تشریح برنامه های کانون استان به منظور غنی سازی اوقات فراغت

عسگری فر کانون را تنها نهاد تخصصی کودک و نوجوان بیان کرد که در تمامی ایام سال برای کودکان و نوجوانان در سه بخش فرهنگی، هنری و ادبی برنامه های متنوعی را برگزار می کند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اصفهان، مدیر کل کانون با حضور در برنامه صدای مرکز اصفهان به تشریح فعالیت های متنوع فرهنگی، هنری و ادبی مراکز کانون در سطح استان با هدف غنی سازی اوقات فراغت پرداخت.

عسگری فر با اشاره به سابقه کانون گفت: سابقه فعالیت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به عنوان تنها نهاد تخصصی این گروه سنی به اواسط دهه چهل شمسی باز می گردد و اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اصفهان نیز اکنون از طریق 60 مرکز فرهنگی ثابت، سیار روستائی و پستی با هدف کشف و پرورش استعدادهای کودکان و نوجوانان در سه بخش فرهنگی، هنری و ادبی، برنامه های متنوعی در تمامی ایام سال برگزار می کند.

وی هم چنین اظهار کرد: مربیان فرهنگی کانون در مراکز علاوه بر امانت دادن کتاب به ارائه 30 عنوان فعالیت فرهنگی می پردازند که از این برنامه ها می توان به قصه گویی، فعالیت های مذهبی، نمایش و نقد فیلم، پژوهش و تحقیق، مسابقات علمی، روخوانی و معرفی کتاب، زیست شناسی، برپایی اردو، بازی و سرگرمی و... اشاره کرد.

مدیر کل، آفرینش های هنری را بخش دیگری از مجموعه کانون عنوان کرد که به شناخت و تربیت استعداد های هنری کودکان و نوجوانان علاقه مند می پردازد.

این مسوول برپایی کارگاه های نقاشی، سفالگری، خوشنویسی، عکاسی، فیلم سازی برای نوجوانان و نمایش عروسکی را از جمله فعالیت های این بخش عنوان کرد.

وی گفت: کارگاه پویا نمایی و رباتیک از دیگر فعالیت های مورد علاقه نوجوانان است که در این کارگاه ها علاقه مندان با شیوه های مختلف با اصول رباتیک و پویا نمایی آشنا شده و مراحل مختلف تهیه یک فیلم کوتاه انیمیشن را می آموزند.

مدیر کل ادامه داد: کانون با اجرای خلاق کلاس های ادبی حضوری و مکاتبه ای با روشی متفاوت زمینه ای فراهم می آورد تا به صورت غیر مستقیم درون مایه های ذهنی پویای اعضا کشف گردد و کودکان و نوجوانان برای رسیدن به مرحله ی سرودن شعر و نوشتن داستان آماده می شوند و علاوه بر این با برگزاری کلاس های قند پارسی، بخش ادبی کانون تلاش می نماید که عضو را با ادبیات کهن مانوس کند و با خواندن متون جدید او را با ادبیات ایران و جهان هرچه بیشتر آشنا سازد.

وی با اشاره به نزدیک بودن فصل تابستان گفت: مراکز 60 گانه کانون استان در فصل تابستان این کارگاه ها را با هدف بهره برداری کامل و مناسب از اوقات فراغت فرزندان و با تعداد بیشتری برای خانواده ها پیش بینی کرده است.

مدیر کل کانون در ادامه نجوم و رصد اجرام آسمانی را یکی از فعالیت ‌های مورد علاقه‌ ی نوجوانان دانست و گفت: کانون اصفهان با ورود به این حوزه و با برنامه ‌ریزی دقیق و امکاناتی مجهز در این عرصه اقدام به راه اندازی مرکز تخصصی نجوم در ایام الله دهه مبارک فجر سال 93 نموده است.

عسگری فر گفت: در این مرکز کارشناسان برای رصد و تماشای آسمان به نوجوانان مشاوره داده و آموزش های لازم را نیز به علاقه مندان ارائه می دهند. وی، آسمان‌نما، رصد خورشید و کارگاه آشنایی با منظومه‌ی شمسی را سه بخش اصلی این بازدید ها عنوان کرد که شهروندان عزیز می توانند از امکانات این مجموعه استفاده کنند.

عسگری فر هم چنین مرکز فراگیر را دیگر خدمت کانون استان بیان کرد و گفت: کم ‌‌توجهی به کودکان دارای نیازهای ویژه باعث شده است این کودکان در جامعه در شرایط نا برابر با دیگر کودکان قرار گیرند یعنی ملاک‌ ها و معیارهای درست و مناسبی برای سنجش توانایی کودکان با نیازهای ویژه وجود ندارد و به همین منظور کانون استان اصفهان با افتتاح مرکز فراگیر خدمات ویژه ای را برای کودکان و نوجوانان با نیازهای خاص تدارک دیده است. در این مرکز مربیان مجرب و کارآمد برنامه های متنوعی را برای کودکان و نوجوانان کم بینا، نابینا، ناشنوا و ناتوان جسمی وحرکتی برگزار می کنند.

این مسوول در پایان پاسخ گوی سوالات شهروندان بود و از عموم خانواده ها دعوت کرد تا با حضور در مراکز فرهنگی هنری سطح استان از این فعالیت های متنوع استفاده کرده تا بتوانند نهایت بهره برداری را از اوقات فراغت فرزندان خود داشته باشند.