کد خبر: 240112
تاریخ انتشار: ۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۹
بازدید 2985
دنیای خلاق عروسک ها

شاید یکی از مهم ­ترین چالش ­های یک مربیِ خلاق در آموزش هنر، ابداع طرح درس­ هایی است که به وسیله ­ی آن ­ها بتواند مسیر های جذاب و ساده ­ای برای کشف ایده­ های نوین در اختیار کودکان قرار دهد و از این طریق کودکان را به تفکر، تخیل و عینیت بخشیدن به ایده­ هایشان با شیوه ­هایی خلاقانه، دعوت کند. نمایش عروسکی از جمله رشته­ های هنری است که در بالا بردن سطح شناخت و درک کودک از خود و محیط پیرامونش ـ به واسطه­ ی حضور فعالانه­ ی کودک در آن ـ اهمیت زیادی یافته است؛ اما آن چه این اهمیت و توانمندی را دوچندان می­کند فراهم ساختن شرایطی است که بتواند کودک را از مصرف کننده و به­کاربرنده ­ی صِرف ابزار نمایش به خالق ابزار نمایش، مبدل سازد.
ساخت عروسک نمایشی توسط کودکان، آن­ ها را در چگونگی کیفیت نمایش عروسکی و شخصیت پردازی در آن، سهیم می­کند. اگر کودک بتواند عروسک نمایشی خود را بسازد احساس نزدیکی بیشتری با شخصیت عروسک می­کند، او را دقیق ­تر می­بیند و بیشتر درک می­کند. با او می­خندد و گریه می­کند و همزاد پنداری او با شخصیت عروسک (منفی یا مثبت) و حوادثی که در داستان به همراه عروسکش از سر می­گذراند سرانجام به تزکیه­ ی او می­انجامد.
 تجربه و شناخت او از زندگی در هر بار نمایش، بیشتر می­شود و کودک با این مداخله ­ی فردی، متحول می­گردد. سؤالی که برایش مطرح می­شود صرفاً این نخواهد بود که "آیا زیباست؟" بلکه به واسطه­ ی هدایت صحیح مربی خواهد پرسید: "زیبایی چیست؟ چه چیز یادگرفتیم؟ چگونه آن را یاد گرفتیم؟"
این بخش به معرفی شیوه ­ای ساده و خلاق از ساخت عروسک نمایشی می­پردازد که در آن ابزاری ساده و قابل دسترس و عجین با زندگی روزمره استفاده می­شود:
عروسک قاشقی
شیوه ­ی کار در کارگاه نمایش خلاق:
ابتدا مربی متنِ نمایشی را (متناسب با گروه سنی بچه­ های کلاس) که شامل چندین شخصیت انسانی یا حیوانی و یا هر دو است، تهیه می­کند و پیش از شروع کلاس از بچه ­ها می­خواهد که هر کدام قاشق ­های یک بار مصرف (کوچک یا بزرگ) همراه با مقداری پارچه­ های رنگی، چسب حرارتی و دیگر اشیای دلخواه شان را همراه بیاورند. مربی می­تواند با توجه به امکانات موجود در مرکز این ابزارها را تهیه کند ـ سپس مربی به شرح داستان می­ پردازد و شخصیت ­ها را همراه با ویژگی ­های شخصیتی شان به بچه­ ها معرفی می­کند. این بخش از کارگاه اهمیت ویژه­ای دارد ؛ زیرا با توجه به مهارت مربی در شخصیت پردازی و تصویرسازی ذهنی و هم چنین استفاده از زبان بدن و حرکات نمایشی، ذهن و خیال کودک در جهت شناختِ بهتر شخصیت­های داستانی تقویت می­شود.
 پس از این مرحله در صورتی که تعداد بچه­ ها از شخصیت ­هایِ داستان بیشتر باشد در گروه ­های مختلفی تقسیم بندی می­شوند و هر کدام از اعضای گروه به ساخت یکی از شخصیت­ ها می­پردازند. ساخت عروسک­ ها دنیایی از نشاط را برای کودکان به همراه می­آورد؛ اما این شادی هنگامی کامل می­گردد که آن­ ها با عروسک­ های خود بتوانند به ایفای نقش بپردازند و از این طریق به دست ساخته­ های خویش جان ببخشند و همراه با آن­ ها صحنه­ای از زندگی را تجربه کنند. در اینجا صحنه­ی بازی آن­ ها می­تواند یک جعبه­ ی ساده و یا یک پارچه­ ی گلدار (نمادی از دشت در فصل بهار) بر روی میز باشد و هر کدام از گروه ­ها به نوبت به اجرا بپردازند. آن چه می­تواند به خلاقیت این کارگاه بیفزاید این است که گروه ­ها هر کدام به دلخواه خود، صحنه و یا گفتگوهایی را به داستان اضافه کنند و یا به شیوه­ی خاص خود به نمایش، پایان ببخشند و بدین طریق شاهد نوعی بداهه پردازی در نمایش خواهیم بود.
استفاده از قاشق­ های یک بارمصرف در ساخت عروسک، کودکان را دعوت به کاوش در چیزی آشنا می­کند که گویای تجربه­ای عادی، اما اغلب نا آزموده است. کودکان در این شیوه می­ آموزند تا به دنیای اطرافشان با دیدی متفاوت نگاه کرده و قابلیت­ های مختلفی را در اشیا جستجو کنند.
در پایان به منظور درک بهتر موضوع و نقاط ضعف و قوت، از بچه­ ها می­خواهیم که درباره­ ی اجرای نمایش هر گروه، نظراتشان را مطرح کنند. همچنین مربی باید به ارزشیابی کار خود بپردازد و به این سؤال ­ها پاسخ دهد:
به کدام هدف آموزشی خود پس از مشاهده ­ی نمایش بچه ­ها رسیدم؟ نقاط ضعف و قدرت طرح درسم چه بود؟ اگر دوباره قرار بود چنین موضوعی را کار کنم چگونه عمل می­کردم؟
با توجه به ابزار ساده و شیوه­ ی خلاق و آسان ساخت این نوع عروسک­ ها، می­توان در کلاس­های طرح خودگردان از این روش استفاده کرد.
لازم به ذکر است که مربی باید در تمامی این مراحل، زمان بندی نسبتاً دقیقی داشته باشد تا زمان کارگاه طولانی و خسته کننده نشود. تمامی این مراحل (از ابتدا تا پایان ارزشیابی) می­تواند در طی چهار کارگاه برای اعضای کانون و دو کارگاه (حدود 8 ساعت) برای بچه­ های طرح خودگردان برگزار شود.
 
محبوبه بدیع ­زادگان، مربی هنری
فصلنامه چارباغ کانون اصفهان