کد خبر: 268891
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۷:۴۷
بازدید 1071
برنامه‌های هفته نجوم در مراکز کانون استان اردبیل

اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اردبیل در گرامیداشت هفته نجوم مجری برنامه‌های متنوع فرهنگی، هنری بود.<BR>

- مرکز یک اردبیل
کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مرکز یک اردبیل به مناسبت هفته نجوم، باهدف شناخت و آشنایی اعضا با زیبایی‌های خلقت و علم نجوم با اجرای برنامه‌های فرهنگی، علمی این ایام را گرامی داشت.
-        معرفی فعالیت‌های نجوم
اینبرنامه با حضور بیش از 60 نفر از دانش آموزان مدرسه حکمت و اعضای مرکز برگزار شد. معرفی کتاب، آشنایی با تلسکوپ و کارکرد آن، معرفی ایام و بازدید از آسمان نمای پژوهشکده بابا صفری ازجمله برنامه‌های اجرایی این مراسم بود.
-        آسمان شب
در این برنامه مربی امور فرهنگی مرکز پس از معرفی هفته نجوم، به معرفی برخی از اجرام آسمانی پرداخته و به موقعیت زمین در منظومه شمسی اشاره کرد و در ادامه ویژگی‌های اجرام آسمانی و ترکیبات آن‌ها را برای اعضا تشریح کرد. سپس اعضا با تلسکوپ که یکی از ابزار کار منجمان است آشنا شدند.
- مرکز دو اردبیل
  به مناسبت هفته نجوم، اعضای مرکز شماره دو اردبیل از پژوهشکده مرحوم باباصفری بازدید کردند. در این بازدید، اعضا با لایه‌های مختلف کره زمین و نحوه تشکیل انواع سنگ‌ها از گونه‌های مختلف آذرین درونی و بیرونی، دگرگونی، رسوبی، سنگواره‌ها و... که در موزه در معرض نمایش قرار داده‌شده بود، آشنا شدند.
 آشنایی با انواع کاربرد تلسکوپ‌ها، مزایا و معایب هر یک از آن‌ها شامل: تلسکوپ گالیله‌ای، کاسگرین و بازتابی- شکستی از دیگر بخش‌های این بازدید بود.
در ادامه برنامه، اعضای انجمن نجوم از قسمت هیجان‌انگیز مرکز یعنی بخش آسمان‌نما بازدید کردند و با صورت‌های فلکی و پدیده‌های نجومی آشنا شدند.
گفتنی است، شیوه اندازه‌گیری و محاسبه اجرام آسمانی اعم از ستارگان و سیارات و منظومه‌ها جهت رجوع سریع به مختصات واقع‌شده از دیگر آموزش‌های خاص این بازدید بود.
- مرکز چهار اردبیل
اخترشناسی یا نجوم دنیای پرفرازی است که به‌ظاهر بازندگی روزمره ما ارتباطی ندارد و فقط ذهن‌های کنجکاو را به خود جلب می‌کند، اما زمین و هرچه در این سیاره خرد است با کیهان عظیم اطراف آن ارتباط دارد.
 در مرکز 4 اردبیل به مناسبت هفته نجوم به شرح ذیل برنامه‌هایی اجرا شد:
روخوانی کتاب «کره ماه»، قصه‌گویی از کتاب‌های نجومی همچون «آسمان شب»، برگزاری کارگاه آشنایی با تلسکوپ و کارکرد آن، ساخت ساعت شنی و ساعت آفتابی و آشنایی با چگونگی کار با آن، برگزاری نمایشگاه کتاب‌های نجومی موجود در مرکز، معرفی کتاب «سیارات دور و سیارات نزدیک»، برگزاری کارگاه ادبی با موضوع « کره ماه»، برگزاری کارگاه نقاشی با موضوع «سفینه‌های فضایی و کره ماه» و نمایش فیلم و تصاویر از نرم‌افزار «نجوم برای همه».
- مرکز اصلاندوز
به مناسبت روز جهانی نجوم مرکز اصلاندوز با اجرای ویژه‌برنامه‌ای با عنوان "جالب‌ترین‌ها در نجوم" میزبان اعضا و دانش‌آموزان مدارس بود.
این ‌برنامه‌ ‌به‌منظور آشنایی کودکان و نوجوانان با مسائل ساده نجوم و ایجاد علاقه به این فعالیت با رویکرد قرآنی صورت گرفت.
طی این برنامه، مربیان کانون به اجرای فعالیت‌های مختلف درزمینه‌ی نجوم پرداختند.
آشنایی اعضا با خسوف و کسوف و صورت‌های فلکی و منظومه شمسی و نحوه کار با ابزار و تجهیزات نجومی مانند تلسکوپ و کاربرد آن از بخش‌های اجراشده در این ویژه‌برنامه بود.
معرفی کتاب‌های علمی ، اشاره به آیات قرآنی پیرامون آسمان و اجرام آسمانی ‌هم‌چنین معرفی پدیده‌ی طبیعی که در قرآن کریم موردتوجه قرارگرفته، ازجمله برنامه‌هایی بود که به همین مناسبت اجرا گردید.
- مرکز بیله سوار
به مناسبت روز جهانی نجوم ویژه برنامه ای با حضور اعضای فعال کانون مرکز بیله سوار اجرا شد. در این ویژه‌برنامه ابتدا نمایشگاهی از کتاب‌های مربوط به فضا و نجوم برگزار شد و در کنار نمایشگاه، مربیان به معرفی کتاب پرداختند و در ادامه کتاب‌های مربوطه به انتخاب اعضا روخوانی شد.
شایان‌ذکر است، معرفی تلسکوپ، قصه‌گویی و بحث در خصوص فضا و نجوم ازجمله فعالیت‌هایی بود که در این ویژه‌برنامه اجرا شد و پایان‌بخش برنامه برگزاری مسابقه نقاشی بود.
- مرکز یک پارس‌آباد
کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شماره یک پارس‌آباد در روز جهانی نجوم میعادگاه کودکان و نوجوانان برای استفاده از برنامه‌های متنوع روز نجوم تحت عنوان «منجمان کوچک مهمان کهکشان‌های بزرگ» بود.
جمعی از کودکان و نوجوانان (منجمان کوچک) در این روز با تلسکوپ‌ به میان آسمان دعوت بودند تا زیبایی‌های آفرینش را با دوستان خود به تماشا بنشینند.
در این روز در کارگاه نقاشی که ویژه کودکان بود، اعضای کودک هنری آثاری با موضوع ستارگان و سیارات، موشک و فضانوردی و صورت‌های فلکی را به‌صورت خلاقانه و با استفاده از قدرت تخیل خود به تصویر کشیدند.
در کارگاه ادبی نیز علاقه‌مندان کودک و نوجوان یک داستان نیمه‌تمام را که توسط مربی ادبی مرکز تنظیم‌شده بود به سلیقه و توانایی خود در قالب سفری به کهکشان‌ها ادامه دادند.
در ادامه مربیان فرهنگی با برگزاری کارگاه‌های آشنایی با ابزار و تجهیزات نجومی، کتاب‌های ستارگان و کهکشان‌ها و دنیای شگفت‌انگیز اطراف ما را به همراه اعضا روخوانی کردند.
پایان‌بخش برنامه قصه‌گویی از قصه علمی- تخیلی «روزی که من فضانورد خواهم شد» بود که به‌صورت قصه پایان باز اجرا شد تا ذهن هر یک از اعضا را برای آینده‌ای روشن به چالش بکشد.
- مرکز دو پارس‌آباد
به مناسبت هفته نجوم مدرسه دخترانه شمس تبریزی میزبان مربیان مرکز فرهنگی هنری شماره دو شهرستان پارس‌آباد بود.
این ویژه‌برنامه‌ ‌به‌منظور آشنایی مخاطبان با مسائل ساده نجوم و ایجاد علاقه‌ی بیشتر به این فعالیت علمی در بین اعضا و دانش‌آموزان با رویکرد قرآنی صورت گرفت.
منیژه اسوار مربی مسئول مرکز به‌منظور علاقه‌مندسازی دانش آموزان به جذابیت‌های علم نجوم با استفاده از کتاب "دنیای شگفت‌انگیز اطراف ما" (راهی به‌سوی خداشناسی) به بیان مطالبی درباره شگفتی‌های خلقت در منظومه شمسی با اشاره به آیات قرآنی پیرامون آسمان اجرام آسمانی پرداخت.
اسوارخاطرنشان کرد: منظومه شمسی که زمین در آن قرارداد، یکی از بهترین نقاط برای مشاهده نظم و ترتیب دقیق و هماهنگی جهان است و خداوند در قرآن به این خلقت معجزه‌آسا اشاره می‌فرماید. وی سپس در راستای آشنایی بیشتر مخاطبین با ابزار و تجهیزات نجومی به معرفی کارکرد تلسکوپ و اولین رصدخانه ملی ایران پرداخت و از دانش آموزان خواست بامطالعه کتاب‌های علمی اطلاعات خود را در این خصوص افزایش دهند.
در پایان برنامه، شخصیت شهیرمنجم ایرانی "خواجه‌نصیرالدین توسی" برای دانش آموزان معرفی شد.
- مرکز یک کوثر
مرکز یک کوثر در هفته نجوم برنامه‌های متنوعی برگزار کرد. در هفته‌ی نجوم کتاب‌های مرتبط با نجوم در مرکز از قبیل: فضا و نجوم، آسمان شب، سیارات دور و نزدیک، خورشید، ستارگان و کهکشان‌ها و ... برای اعضا معرفی شد.
در ادامه، اعضا با طرح‌های نجومی، کارت‌پستال درست کرده و مطالب علمی را که از کتاب‌های نجوم تهیه‌کرده بودند در کارت‌پستال‌ها نوشتند.
در پایان برنامه، فعالیت علمی «چگونگی تشکیل ستارگان» با اعضای نوجوان مرکز برگزار شد که در این فعالیت اعضا سؤالات خود را از مربی پرسیدند و مربی با پخش «فیلم مستند نجوم» به سؤالات اعضا پاسخ داد.
- مرکز جعفرآباد
با حضور اعضای مرکز و باراهنمایی مربیان فعالیت‌های متنوعی با موضوع نجوم با عناوین ذیل برای شرکت‌کنندگان اجرا شد:
معرفی کتاب با موضوع علم نجوم، آشنایی اعضای مرکز با تلسکوپ و طرز کارکرده آن باراهنمایی مربیان، طرز رصد کردن ستارگان و کارکرده با تلسکوپ در شب و سایر برنامه‌های جنبی مثل برگزاری نمایشگاه کتاب‌های نجوم، معرفی پانل نجوم و....
- مرکز نیر
باهدف گرامیداشت هفته نجوم فعالیت‌هایی در راستای نجوم و فضا توسط مربیان مرکز نیر به اجرا درآمد.
ساخت ساعت آفتابی، آموزش کسوف و خسوف برای اعضا، نقاشی دیواری با موضوع فضا، آموزش منظومه‌های شمسی و چگونگی پیدایش شب و روز و ماه و سال، اجرای نمایش خلاق منظومه‌های شمسی، معرفی کتاب‌های علمی در راستای نجوم و روخوانی این کتاب‌ها ازجمله فعالیت‌هایی بود که می‌توان به آن اشاره کرد.