بانو گشسب به جشنواره اسباب‌بازی آمد

عروسک بانو گشسب براساس شخصیت دختر رستم طراحی و از سوی غرفه‌ی استودیو نیلشید در سومین جشنواره‌ی ملی اسباب‌بازی ارایه شده است. زنان سرپرست خانوار در ساخت و تولید عروسک‌های نیلشید همکاری دارند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، نیلوفر جلیلوند، مدیر استودیو نیلشید از چهار سالگی عضو مکاتبه‌ای کانون بوده و نقاشی‌هایش را برای کانون پست می‌کرده است. او می‌گوید با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بزرگ شده و در کلاس‌های نقاشی و نجوم کانون نیز شرکت می‌کرده است.
جلیلوند توضیح داد: استودیو نیلشید کارگاهی چندمنظوره است که هم آموزش طراحی و ساخت عروسک می‌دهد و هم عروسک تولید می‌کند. کارهای تولید عروسک در چند بخش انجام می‌شود. بخشی از کارها از سوی زنان سرپرست خانوار یا بدسرپرست انجام می‌شود. اما کارهای نقاشی چهره و لباس به خاطر تخصصی‌تر شدن کار از سوی هنرجوهای استودیو انجام می‌شود.
این طراح عروسک حدود سه سال است که کار طراحی و تولید عروسک را انجام می‌دهد. دغدغه‌ی فکری او کودکان بوده‌اند. هرچند رشته‌ی دانشگاهی او طراحی لباس بوده اما به عنوان مربی کودک هم کار کرده است. به گفته‌ی خودش به نوعی تمام آن‌چه بدان علاقه داشته را جمع کرده و حاصل آن عروسک شده است.
جلیلوند درباره‌ی عروسک‌های تولید استودیو نیلشید گفت: عروسک‌هایی که در این کارگاه طراحی و تولید شده‌اند همگی شناسنامه دارند. بخشی از آن‌ها بین‌المللی و از شخصیت‌های شناخته شده مانند شازده‌کوچولو هستند. بخش دیگر شخصیت‌های کهن ایرانی هستند که خیلی از خانواده‌ها آن‌ها را نمی‌شناسند. مانند بانو گشسب، دختر رستم که بانویی پهلوان، قدرتمند و جنگجو و در عین حال زیبا است. او یک منظومه به نام خودش دارد و لباس مشکی که به تن دارد برای رزم و مبارزه است.
طراحی عروسک‌ها همگی با جلیلوند است. عروسک آفتاب (نگهبان طبیعت) و سهراب برادر او نگهبان گل‌ها است. این عروسک‌ها به گفته‌ی جلیلوند به نوعی جنبه‌ی فرهنگ‌سازی هم دارند. برای نمونه با خرید یک آفتاب در خانه باید یک گلدان داشته باشیم تا همیشه لبخند بزند. همچنین شخصیت دیگری در دست تولید است که جنبه‌ی محیط زیستی دارد و آب‌بان یا نگهبان آب است.
این عروسک‌ها رده‌ی سنی خاصی ندارند اما برای سه سال به بالا مناسب‌تر هستند. 
به گفته‌ی این طراح عروسک خیلی از مخاطبان استودیو نیلشید بزرگسال هستند. تعداد شخصیت‌های ارایه شده از سوی غرفه‌ی نیلشید 6 شخصیت است. البته برخی از کارها به صورت سفارشی هم تهیه می‌شود؛ چراکه ساخت عروسک‌های بزرگ پنج روز طول می‌کشد. هما و همایون، مادر و پدر آفتاب و سهراب دو عروسک دیگر این غرفه هستند.
نیلشید هنوز ثبت نشده و مراحل ثبت را طی می‌کند. به گفته‌ی مدیر این استودیو در شروع کار برای یک موسسه به صورت سفارشی کار می‌کرده‌اند که در حال حاضر به نام خودشان کار را ثبت کرده‌اند. برای همین شورای نظارت بر اسباب‌بازی پیشنهاد ثبت سریع‌تر این استودیو را داده است.
جلیلوند درباره‌ی دلیل همکاری زنان سرپرست خانوار در تولید این عروسک‌ها توضیح داد: مکان کارگاه من در سرای محله است و به عنوان کارآفرین آن‌جا مشغول به کار هستم. پیش از شروع به کار جرقه‌ی همکاری با زنان سرپرست خانوار را در ذهنم داشتم. این زنان از قشر آسیب‌پذیر جامعه هستند شاید کار پیدا کردن برای آن‌ها سخت باشد. معتقد بودم از لحاظ اعتقادی بازخورد معنوی‌اش را در کار خواهم دید. از سوی دیگر شادی که از تولید و ساخت عروسک احساس می‌شود نیز به آن‌ها منتقل می‌شود و روحیه‌شان را تغییر می‌دهد.
او از کار عروسک‌سازی به عنوان یک شغل شاد یاد کرد و گفت: آموزش ساخت عروسک به همه‌ی هنرجوها به شیوه‌ای ارایه می‌شود که اگر هنرجوها هیچ اطلاعی از هنر هم نداشته باشند از صفر تا صد به آن‌ها آموزش داده می‌شود. از مباحث مربوط به طراحی بدن تا خیاطی تا هرآن‌چه می‌خواهند به صورت حجم پارچه‌ای بسازند.
سومین جشنواره‌ی ملی اسباب‌بازی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تا 28 مرداد 1396 در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب ادامه دارد.