مراکز کانون استان اردبیل با اجرای برنامه‌های متنوع هفته‌ی پژوهش را گرامی داشتند

هفته‌ی پژوهش با اجرای برنامه‌های متنوع و بازدید از مکان‌های علمی و پژوهشی در مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اردبیل به پایان رسید.

مرکز شماره دو پارس‌آباد بازدید از آزمایشگاه خاک و بتن
به مناسبت هفته پژوهش اعضا و مربیان مرکز شماره دو پارس‌آباد از آزمایشگاه خاک و بتن شهرستان پارس‌آباد بازدید کردند.
 در این بازدید اعضا از نزدیک شاهد آزمایش‌های تعیین ارزش ماسه‌ای، تعیین مقاومت فشاری نمونه‌های بتن و تعیین میزان رطوبت خاک بودند.
مهندس نیک‌نفس رئیس آزمایشگاه خاک پارس‌آباد از حضور اعضا و مربیان در آزمایشگاه خاک استقبال و در مورد دستگاه‌های موجود در آزمایشگاه و نحوه‌ی آزمایش‌ها با اعضا صحبت کرد. سپس آزمایش تعیین ارزش ماسه‌ای خاک را برای اعضا انجام داد گفت: این آزمایش مطابق با استانداردهای جهانی است.
در ادامه اعضا خود درصد وجود خاک رس و ماسه در خاک را آزمایش کردند.
مهندس نیک‌نفس برای آشنایی اعضا با بتن و نحوه مقاومت‌سنجی بتن برای اعضا توضیح داد و با استفاده از دستگاه تعیین مقاومت فشاری نمونه بتن یک نمونه از بتن‌های موجود را با دستگاه آزمایش کرد تا اعضا بیشتر با نحوه اندازه‌گیری مقاومت بتن آشنا شوند. در پایان نیز با استفاده از دستگاه رطوبت‌سنج مقداری خاک در داخل دستگاه قرار گرفت تا با استفاده از فرمول خاص میزان رطوبت خاک در حضور اعضا اندازه‌گیری شود.
آزمایش و معرفی کتاب در مرکز دولت‌آباد
مرکز دولت‌آباد با معرفی کتاب‌های علمی و آزمایش و نشریه‌دیواری به استقبال هفته‌ی پژوهش رفت.
کتاب‌های علمی، چگونه یک استخوان تبدیل به سنگواره می‌شود، چگونه یک آتشفشان تبدیل به جزیره می‌شود، چگونه یک گیاه تبدیل به نفت می‌شود و چگونه زمین لرزه تبدیل به سونامی می‌شود برای اعضا معرفی و قسمت‌هایی از کتاب روخوانی شد.
در برنامه‌ی دیگر، ابتدا مربی در مورد ساختن قایق موتوری صحبت کرد سپس با استفاده از آب، کاغذ و مایع تمیز کننده، فعالیت علمی با مشارکت اعضا اجرا کرد.
در آزمایش دیگری هم ساخت دستگاه حباب‌ساز با استفاده از کتاب 99 آزمایش برای اعضا آموزش داده شد.
هم‌چنین اعضای گروه تحقیق و پژوهش بصورت گروهی با عنوان معرفی گیاهان و چگونکی رشد آن‌ها، طی دو روز مطالب خود را به‌صورت نشریه برای مطالعه سایر اعضای ارایه دادند.
معرفی شهدای هسته‌ای در مرکز یک پارس‌آباد
در این مرکز بعد از معرفی هفته‌ی پژوهش و آشنایی اعضا با ارزش و جایگاه تحقیق و پژوهش مربیان برنامه‌های متنوعی اجرا کردند.
اعضا در قالب کارگاه «چگونه پژوهش کنم؟» با روش پژوهش به زبان ساده آشنا شدند و در ادامه نمونه‌ای از آثار پژوهی در کارگاهی با عنوان نقد و بررسی آثار پژوهشی، نقاط ضف و قوت آثار پژوهشی مورد نقد قرار گرفت.
در آخر برنامه ایده‌ و موضوع‌های متنوعی را که اعضا برای یک پژوهش خوب و آسان برای شروع کار پژوهشی جمع‌آوری کرده بودند موضوعی انتخاب و قرار شد در طول هفته در مورد موضوع انتخابی تحقیق و پژوهش انجام شود.
مربیان مرکز در قالب پانل علمی پژوهشی به معرفی شهدای دانشمند هسته‌ای ایران که سند مظلومیت ایران اسلامی است اقدام کردند.
در ادامه مربی با استفاده از تصاویر و بیوگرافی دکتر محمدرضا سنگری به معرفی شخصیت علمی پژوهشی این پژوهشگر حوزه ادبیات دفاع مقدس و عاشورایی پرداخت و با نام بردن آثار گرانقدر وی کتاب‌های این شهید را برای اعضای دختر و پسر معرفی کرد.
برپایی جلسه بحث آزاد، با موضوع چه‌طور می‌توان از مطالب اینترنت برای انجام یک تحقیق استفاده کرد؟ استفاده از سایت‌های پژوهشی، تجلیل از پژوهش‌گرهای مرکز، آشنایی با میکروسکوب و کار عملی با آن، از دیگر برنامه‌های هفته پژوهش این مرکز بود.
تشکیل گروه‌های پژوهش و پخش فیلم در مرکز دو مشگین‌شهر
برای اعضا و دانش‌آموزان مدارس ابتدایی ولیزاده و راهنمایی تیزهوشان، مستندی با عنوان مراحل اجرای تحقیق و پژوهش پخش شد. پس از پخش فیلم، مستعلی‌زاده  مربی مسئول مرکز برای اعضا در خصوص نحوه‌ی انجام فعالیت‌های پژوهشی وگروه‌هایی که در این زمینه در مرکز تشکیلخواهد داد، توضیح لازم را ارایه کرد قرار شد اعضای علاقمند به این فعالیت با تشکیل گروه‌های پژوهش به انجام فعالیت بپردازند.
هم‌چنین برگزاری کارگاه نشریه‌نگاری با موضوع‌های علمی و پژوهشی از دیگر فعالیت‌های انجام گرفته برای اعضا دختر و پسر بود.
بازدید اعضای مراکز یک و دو اردبیل از پژوهش‌سرای باباصفری
در این ویژه برنامه اعضای پژوهش مراکز یک و دو اردبیل برای آشنایی با امکانات پژوهش‌سرای بابا صفری و استفاده از این مکان برای بالا بردن سطح آگاهی و بهره‌مندی ازامکانات پژوهشی آن به این واحد مراجعه کردند.
اعضا با حضور در واحد نجوم و آسمان‌نمای پژوهش‌سرا، آزمایشگاه فیزیک، لابراتوار زبان انگلیسی، بخش سنگ‌شناسی و علوم آزمایشگاهی از نزدیک با فعالیت‌های این واحد پژوهشی آشنا شدند.
اعضای پژوهش مراکز1و2 پس ازکسب اطلاعات در مورد نحوه‌ی ثبت‌نام و فعالیت درپژوهش‌سرا سوال‌های خود را در خصوص چگونگی ارائه‌ی اختراعات، مقاله‌های علمی و پژوهشی مطرح کردند و مسئول پژوهش‌سرا به سئوال‌ها پاسخ گفت و خواستار حضور در فراخوان‌های علمی – پژوهشی اعضای مراکز در بخش‌های دانش‌آموزی شد.