پرتال کودک بزرگترین سرویس اشتراک گذاری محتوا برای کودکان

کارشناس فناوری اطلاعات کانون پرورش فکری آذربایجان‌غربی از پرتال کودک به عنوان بزرگترین سرویس اشتراک گذاری محتوای فرهنگی مناسب کودک در کشور نام برد.

به گزارش روابط‌عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان آذربایجان‌غربی، فراز مشهوری کارشناس فناوری اطلاعات کانون استان ضمن اشاره به این موضوع که پرتال کودک از پاییز 95 به صورت آزمایشی در پنج استان آذربایجان‌غربی، ایلام، اصفهان، مازندران و یزد کار خود را آغاز کرده است، گفت: پرتال کودک و نوجوان با هدف ارائه محتوای مناسب و خدمات مورد نیاز کودکان و نوجوانان در سراسر دنیا به نشانی WWW.Koodak24.ir راه‌اندازی شده است.
وی افزود: معرفی کتاب‌های مناسب برای کودکان و نوجوانان به تفکیک موضوع و گروه سنی، بارگذاری کتاب‌های الکترونیک، انیمیشن، مقالات مربیان، فیلم‌های قصه‌گویی، معرفی بازی‌های بومی و محلی و ارائه بازی‌های مناسب آنلاین و ... در پرتال کودک انجام می‌شود.
وی گروه ویدئو را یکی از خدمات ارائه شده در این پرتال اعلام کرد و گفت: در پرتال کودک کاربران می‌توانند محتوا و آثار خود را با موضوع‌های مختلف مربوط به حوزه کودک و نوجوان همچون آموزش، سرگرمی، بازی، علوم، دینی و مذهبی، کارآفرینی و مهارت‌های زندگی، آموزش‌های درسی، محیط زیست، سبک زندگی، فیلم و انیمیشن، ... بارگذاری کنند.
مشهوری در ادامه گفت:نظارت بر پرتال توسط شورای فناوری اطلاعات استان که شامل مدیر کل، معاونین فرهنگی و اداری مالی، کارشناس فناوری اطلاعات، کارشناس حراست و کارشناس روابط‌عمومی و با مسوولیت مستقیم مدیر کل کانون استان انجام می‌شود.
کارشناس فناوری اطلاعات استان که رابط پرتال کودک در آذربایجان‌غربی است، گفت: کلیه محتوا در بخش‌های فرهنگی، هنری و ادبی در سطح درون سازمانی و برون سازمانی پس از دسته‌بندی جهت بازبینی و غربال‌گری در اختیار کارشناسان واحدهای مختلف کانون قرار می‌گیرد و رابط پرتال استان مسئولیت انتشار محتوا بر روی پرتال را بر عهده دارد.
وی عنوان کرد: تجمیع محتوا در دو بخش درون‌سازمانی و برون‌سازمانی انجام می‌شود که بخش درون سازمانی مربوط به مراکز فرهنگی هنری کانون و بخش برون‌سازمانی از طریق ارتباط با سایر دستگاه‌های استانی صورت می‌پذیرد.
مشهوری ادامه داد: محتواهای جمع‌آوری شده در دو بخش« برای کودک» و« درباره کودک» تفکیک شده است.
کارشناس فناوری اطلاعات استان همچنین از مزایای فنی این پرتال  به قابلیت تنظیم خودکار کیفیت پخش فیلم با تعیین هوشمند اتصال کاربر اشاره کرد و افزود: این پرتال تنها شبکه‌ی مجهز به این قدرت در سطح کشور است و از نظر فنی نیز پرتال کودک با سرویس اشتراک ویدئویی«آپارات» برابری دارد.
مشهوری افزود: بر اساس شیوه‌نامه پرتال کودک در انتشار محتوا بر روی پرتال رعایت موارد قانونی از قبیل: مالکیت محتوا متعلق به کانون باشد، کانون حق انتشار آن را داشته باشد، مدیر کل استان پاسخگوی صحت محتوای پرتال می‌باشند، در تأمین محتوای پرتال به قوانین جمهوری اسلامی ایران و موازین شرعی دین مبین اسلام توجه شود، در تأمین محتوای پرتال از تبلیغ افراد، اماکن، سازمان‌ها، موسسات،NGOها و ... پرهیز شود و منابع تأمین محتوا معتبر باشد ضروری است.
گفتنی است «‌پرتال کودک» کانون پرورش فکری به عنوان پایگاه معتبر رسانه‌ای کودک و نوجوان از بهار 96 کار خود را آغاز کرده است.