سرانه‌ی مصرف اسباب‌بازی در کشور زیر 5 دلار در سال

سرانه‌ی مصرف اسباب‌بازی در کشور به‌طور تقریبی زیر پنج دلار در سال است که این رقم در کشورهای پیشرفته بالای 350 دلار است.

دبیر سومین دوره از جشنواره‌ی ملی اسباب‌بازی در حاشیه‌ی این رویداد توضیح داد که این تفاوت خودش یک نشانه برای ما است که جایی که اسباب‌بازی کم‌تر مصرف می‌شود تولید آن هم رونق پیدا نمی‌کند. به همین دلیل در گام‌های اولیه جشنواره‌ی اسباب‌بازی حمایت از هر نوع تولید را مدنظر قرار داده‌ایم چراکه موارد معدودی هستند که در این زمینه‌ها فعالیت می‌کنند.
مناف یحیی‌پور در گفت‌وگو با اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون درباره‌ی ماهیت جشنواره و تاثیر آن بر این صنعت گفت: خود جشنواره در حقیقت بخشی از یک طرح بزرگ‌تر به نام طرح سامان‌دهی صنعت اسباب‌بازی کشور است؛ ما گام‌ها‌ی اولیه برای این طرح را برمی‌داریم. کم‌کم باید این روند هم مورد بازنگری و بررسی کارشناسی قرار بگیرد تا بعد از این مرحله، کمیته‌های تخصصی برای تدوین استانداردهای لازم به صورت جامع تشکیل شوند.
او توضیح داد: در این طرح سه شاخه‌ی جدی در نظر گرفته شده است؛ یک شاخه‌ی حمایتی و تشویقی که عمدتا بار آن‌را این جشنواره باید بر دوش بگیرد. چراکه فرصت تعامل و معرفی کردن تولیدکنندگان را به بازار مصرف‌کنندگان اسباب‌بازی فراهم می‌کند. فرصت رقابت میان آن‌ها و دریافت جایزه را به آن‌ها می‌دهد. همه‌ی این‌ها امکاناتی است که به شکل حمایتی و تشویقی در اختیارشان قرار می‌گیرد.
به گفته‌ی معاون تولید کانون پرورش فکری، بخش تقویت بنیه‌ی علمی و عملی کردن استانداردهای الزامی نیز مدنظر است که به نوعی به خانواده‌ها کمک می‌کند. یحیی‌پور همچنین گفت: بحث دیگر بحث تقویت توان علمی و فناوری این حوزه است که تلاش می‌کنیم با همایش‌ها و نشست‌های تخصصی و تالیف و ترجمه‌ی کتاب‌‌ها و منابع علمی مناسب این بخش را پوشش بدهیم.
این مقام مسوول افزود:‌ یک بخش نظارتی هم در این طرح وجود دارد که بار آن‌را دبیرخانه‌ی شورای نظارت بر اسباب‌بازی بر دوش می‌کشد. این دبیرخانه باید نظارت داشته باشد تا استانداردها رعایت شود و در واقع تخلف کم‌تری صورت بگیرد تا با قاچاق اسباب‌بازی و اقداماتی از این قبیل مبارزه شود.
دبیر سومین جشنواره‌ی ملی اسباب‌بازی با اشاره به رویکرد فرهنگی- آموزشی این دوره از جشنواره، گفت که سعی شده است در بخش نمایشگاهی هم به کودکان این امکان را بدهیم که از اسباب‌بازی‌ها استفاده‌ی آموزشی و فرهنگی کنند و هم در نشست‌ها و کارگاه‌هایی که برای والدین یا دست‌اندرکاران اسباب بازی طراحی شده، این نگاه را اعمال کرده‌ایم.
سومین جشنواره‌ی ملی اسباب‌بازی امسال از 24 تا 28 مرداد در مرکز آفرینش‌های فرهنگی‌هنری کانون در خیابان حجاب تهران در حالی برگزار شده است که بیش از 90 شرکت تولیدی و واردکننده و انجمن‌ها و اشخاص دست‌اندرکار در بخش نمایشگاهی آن حضور دارند.
بر اساس سخنان دبیر این رویداد، امسال توجه به اسباب‌بازی یا بازی‌های محلی هدف اصلی سیاست‌گذاری‌ها بوده است: بعضی از این بازی‌ها و اسباب آن را بچه‌ها و خانواده‌ها می‌توانند به راحتی فراهم و در خانه بازی کنند یا حتی خودشان آن‌ اسباب‌بازی را بسازنند.
وی در تشریح این نگاه به بازی‌های محلی و سنتی گفت: تجربه‌ی بعضی از بازی‌های محلی  به‌ویژه بازی‌های حرکتی را که امروزه در زندگی آپارتمانی کمتر میسر است این‌جا برای کودکان فراهم کرده‌ایم و آن‌ها می‌توانند از این بازی‌ها الگو بگیرند و از این روش‌ها در محوطه‌های آپارتمانی یا گردش‌های کوتاه و بلند استفاده کنند.
به گفته‌ی یحیی‌پور، در حال  حاضر بخشی هم به عنوان نمایشگاه کتاب اسباب‌بازی در جشنواره اضافه شده که تعدادی از کتاب‌ها برای فروش و تعداد دیگر برای دیدن و آشنا شدن مخاطبان است. او توضیح داد: چون نتوانستیم همه‌ی کتاب‌ها را برای فروش عرضه کنیم، این کتاب‌ها در قالب یک غرفه‌ی کوچک ارایه شده و امیدواریم سال‌های بعد گسترش پیدا کند. در این غرفه کتاب‌هایی که به نوعی کتاب-اسباب‌بازی هستند یا کتاب‌هایی که درباره‌ی بازی‌ها و اسباب‌بازی‌ها تالیف یا ترجمه شده‌اند عرضه شده است.