روی‌آوردن به فن‌آوری‌های نوین افق بلند کانون است

گسترش حضور در فضاهای مجازی یکی از راهبرد‌های اصلی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است تا بچه‌های ایرانی و خارجی بتوانند با کانون ارتباط داشته باشند.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، علیرضا حاجیان‌زاده در سمینار آموزشی کارشناسان فن‌آوری اطلاعات کانون سراسر کشور با بیان کلام حضرت علی (ع) که «فرزند زمان خویشتن‌ باش» مصداق تحقق این فرمایش حضرت را در کانون، روی آوردن به فن‌آوری اطلاعات دانست و گفت: کانون را باید به گونه‌ای اداره کنیم که فرزندان و کودکان ایران متناسب با نیاز، ذائقه و میل خود برنامه‌ریزی و از فعالیت‌ها و تولیدات کانون بهره‌مند شوند. صرف پرداختن به کارهای سنتی، نمی‌تواند پاسخ به نیازهای امروز کودکان باشد و ما باید از فن‌آوری و رویکردهای نوین آن برای یاددهی و یادگیری استفاده کنیم.
وی روز چهارم اسفند 1394 در تهران به نبود دفتر فن‌آوری اطلاعات در کانون در گذشته و کارهای پراکنده‌ای که در این حوزه و از سوی بخش‌ها و معاونت‌های مختلف انجام می‌شد، اشاره کرد و افزود: ما به دنبال نقطه اوج هستیم تا بتوانیم با تغییر رویکردهای کانون گام‌های جدیدی برداریم و با گسترش فن‌آوری و ایجاد کانون مجازی تحولی بزرگ در گردش کار کانون ایجاد کنیم.
حاجیان‌زاده با بیان این‌که امسال کانون 50 ساله شده ‌است، تصریح کرد: سابقه درخشان کانون باید پایه‌ای باشد که روی آن بایستیم و به سمت پله‌های بالاتر و افقی بلند حرکت کنیم. ماندن در وضعیت سابق و صرف افتخار به گذشته کافی نیست معتقدیم
باید جهش بسیار قابل توجهی در کانون و در همه ابعاد برای تحت پوشش قرار دادن کودکان ایران و حتی دنیا شکل بگیرد برای برداشتن قدم‌های بلند و تحول بزرگ باید جرات داشت. اگر این قدم‌ها را برنداریم به خودمان نهیب خواهیم زد که چرا می‌خواهید کانون را در همین وضعیت حفظ کنید؟ ما مامور به حفظ شرایط موجود نیستیم بلکه کانون امانتی است در دست ما و همه باید تلاش کنیم این مجموعه متناسب با شان دیروز و امروزش، رشد و با شرایط روز حرکت کند وفردایی بهتر را رقم بزند.
مدیرعامل کانون به گذشته‌ها اشاره‌ای کرد و گفت: در سال‌های دورتر بچه‌ها حتی برای دیدن برنامه‌های تلویزیون یا فیلم‌ دیدن به مراکز کانون می‌آمدند اما الان بچه‌ها باید انگیزه‌های دیگری داشته باشند و این‌جاست که بحث فن‌آوری‌ها و آن راهبرد ما اهمیت پیدا می‌کند. بسیاری از بچه‌های ایرانی به دلایل مختلف نمی‌توانند به کتاب‌خانه‌های کانون مراجعه کنند آن‌ها ممکن است به فعالیت‌های حضوری ما علاقه نداشته باشند یا امکان حضورشان فراهم نباشد اما این‌ها همه مخاطب ما هستند و توسعه فضاهای فیزیکی هم نمی‌تواند پاسخ‌گوی این نیازها باشد، ما باید به توسعه فن‌آوری‌های جدید روی بیاوریم.
حاجیان‌زاده در همین حال آسیب‌ها و خطراتی را که ممکن است کودکان در فضاهای مجازی با آن روبرو شوند مورد توجه قرار داد و گفت: در این عرصه، تسهیلات و جذابیت‌های فراوانی وجود دارد اما در عین حال آسیب‌هایی را هم می تواند به دنبال داشته باشد. آسیب‌ به روابط انسانی و آسیب‌های اخلاقی و غیره . پس برای استفاده از این پدیده نوظهور باید روش‌هایی را به کار بگیریم که این امکانات با پاکیزگی و سلامت در اختیار بچه‌ها قرار بگیرد و راه آن نیز ایجاد زیر ساخت‌ها و تقویت بنیه فکری کودکان است یعنی استفاده از فن‌آوری باید پایه در ریشه‌های استوار و محکم اعتقادی واخلاقی داشته باشد.
مدیرعامل کانون تولید کتاب‌‌های الکترونیک، راه‌اندازی پرتال کودک و نوجوان، پرتال سازمانی کانون، تلویزیون اینترنتی، اصلاح ساختار و ساماندهی سایت‌های کانون را از جمله مصداق‌های حرکت به سمت استفاده از فناوری برشمرد.
وی به کارشناسان فن‌آوری اطلاعات که جایگاه کارشناسان این حوزه را در ساختار سازمانی استان‌ها مورد پرسش قرار می‌دادند، گفت: اگرچه برای ارتقا جایگاه تلاش‌هایی در ستاد مرکزی کانون صورت می‌گیرد اما من معتقدم که عملکرد خوب و توانمندی‌های شما می‌تواند سبب شود تا مدیران و همکاران‌تان بیشتر به شما مراجعه کنند و این نیاز احساس شود که در جلسه‌ها و شوراهای اصلی استان حضور داشته باشید و از شما استفاده کنند.
استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی از جمله مسایلی بود که مدیرعامل در این جلسه بر آن تاکید کرد و افزود: در حوزه فن‌آوری اطلاعات هم می‌توان از این ظرفیت‌ها استفاده کرد.
پیش از سخنان مدیرعامل کانون تعدادی از کارشناسان فن‌آوری دیدگاه‌های خود را با حاجیان‌زاده درمیان گذاشتند.
به روز بودن کودکان در این حوزه و نیاز به ایجاد تعادل بین میل و نیاز کودکان، حجم بالای فعالیت‌های کارشناسان فن‌آوری اطلاعات با توجه به برگزاری برنامه‌های متعدد در کانون، حضور نداشتن در شوراهای تصمیم‌گیری استانی، اهمیت حفظ و نگهداری اطلاعات سازمانی و نیاز به حمایت جدی از سوی مسوولان مواردی بود که از سوی این کارشناسان مطرح شد.
مهدیار نویدادهم مدیر دفتر فن‌آوری اطلاعات کانون هم از حضور مدیرعامل در این نشست قدردانی کرد و گزارش کوتاهی از موضوع‌های مطرح شده در این سمینار به ویژه بحث پرتال کودک و پرتال سازمانی کانون و اهمیت آن بیان کرد.
دیگر سخنران این سمینار محمدصالح مذنبی مدیر دفتر مرکزی حراست کانون بود که وی با بیان این‌که کانون باید بتواند در عرصه رقابت سهم خودش را از جذب مخاطب بیشتر کند تاکید کرد: باید فضای امنی ایجاد کنیم تا کارشناسان ما بتواند به وظایف فرهنگی خودشان بپردازند، در شرایطی که دشمن به صورت عمده حوزه نرم‌افزاری کشور را نشانه گرفته است.
وی از کارشناسان فن‌آوری اطلاعات کانون خواست این حوزه را دست‌کم نگیرند و این دفتر به عنوان یک پایه و اساس نیازمند تقویت جدی است.
نشست کارشناسان فن‌آوری اطلاعات کانون با مدیرعامل روز 4 اسفند 1394 در مرکز آفرینش‌های فرهنگی‌هنری کانون تهران برگزار شد.