کد خبر: 240118
تاریخ انتشار: ۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۰
بازدید 2252
پلی میان من و تو

 
به نام خالق نوشته­ های خوب
سلام
دوست خوبم،من آفرینش ­های ادبی هستم، همیشه دلم می­خواهد داستان­ ها، شعر ها، خاطرات و نوشته ­های بچه­ ها را بخوانم؛ آن هم توی نامه. من یک دوست مکاتبه ­ای هستم که به وسیله ­ی نامه ­ها با تو حرف
می­زند. آرزوها، خاطرات و نوشته­ هایت را دراین صندوق بینداز. این صندوق
پلی میان من و تو
است. مشتاقانه نوشته ­هایت را می­خوانم و از طریق نامه جواب نوشته ­های تو را می­دهم. لطفا برگه­ ات را درون این صندوق بینداز و آدرس دقیق منزل و کدپستی و شماره تلفن را هم بنویس. اگر آدرست را دقیق ننویسی آن­ وقت جواب نامه­ ای که من برایت می­فرستم گم می­شود و تو حرف­ های مرا نخواهی خواند. مطمئن باش دوستان خوبی برای هم خواهیم شد.
 
به امید خواندن نوشته ­هایت
دوست تو
آفرینش­ های ادبی
 
این متن را در کنار صندوق ­ها روی دیوار نصب می­کنم. صندوق­ هایی که روی ماه آن، آدمک آفرینش ­ها تاب می­خورد. آدمکی که برای همه ­ی بچه­ هاست حتی آنان که در روستاهایشان کانونی نیست.
اصفهان با وجود داشتن نزدیک به 60 مرکز، از تعداد محدودی مربی ادبی برخوردار است. هرچند سعی شده تا به وسیله­ ی رابطین ادبی، استعدادهای ادبی به رشد و بالندگی برسند. اما گاه رابطین، پاسخگوی نیازهای ادبی برخی از اعضاء نیستند. همچنین واحد سیار روستایی در استان اصفهان، روستاهای متعددی را پوشش می­دهد که فاقد کتابخانه­ ی ثابت هستند.
بسیاری از اعضای مکاتبه ­ای، در شهرها و روستاهای محروم به سر می­برند و گاه هزینه کردن برای پست و ارسال نامه، برای آن­ ها دشوار است و یا خانواده ­ها گاه، نیازی به هزینه کردن نمی­بینند که اجرای این طرح، این مشکل را برطرف خواهد کرد. (باید گفت آفرینش­ های ادبی استان، با خرید تمبر، این مشکل اعضای مکاتبه ­ای را مرتفع کرده اما به هر حال کاستن از هزینه­ های جانبی، هدف مطلوب این طرح است.)
با توجه به اینکه رفتن به این مناطق محروم و دیدن این بچه­ ها، گاه تنها در لحظه و تا مدت کوتاهی پس از حضور پاسخگو، در ذهن بچه ­ها می­ماند و همچنین بچه­ هایی که صحبت­ های پاسخگو را نشنیده­اند، نمی­توانند با شیوه ­ی فعالیت مکاتبه ­ای آشنا شوند، این صندوق ­ها و توضیحات آن رابطی بین بچه­ ها و آفرینش­ ها ادبی خواهد بود.
صندوق هایی که در مدرسه ­ها و مساجد به بچه ­ها یادآور می­شود که آفرینش­ های ادبی، منتظر خواندن نامه ­های توست. دریافت این نامه­ ها می­تواند توسط مربی سیار روستایی یا مسئول نزدیک­ ترین مرکز و یا توسط مربی ادبی – با حضور گاه به گاه – صورت گیرد. قلم­ های بچه ­های محروم از کتابخانه­ های کانون، تشنه­ ی نوشتن داستان­ ها، خاطرات، آرزوها و شعرهایی است که با کمترین انگیزه و کوچکترین بهانه، می­تواند خالق بهترین ­ها باشد.
 
 
زینت السادات فاطمی
مربی ادبی

فصلنامه چارباغ کانون اصفهان