کانون پیشتاز فعالیت های ادبی برای کودکان و نوجوانان

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اصفهان،به پیشنهاد شورای انقلاب فرهنگی 18 تیر ماه روز درگذشت مهدی آذر یزدی پدر ادبیات کودک و نوجوان به عنوان روز ملی ادبیات کودک و نوجوان نام گذاری شده است.
پیشینه ی پژوهش تاریخ ادبیات کودکان و نوجوانان دو سیمای جهانی و ملی دارد.در سیمای جهانی کشورهای اروپایی،آمریکایی و اقیانوسیه به موضوع تاریخ ادبیات کودکان در شکل ها و روش های گوناگون پرداخته اند.اگر چه در این گستره،آثار فراگیر تاریخی کمتر به چشم می خورد.
به همین دلیل هنگامی که وارد بحث ادبیات کودک و نوجوان ملی می شویم برخی از اهالی دانش و فرهنگ در موجودیت آن به صورت ملی تردید دارند و ادبیات کودک را صرفا مبحثی وارداتی تلقی می کنند و این پدیده را سوغات فرنگ دانسته اند زیرا پیشینه ی پژوهش ادبیات کودکان ایران از چند مقاله ی کوتاه و یادداشت پراکنده در روزنامه ها و مجله ها برای دانش سراهای تربیت معلم و دانشگا ها فراتر نمی رود.
اما با جستاری عمیق بر ریشه های تاریخ ادبیات کودکان ایران در می یابیم که این مقوله نهال نازکی نیست که به تازگی بر زمین نشانده باشند بلکه قدمت آن به فراتر از سه هزار سال پیش باز می گردد و فرآورده اش نیز انبوه و عظیم است که تنها بحث درباره ی ادبیات کودکان و گوناگونی و گستردگی آن نیاز به نوشتن کتاب های فراوانی دارد.
کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز که در حال حاضر متولی انجام فعالیت های ادبی برای کودکان و نوجوانان می باشد با اجرای خلاق کلاس های ادبی حضوری با روشی متفاوت زمینه ای فراهم می آورد تا به صورت غیر مستقیم درون مایه های ذهنی پویای اعضا کشف گردد و قدم به قدم برای رسیدن به مرحله ی سرودن شعر و نوشتن داستان آماده گردند.
پس از پایان مراحل خلاق ادبی که با پرورش حواس و خلاقیت و نوشتن در مقوله های گوناگون همراه است کانون عضو را به سمت قالب های دلخواه هدایت می کند تا در دوران نوجوانی با شرکت در کلاس های کارگاه داستان و شعر به صورت مستقیم با عناصر و ساختار آن ها آشنا شوند. حمایت این اعضا تا پایان دوره نوجوانی در کانون ادامه می یابد و تا شکل گیری آثار اعضا کانون در انجمن های ادبی همراه اعضا خواهد بود.
علاوه بر این با برگزاری کلاس های قند پارسی، بخش ادبی کانون تلاش می نماید که عضو را با ادبیات کهن مانوس کند و با خواندن متون جدید او را با ادبیات ایران و جهان هرچه بیشتر آشنا سازد.