دخالت مربیان در نمایش کودکان به خلاقیت بچه‌ها آسیب می‌زند

دخالت مربیان در جریان اجرای نمایش‌های کودکان و نوجوانان باعث می‌شود تا خلاقیت‌های بچه‌ها در نمایش دیده نشود.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، داریوش علومی گیلانده بهترین کارگردان شانزدهمین جشنواره نمایش عروسکی ویژه مربیان و اعضای ارشد مراکز کانون با بیان این مطلب علت عمده‌ی دخالت مربیان در روند تولید اثر کودکان را تمایل به کسب رتبه و تشویق در جشنواره‌ها عنوان کرد و گفت: به همین دلیل در بسیاری اوقات، مربی مجبور می‌شود در طراحی و ساخت عروسک و صحنه و یا حتی آفیش و بروشور، دخالت کند که نتیجه آن اثری خواهد بود که در آن از خلاقیت‌های تصویری عضو چیزی دیده نمی‌شود و به همین خاطر لازم است؛ در برگزاری جشنواره‌ها بار دیگر بازنگری شود و سیاست‌های تازه‌ای در جهت پرورش خلاقیت اعضا اتخاذ شود.
به اعتقاد وی خلاقیت یکی از هشت ویژگی مهم کانون محسوب می‌شود و از میان فعالیت‌های این مجموعه بزرگ فرهنگی، نمایش عروسکی از بیشترین قابلیت‌ها برای پرورش خلاقیت برخوردار است.
کارشناس هنری کانون استان اردبیل که در جشنواره شانزدهم نمایش عروسکی عنوان بهترین کارگردان جشنواره را به خاطر بر روی صحنه بردن نمایش سایه‌ای «بوسه بر ماه» دریافت کرد همچنین گفت: نمایش عروسکی در سالیان متمادی، با فراز و نشیب‌های زیادی روبرو بوده و تعریف چهارچوب‌های خلاقیت در آن با چالش‌های زیادی مواجه شده است.
وی که به‌عنوان نویسنده مقاله "بازخوانی مفهوم خلاقیت در فعالیت تئاتر عروسکی مراکز کانون" نیز در شانزدهمین جشنواره نمایش عروسکی به ارائه مقاله خود می‌پرداخت اجزای تشکیل دهنده‌ی یک اثر عروسکی را در قالب سه نوع خلاقیت کلامی، تصویری و حرکتی تقسیم‌بندی کرد.
علومی گیلانده در تعریف این سه مقوله خلاقیت، خلاقیت‌های کلامی را مربوط به نمایشنامه‌نویسی، گویندگی، موسیقی و افکت معرفی و خلاقیت‌های تصویری و حرکتی را به ترتیب شامل طراحی و ساخت، عروسک، صحنه، آفیش و بروشور و عروسک‌گردانی خلاصه کرد.
این مقاله‌نویس در ادامه افزود: کار نمایش عروسکی از ظرافت‌ها و پیچیدگی‌های زیادی برخوردار است و کار در این حوزه، به تجربه و دانش زیادی نیاز دارد و به همین خاطر مربیان، جهت پرورش بهتر خلاقیت‌های ذکرشده، می‌بایست آموزش‌های لازم را ببینند و به سطحی برسند که بتوانند با دانش کافی و به‌واسطه ابزارهای ساده و کتاب‌خانه‌ای، کارهای خلاقانه‌ای با عضو انجام دهند.
وی در همین حال با بیان این‌که علیرغم تلاش‌هایی که برای پرورش خلاقیت‌های کلامی، تصویری و حرکتی صورت گرفته است خاطرنشان کرد: عوامل آسیب‌زای زیادی، باعث شده‌اند؛ روند پرورش خلاقیت‌های کلامی، تصویری و حرکتی کند و مختل شود.
علومی گیلانده بیشترین مشکلات در این حوزه را مربوط به خلاقیت موسیقیایی معرفی کرد و بیان داشت: فقدان مربی موسیقی و نبود آموزش‌های لازم برای مربیان فرهنگی، سبب شده؛ اعضا به انتخاب افکت‌ها و آهنگ‌های آماده روی بیاورند و عملاً محصول خلاقه‌ای تهیه نکنند.
برگزاری جشنواره‌ها با رویکرد نتیجه گرایی، یکی دیگر از عواملی بود که کارشناس هنری استان اردبیل به‌عنوان عوامل آسیب‌زای پرورش خلاقیت‌های کلامی، تصویری و حرکتی به آن اشاره داشت و تأکید کرد این‌گونه روش برگزاری جشنواره‌ها بیشتر به خلاقیت‌های تصویری صدمه می‌زند.
شانزدهمین نمایش عروسکی ویژه کارشناسان، مربیان و اعضای ارشد مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از صبح روز 6 اسفند آغاز شد و روز 7 اسفند با معرفی آثار برگزیده در شیراز پایان یافت.