اعضای کانون 3 اردبیل با علاقه‌ی بیشتر به سراغ رمان‌ها آمدند

طرح تابستانی «خوانش رمان» در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مرکز 3 اردبیل اعضای ادبی و علاقه‌مندان کتاب‌خوانی را دور هم جمع کرد.

این طرح در راستای توسعه‌ی فعالیت‌های کتاب‌محور، افزایش سطح مطالعاتی اعضا، ایجاد روحیه‌ی نقد و پژوهش و استفاده‌ی موثر از حضور اعضا در مرکز اجرا می‌شود
در این طرح  هر هفته یک رمان، به انتخاب اعضا، طی چند جلسه متوالی روخوانی می‌شود. ارایه‌ی توضیح در خلال کتاب‌خوانی، توجه به موارد نگارشی و بررسی و نقد کلی آثار، از جمله اهداف این فعالیت است.
لیلا فرید مربی مسئول کانون پرورش فکری 3 اردبیل با اعلام این خبر به نقش مطالعه در تربیت کودکان و نوجوانان اشاره کرد و گفت: می‌توان گفت کتاب زیربنای تمدن بشری است، در عصر دانش و تکنولوژی هم کتاب از بهترین وسایل ایجاد ارتباط و تفهیم و تفاهم به شمار می‌رود. کتاب‌خوانی و عادت به مطالعه، می‌تواند زندگی انسان را عمیق‌تر و زیباتر کند.
وی مهمترین و اساسی‌ترین کارکرد مطالعه را تلاش برای آگاهی دانست و گفت: رمان به ما امکان می‌دهد زندگی‌های اضافی داشته باشیم. اگر زندگی را مجموعه تجارب در دامنه‌ی احساس‌ها و ادراک بدانیم، رمان امکان تجربه نمودن کمیت بیشتر و کیفیت متنوع‌تری را برایمان امکان‌پذیر می‌کند.
وی افزود: دانشمندان علوم اعصاب دریافته‌اند، فقط خواندن یک رمان می‌تواند تغییرهایی را در نوع ارتباط‌های مغزی ایجاد کند که پاداشی بیشتر از مطالعه یک رمان به حساب می‌آید و اثری درازمدت خواهد داشت. شواهد اخیر نشان داده‌اند خواندن یک رمان ساده می‌تواند باعث باقی ماندن اتصال‌های مفید حتی چند روز بعد از تمام شدن کتاب باشد.
 فرید در ادامه به نقش خانواده در ترغیب کودکان به مطالعه پرداخت و گفت: خانواده‌ها باید بدانند وظیفه آن‌ها در قبال فرزندان تنها تامین غذا و پرورش جسمانی آن‌ها نیست، بلکه پرورش و تغذیه فکری کودکان و نوجوانان از اهم وظایف والدین و مربیان به شمار می‌رود.
این مربی کانون پرورش فکری استان اردبیل افزود: پدران، مادران و مربیان به عنوان الگوهای رفتاری فرزندان، باید خود اهل مطالعه باشند. هم خوب کتاب بخوانند و هم کتاب‌های خوب را بشناسند تا بتوانندآینده‌سازان جامعه را به کتاب‌خوانی خلاقانه و انتقادی دعوت کنند.
تا کنون رمان‌های بابا لنگ دراز، خودنویس آبی و گل سرخ، آقای بی‌رویه، بازی‌ها و لحظه‌ها، توسط اعضای طرح مورد مطالعه قرار گرفته، رمان‌های دیگر نیز در قالب این طرح برای مطالعه‌ی جمعی در لیست قرار گرفته‌ است.