بازی کالا نیست

استفاده‌ی مداوم از صفحه‌های نمایشی تبلت‌ها و بازی‌های کامپیوتری باعث ایجاد نقص توجه در کودکان می‌شود.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، در نشستی صمیمانه والدین حاضر در سومین جشنواره ملی اسباب‌بازی با دانستنی‌های بازی آشنا شدند.
در این نشست مهشید آقاجان‌بیک،‌ روان‌شناس کودک و احسان جمشیدیان دانشجوی ارشد رشته‌ی کاردرمانی با والدین سخن گفتند.
بر این اساس، در این نشست به تفصیل مراحل رشد کودک و شیوه‌های برخورد با او در بازی مطرح شد.
آقاجان‌بیک در این جلسه از والدین درخواست کرد که از بازی به عنوان وسیله‌ی تنبیه و تشویق استفاده نکنند: «‌بازی بخشی از زندگی است. بنابر این کودک نباید در برابر انجام کاری از فرصت بازی بهره‌مند شود یا بالعکس.»
وی درادامه‌ی سخنانش درباره‌ی مراحل رشد کودک و اسباب‌بازی‌های مناسب برای هر رده سخن گفت: «از تولد تا دو سالگی حواس پنجگانه‌ی کودک مهم است. هر بازی یا اسباب‌بازی‌ای که این حواس را تقویت کند در این سن مناسب است. از دو تا سه سالگی جنبه‌های حرکتی مهم است. بنابراین فعالیت‌هایی که مغز را در این جهت تحریک کند کاربردی است. از سه تا شش سالگی تعامل‌هایی در کودک شکل می‌گیرد. از هر اسباب‌بازی‌ای که این توانایی را تقویت کند می‌توان در این سن استفاده کرد. در سن شش تا 9 سالگی بچه‌ها به بحث رقابتی توجه ویژه دارند، بنابراین تقویت مهارت‌های رفتاری آن‌ها در این برهه مهم است.»
وی بازی‌های روبوتیک را برای کودکان رده‌ی سنی شش تا 9 سال مناسب دانست چرا که در رشد آن‌ها موثر است.
در ادامه احسان جمشیدیان رو به والدین شرکت کننده گفت: «بازی مهم‌ترین عنصر زندگی یک کودک است. کار اصلی کودک بازی کردن است. بازی علاوه بر سرگرم کردن کودک، او را برای مراحل بعدی زندگی آماده می‌کند.»
او در ادامه به نقش والدین در بازی اشاره داشت: «خیلی وقت‌ها به ما مراجعه می‌کنند و درباره‌ی نواقص رفتاری کودک سوال می‌پرسند. از بازی بچه‌ها سوال می‌پرسیم و آن‌ها دو پاسخ می‌دهند. یا وقتی برای بازی با کودک ندارند یا اتاق کودک مملو از اسباب‌بازی‌های خوب است. آن‌ها به یک نکته توجه ندارند؛ بازی کالا و قابل خریداری نیست.
این کارشناس ادامه داد: رابطه‌ی پدر و مادر در بازی شبیه به حساب بانکی است. هر چقدر با بچه بیشتر بازی کنیم این حساب پرتر می‌شود. والدین باید بدانند که در بازی باید با کودک هم سطح شوند. درگیر هیجان‌های کودک شوند و علایق او را بفهمند. اداره‌ی بازی بر عهده‌ی کودک است و بزرگ‌سال باید با قانون کودک پیش برود.
وی تاکید کرد: مهم‌ترین چیزی که کودک در رشد به آن نیاز دارد بازی است.
احسان جمشیدیان در بخشی از سخنان خود به بازی‌های فکری که در قالب گیم و اپلیکیشن ارایه می‌شوند اشاره داشت: «باید بدانیم فارغ از نوع بازی که بسیار مهم است، نگاه مداوم به صفحه‌های نمایش سبب نقص توجه در بچه‌ها می‌شود.»
آقاجان بیک در ادامه‌ی صحبت‌های خود به نقش پدران در بازی تاکید کرد: پدر برای پسر الگوست. دختران نیز در آینده نقش پدر را در دیگر مردها جستجو می‌کنند. به همین دلیل است که زمانی که پدر صرف فرزند می‌کند مهم است. پدر باید روزی نیم ساعت را صرف کودک کند. در اتاق را ببندد و از او بخواهد تا شیوه‌ی گذران این وقت را تعیین کند.
در ادامه‌ی این بحث خانواده‌های حاضر فرصت یافتند سوال‌های خود را مطرح کنند و با این روان‌شناسان به بحث بنشینند.
سومین جشنواره ملی اسباب‌بازی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان روز 28 مرداد در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری به کار خود پایان می‌دهد.