تشکیل انجمن نویسندگان کودک و نوجوان در استان اردبیل ضروری است

بمناسبت 18 تیر روز ادبیات کودک و نوجوان ناهید اللهویردیزاده مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اردبیل در برنامه‌ی تلویزیونی در خصوص ارزش‌ها و لزوم غنای ادبیات کودک صحبت کرد.

در این گزارش مدیرکل کانون پرورش فکری استان ضمن تبریک این روز به جامعه‌ی فرهنگی کشور در راس آن همه کودکان و نوجوانان، اختصاص یک روز ملی به ادبیات فخیم کودک و نوجوان را ستود و آن را حرکتی شایسته برای ارج نهادن به تلاش‌های انجام یافته در این عرصه دانست.
وی با اشاره به گستره‌ی ادبیات کودک و نوجوان و وجه تمایز آن با ادبیات بزرگ‌سال گفت: ادبیات کودک بطور اعم و طبق تعریف مخاطب محور، مجموعه آثاری است که برای کودکان تولید می‌شود و فهم و ذوق کودکان را به‌طور توامان رشد و پرورش می‌دهد. این حوزه از ادبیات در دهه‌های اخیر در کشورمان بسیار مورد توجه قرار گرفته است.
مدیرکل کانون پرورش فکری استان اردبیل جایگاه ادبیات کودک و نوجوان را در استان اردبیل به واسطه‌ی حضور چهره‌های سرشناس ملی و بین‌المللی قابل تحسین دانست و خاطر نشان ساخت: افرادی چون بایرامی، غفارزادگان، ابراهیمی و مرحوم فردی از استوانه‌های ادبیات کودک و نوجوان هستند و باعث افتخار همه‌ی اردبیلی‌ها، در خود استان هم دوستان اهل قلمی هستند که در سال‌های اخیر به‌طور جدی به این حوزه ورود کرده‌اند و آثار قابل قبولی هم ارایه نموده‌اند.
اللهویردیزاده در بخش دیگر از سخنان خود به تشریح وضعیت کنونی ادبیات کودک و نوجوان در استان اردبیل پرداخت و با تاکید به ضرورت شکل‌گیری انجمن نویسندگان کودک و نوجوان در استان گفت: با وجود تلاش‌های ارزنده‌ای در این حوزه برای توسعه و شکوفایی هر چه بیشتر لازم است انجمن نویسندگان کودک و نوجوان در استان تشکیل شود تا ادبیات کودک و نوجوان در استان غنای بیشتری پیدا کرده و به سامان برسد.
در این گزارش همچنین حسین قربانزاده کارشناس روابط‌عمومی کانون پرورش فکری استان به عنوان نویسنده‌ی حوزه‌ی کودک و نوجوان وجه تمایز ادبیات کودک و نوجوان را تفاوت در نگرش‌ها و تفاوت نیازمندی‌های مخاطب دو حوزه دانست و گفت: نوشتن برای کودک و نوجوان اگر در برهه‌ای از زمان راحت و گاه کم‌ارزش تلقی می‌شد اکنون چنین نگرشی از بین رفته و این حوزه دارای نویسندگان صاحب سبک و حرفه‌ای بسیاری است که کار برای کودک را آینده‌ساز می‌دانند.
وی نوشتن برای کودک را مستلزم زنده و پویا بودن کودک درون نویسنده و آشنایی با زوایای روحی و نیازهای کودک و نوجوان دانست و گفت: کودک در بدو تولد پاک است و رنگ و بوی خدایی دارد،‌ نگاه او به اطراف و اتفاق‌ها همواره ویژه است لذا باید نویسنده چنین نگاهی را در خود رشد دهد و چشمه‌ی خلاق و دیگرگونه دیدن را در وجود خویش همیشه در غلیان نگه دارد.
در این گزارش تلویزیونی لیلا نظمی به عنوان تصویرگر کتاب به معرفی فعالیت‌های این حوزه پرداخت و کیوان باقلاچی مربی فرهنگی کانون توضیح لازم در خصوص تنوع فعالیت‌های کانون ارایه و در مورد روند اجرای آن‌ها صحبت کرد.
حضور در برنامه‌ی رادیویی به مناسبت روز ادبیات کودک و نوجوان از دیگر برنامه‌های این روز بود و طی آن ودود علیش‌پور معاون فرهنگی- اداری کانون، ضمن یادی از مرحوم مهدی آذریزدی و سپاس از ایشان به دلیل خلق آثار ماندگار به برنامه‌های مراکز کانون برای این روز ملی اشاره و در مورد ضرورت ادبیات کودک و نوجوان صحبت کرد.
علیش‌پور با بیان این‌که کانون استان با 23 مرکز فرهنگی هنری، 5 کتابخانه‌ی سیار روستایی و 2 مرکز پستی رسالت ارزشمند ترویج کتاب و کتاب‌خوانی را بر عهده دارد گفت: کتاب‌خوانی باعث نشاط و پویایی یک جامعه است و اگر بتوانیم کودکان را به مطالعه عادت دهیم گامی بلند در رفاه و فرهنگ‌ورزی نسل آینده برداشته‌ایم.
وی به فعالیت نزدیک 40 هزار کودک و نوجوان در مراکز کانون اشاره کرد و گفت: 240 هزار جلد کتاب در قفسه‌های کانون با ده‌ها فعالیت کتاب‌محور با مربیانی خلاق و متخصص آماده‌اند کودکان را در راستای پرورش شایسته یاری دهند.
ارسال رایگان کتاب به روستاها، پرورش استعدادهای ادبی کودکان و نوجوانان در مناطق محروم با ارسال نامه، تاکید بر اهمیت مطالعه و لزوم تدوین سیرمطالعاتی برای اعضا از سوی مربیان و خانواده‌ها از اهم صحبت‌های معاون فرهنگی- اداری کانون با رادیو استان بود.
در این برنامه همچنین حسین‌ قربانزاده بعنوان نویسنده، به تبیین جایگاه ادبیات و کودک و نوجوان در جامعه پرداخت و لزوم اهمیت این حوزه را یادآور شد و گفت: جامعه با ادبیات زنده است، ادبیات کودک و نوجوان هم زیربنای این ادبیات است پس باید کودک کتاب‌هایی تفکرساز در دسترس داشته باشد تا در مسیر مطالعه پرورش شایسته پیدا کند.
وی نوشتن به کودکان و نوجوانان را کاری ظریف و نیازمند دانش و آگاهی غنی دانست و اظهار امیدواری کرد نویسندگان بتوانند به رسالت سترگ خویش در این راستا جامه عمل بپوشانند.