی مشاور مدیرعامل کانون در امور مجلس شورای اسلامی از غرفه کانون در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بازدید کردند.
غرفه کانون در بخش‌ «کودک و نوجوان»، سالنB4، غرفه‌ 44 نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران واقع شده است.