کد خبر: 235506
تاریخ انتشار: ۴ آبان ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۵
بازدید 2158
قصه‌گوهای برتر کانون پرورش فکری استان اردبیل معرفی شدند

هفدهمین جشنواره‌ی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اردبیل با معرفی برگزیدگان خود در مرحله‌ی استانی به کار خود پایان داد.

ودود علیش‌پور معاون فرهنگی اداری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اردبیل با اعلام این خبر افزود: 54 قصه‌گو در دو بخش آزاد و مربیان کانون در این جشنواره شرکت کرده بودند که در نهایت بر اساس شیوه‌نامه‌ی جشنواره قصه‌گویی بیست درصد از قصه‌گویان به تعداد 11 قصه‌گو برای حضور در جشنواره‌ی بین‌المللی معرفی شدند.

وی افزود: از این تعداد شرکت‌کننده 9 نفر در بخش آزاد و 45 نفر در بخش مربیان قصه‌گویی کرده بودند.

وی با بیان این‌که کانون پرورش فکری استان اردبیل یکی از استان‌های برتر کشور در هنر قصه‌گویی است خاطر نشان ساخت: همه ساله مربیان کانون استان اردبیل در منطقه و کشور حضور پررنگ داشته‌ و موفق به کسب مقام‌های کشوری و بین‌المللی شده‌اند.

علیش‌پور سطح کیفی قصه‌گویی هفدهمین جشنواره را مطلوب توصیف کرد و اظهار امیدواری نمود مربیان راه یافته به مرحله بین‌المللی بتوانند مثل گذشته موفق عمل کرده و باعث اعتلای سطح کیفی قصه‌گویی در استان و کشور شوند.

داوری هفدهمین جشنواره‌ی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اردبیل را ودود علیش‌پور، شهرام پوردنیا و سیدجلیل صفوی بر عهده داشتند و نفرات برگزیده را بر اساس امتیاز به شرح زیر معرفی کردند.

نفر اول، لیلا مستعلی‌زاده، مربی مسئول مرکز 2 مشگین‌شهر با «قصه‌ی آرزوی بزرگ»، از کتاب شاه میداس

نفر دوم، فاطمه برمال، مربی فرهنگی مرکز 1 اردبیل با قصه‌ی «وال و حضرت یونس»

نفر سوم، سولماز صادقزاده نصرآبادی، مربی پاسخگوی ادبی با قصه‌ی «کسی دارد فکر می‌کند»، نوشته‌ی خود قصه‌گو

نفر چهارم، لیلا نظمی، مربی هنری مرکز 5 اردبیل با قصه‌ی «اخبار نظامی فخری خانم»، از کتاب‌های کانون

نفر پنجم، لیلا خلیفه سقا، مربی مسئول مرکز 2 اردبیل با قصه‌ی «پلنگ و آدمیزاد»، از کتاب قصه‌ی ما همین بود

نفر ششم، حبیبه کریمی، مربی مسئول مرکز گرمی با قصه‌ی «یخی که عاشق خورشید شد»، از کتابی به همین نام

نفر هفتم، شکر سیف‌اللهی، مربی مسئول مرکز بیله‌سوار با قصه‌ی «میخی میسمار ایلین آللاه»، بر اساس قصه‌ی فولکلور

نفر هشتم، افسانه مزین، مربی مسئول مرکز انگوت با قصه‌ی «پرنده‌ی طلایی»، ‌از کتابی به همین نام

نفر نهم، محسن وظیفه، مربی فرهنگی مرکز 1 پارس‌آباد با قصه‌ی «ملخ طلایی»، از سایت تبیان

نفر دهم، اسلام حسن‌زاده مربی فرهنگی مرکز گرمی با قصه‌ی «پسرک تنبل»، از سایت تبیان

و افسون بهنژاد، در بخش آزاد با قصه‌ی «فاطما خالا»،‌ بر اساس قصه‌ی فولکلور

بیانیه‌ی هیئت داوران

 

در روزهای رنگارنگ پاییزی، جادوی قلم قصه‌پرداز ازل برگ‌های کتاب دیروز و امروز زمان را هم‌چون برگ‌های درختان پاییزی از رنگ سرشار کرد و به سرانگشت نسیمی کتاب آفرینش را تورقی دیگر ارزانی داشت با هم چندساعتی از هیاهوی شهر و دغدغه‌های دهر جدا شدیم غصه‌ها را کنار گذاشتیم وبا قصه‌ها هم‌سفر شدیم، در فراز و نشیب این سفرها شور و حالمان سن و سالمان را کنار زد و فرصتی شد که دوباره کودکی کنیم.

هفدهمین جشنواره‌ی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اردبیل با حضور پرشور دوست‌داران قصه و قصه‌گویی برگزار شد و تعداد 54 نفر از مرییان و علاقه‌مندان به قصه و قصه‌گویی در این جشنواره باهم به رقابت پرداختند و نام خود را در برگ زرین فرهنگ و هنر میهن اسلامیمان به یادگار گذاشتند، ضمن ارج نهادن به حضور گرم قصه‌گویان عزیز موارد ذیل به عنوان پیشنهاد برا ی قدم‌های ماندگار راویان شیرین سخن در جشنواره‌های آتی  از سوی داوران پیشنهاد می‌گردد:

احساس یکی از ارکان مهم  قصه‌گویی  است و هم‌کاران محترم بایستی در نمایاندن این عنصر مهم و به تصویر کشیدن آن دقت لازم و کافی را بعمل آورند.

  - قصه‌گویی یکی از قدیمی‌ترین و مهم‌ترین ابزارهای تربیتی است و بایستی هم‌کاران محترم در ترویج و توسعه این مهم بصورت فرایند محور و کتابخانه‌ای دقت لازم را بعمل آورند و صرفا با نگاه جشنواره‌ای به موضوع نگریسته نشود چرا که تکرار و تمرین قصه‌گویی باورپذیری قصه‌ها و تسلط قصه‌گو را بییشتر می‌کند و لازمه‌ی کار است.

انتخاب قصه مناسب مهم‌تر از اجرای قصه است و مربیان محترم بایستی در انتخاب قصه‌های پرمحتوا، جذاب و نو دقت بیشتری بعمل آورند.

متاسفانه در بررسی قصه‌ها و مقایسه آرشیوی آن‌ها تعدادی از قصه‌های انتخابی مربیان محترم تکراری بوده و در جشنواره‌های قبل اجرا شده است که باعث حذف یا پایین آمدن امتیاز آن‌ها شد که جا دارد در انتخاب قصه و نو بودن موضوع دقت لازم بعمل آید.

- یکنواختی و عدم توجه به ضرورت وجود فراز و نشیب و اوج و فرود در کلام قصه‌گو از آسیب‌های قصه‌گویی است.

- نظر به بحران شدید اعتقادی حاکم برجهان و تهدید دین اسلام از سوی کشورهای دنیا، ضرورت مربیان محترم در انتخاب و ارایه‌ی قصه‌های دینی و مذهبی همت مضاعفی را بعمل آورند. 

- رقابت در جشنواره حاضر از طریق سی‌دی برگزار شد یکی از عناصر مهم در چنین رقابتی کیفیت مطلوب ضبط قصه‌هاست، جا دارد  هم‌کاران محترم و قصه‌گویان عزیز در ضبط قصه به عناصر نور، صدا و محیط قصه‌گویی دقت نمایند.

- در داوری قصه‌ها از طریق سی‌دی ملاحظه شد تعدادی از مربیان محترم نسبت به قصه‌گویی حضوری در جشنواره‌ها از توان بالای قصه‌گویی برخوردار هستند، جا دارد این عزیزان با تمرین و تکرار هنر قصه‌گویی در حضور اعضا این نقیصه مهم را برطرف نمایند.