کارگاه پرورش مهارت پرسش‌گری در کانون1 مشگین‌شهر پنجره‌ای رو به آگاهی باز کرد

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مرکز شماره1 مشگین‌شهر برای پاسخ‌گویی به نیازهای پژوهشی اعضا کارگاه‌ پرورش مهارت پرسش‌گری برپا کرد.

در این کارگاه‌ها ابتدا اعضای فعال به گروه‌های همسان دختر و پسر تقسیم می‌شوند. برای جذب و علاقه مند کردن اعضا سعی شده است تا اکثر کارگاه‌ها با بازی اداره شود. بازی‌ها به صورتی طراحی می‌شود تا ذهن اعضا را فعال سازند.
در کارگاه «فکر کن و سوال کن» اعضا در مورد مسائلی که ذهن‌شان را درگیر کرده صحبت می‌کنند در انتها مربی از اعضا می‌خواهد تا برای جلسه‌ی آینده سوال‌های خود را روی کاغذ نوشته و برای دوستان‌شان بخوانند.
در کارگاه «نقد سوال دوستان» مربی از اعضا می‌خواهد تا پرسش‌هایی را که نوشته‌اند را بخوانند، مربی از بقیه‌ی اعضا می‌خواهد تا در مورد سوال‌ها نظر دهند. به این ترتیب سوال‌های غیرمنطقی و یا سوال‌هایی که در رسیدن به پاسخ کمک نمی‌کنند حذف می شوند، اعضا با راهنمایی مربی به نقد سوال می‌پردازند.
کارگاه «یک عکس، 10 سوال» به طرح پرسش‌های خلاقانه می‌پردازد. در این کارگاه ابتدا اعضا گروه‌بندی می‌شوند و به هر گروه چند عکس که پرینت شده داده می‌شود تا در مورد عکس‌ها به طرح 10 سوال بپردازند. سپس گروه‌ها به سوال گروه مقابل پاسخ می‌دهند. در تمام این مراحل مربی اعضا را هدایت می‌کند تا سوال‌ها از مسیر منحرف نشود.
در کارگاه «بازی و سوال» مربی داخل جعبه‌ای که دیده نمی‌شود برگ خشکی قرار می‌دهد تا اعضا با طرح سوال آن را حدس بزنند. سوال‌های اعضا توسط مربی هدایت می‌شود تا به حدس زدن جسم داخل جعبه کمک کند. در نهایت عضو از طریق سوال به جواب می‌رسد.
در کارگاه «ببین و سوال کن» راه «هرچه سوال بیشتر، بهتر!» در پیش گرفته می‌شود. مربی مجسمه‌ای مقوایی که شکل یک حیوان است را مقابل اعضا قرار می‌دهد تا به آن نگاه کرده سوال بنویسند. در انتها سوال‌ها مورد بررسی اعضا و مربی قرار می‌گیرد. اعضایی که سوال‌های مفید و منطقی مطرح کرده‌اند مورد تشویق قرار می‌گیرند.
در کارگاه «بازی با چشم بسته سوال کن» چشم عضو بسته می‌شود، یک شی را عضو لمس می‌کند و با پرسیدن 10 سوال به جواب می‌رسد. یک عضو او را برای پرسیدن سوال‌های مناسب راهنمایی می‌کند تا سوال بیهوده نپرسد.
در طرح «پرسش و پاسخ دو نفره از یک کتاب» کتابی به اعضا داده می‌شود با یک مهلت 20 دقیقه‌ای تا سوال‌هایی در مورد کتاب بپرسد اعضای گروه مقابل باید پاسخ قانع کننده‌ای به سوال‌های مطرح شده بدهند. پاسخ‌ها باید با در نظر گرفتن محتوای کتاب داد شود.