عروسک ابزاری برای آموزش مهارت‌های اجتماعی به کودکان

عروسک وسیله‌ای برای سرگرمی، عطوفت بخشی، اجتماعی بار آوردن، رفع تنهایی کودکان و هم‌بازی اولیه است.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، کیوان باقلاچی مربی راه‌یافته از اردبیل به شانزدهمین جشنواره نمایش عروسکی کانون سراسر کشور در این زمینه تصریح کرد زمانی که کودک با عروسک خود ارتباط صمیمانه برقرار می‌کند و حرف‌های دل خود را برای عروسک بازگو می‌کند در مقابل، حرف‌ها و آموزه‌ها را نیز از زبان همان عروسک بهتر از گفته‌های دیگران می‌پذیرد.  
وی که به‌عنوان مربی فرهنگی مرکز شماره 5 کانون اردبیل در این جشنواره ویژه مربیان و اعضای ارشد کانون حضور دارد افزود: ارتباط کودک و نوجوان با عروسک تا جایی پیش می‌رود که گاهی کودکان از عروسک‌ها الگوبرداری نیز می‌کنند و بر همین اساس عروسک‌ها با تلفیق در فن‌های نمایش عروسکی در انتقال آموزه‌ها و مسائل تربیتی، بیشتر می‌توانند نقش ایفا کنند.
باقلاچی معتقد است نمایش عروسکی وسیله و شیوه‌ای است که به‌راحتی می‌تواند وارد دنیای کودکان شود و تأثیرات فراوانی را بر این دنیای آماده‌ی یادگیری بگذارد.
کارگردان نمایش «دیوار» در ادامه به نقش مربیان در اجرای فعالیت نمایش عروسکی در مراکز کانون اشاره کرد و گفت: در کانون اعضا با مربیان در ارتباط هستند و هر مسئله‌ای از سوی مربیان به بچه انتقال پیدا می‌کند.
وی مربیان را بهترین گزینه برای انتقال مفاهیم با زبان نمایش عروسکی به کودکان و همچنین گسترش این فعالیت در بین اعضا دانست و یکی از شرایط پیشرفت نمایش عروسکی در مراکز کانون را افزایش سطح دانسته‌های نمایشی مربیان عنوان کرد.
 این مربی کانون در عین‌حال یادآور شد: ضعف مربیان در داشتن اطلاعات اصلی نمایش، می‌تواند هر تلاشی را در پیشرفت این فعالیت به بی‌راهه ببرد و باعث ضعیف شدن فعالیت نمایش عروسکی در مراکز شود در چنین شرایطی ممکن است این فعالیت در مراکز صورت نگیرد یا فقط در حد رفع تکلیف اجرا ‌شود.
باقلاچی در حاشیه‌ی برگزاری جشنواره نمایش عروسکی کانون در شیراز شیوه‌ی رقابتی این رویداد فرهنگی هنری را باعث تشویق و محرکی انگیزه‌بخش به علاقه‌مندان این فعالیت هنری معرفی کرد و خاطرنشان کرد: زمانی که عوامل یک کار هنری بدانند که کارشان ارزیابی می‌شود دقت بیشتری را به کار می‌گیرند و در یک رقابت سالم، وسوسه‌ها و عرض‌ اندام‌ها نیز روی کار می‌آید و همین باعث خلاقیت و نوآوری می‌شود این در حالی است که این فعالیت در مراکز کانون - که به شکل غیررقابتی برگزار می‌شود - فاقد این حس و حال است.
وی در ادامه با بیان این‌که روانشناسان کودک و نوجوان بر این اعتقاد اند که حس رقابت، شاید در مراتبی به زیان روحیات کودکان و نوجوانان باشد اما برخورد درست با اعضا می‌تواند هم باعث رقابت شود هم اثرات مثبتی روی مخاطبان خود بگذارد.
 مربی کانون اردبیل در پایان نیز به شیوه‌ی برگزاری شانزدهمین جشنواره نمایش عروسکی کانون در شیراز اشاره داشت و گفت: این جشنواره به دلیل حضور مربیان، کارشناسان و اعضای ارشد، از سطح کیفی بالایی برخوردار است که نسبت به جشنواره‌های گذشته خلاقیت‌های فنی بیشتری در آن خودنمایی می‌کند.
باقلاچی افزود: اگر این شیوه‌ی برگزاری در آینده ادامه پیدا کند شاهد پیشرفت این فعالیت در کانون خواهیم بود به این شرط که تجربیات ارزنده‌ی این جشنواره به دیگر مراکز کانون در استان‌ها انتقال پیدا کند.
 مربی فرهنگی مرکز شماره 5 اردبیل در پایان شیوه انتقال این تجربیات به دیگر مراکز کانون کشور را مهم دانست و تصریح کرد: این کار به عهده‌ی مربیان و کارشناسان حاضر در جشنواره است که این تجربیات را به دیگر مربیان کانون در کشور منتقل کنند.