ویژه برنامه دوپنجره در کانون استان اصفهان

اعضای مراکز کانون استان همزمان با هفته کتابخوانی با حضور زهره پریرخ،کتاب لولو پشمالو،کرم کوچولو را نقد کردند.

به گزارش روابط عمومی اداره کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اصفهان،اعضای مراکز در جلسه ای با حضور زهره پریرخ،کتاب لولو پشمالو،کرم کوچولو را نقد کردند.

زهره پریرخ نویسنده کتاب در پاسخ به اعضای کانون توضیح داد که اسم کتاب را از اسم های محلی منطقه ی زادگاه خود در خراسان گرفته است. منظور از لولو یک موجود ترسناک نیست بلکه از لولیدن به معنی خزیدن گرفته شده است. در این اثر کرم روی دوش یک پرستو می رود و پرواز می کند.

پریرخ در این باره گفت: پرواز با پرنده ها رویای همه ماست و هدف اصلی این کتاب حرکت های غیرمعمولی برای رسیدن به یک فکر جدید است.

پریرخ که خود طراح کتاب نیز هست در این جلسه قصد خود را از شیوه ی تقسیم بندی صفحات احساس حرکت دادن به کتاب بیان کرد و افزود: مضمون اصلی کتاب از علاقه نویسنده به حرکت، تغییر مکان، سفر به جاهای دیگر برگرفته شده است و از آن واداشتن خوانندگان به تامل و فکر بیشتر و اندیشیدن و کشف علت پدیده هاست.

به اعتقاد نویسنده کتاب هرکس که فکر و احساسش را می نویسد نویسنده است و انتخاب های ما را در نویسندگی دلبستگی های ما به چیزهای نزدیکمان مانند محل زندگیمان شکل می دهند.

نویسنده،قهرمان داستان خود را موجودی معصوم، لطیف و آسیب پذیر تصویر کرده اما همین موجود با کمک فکر و اندیشه خود می تواند دست به همه کار بزند.

به عقیده وی بچه ها برای نویسنده شدن باید بسیار تلاش کنند و به تعبیری کفش آهنین پا کنند و عصای آهنین دست بگیرند.

پریرخ ادامه داد:مطالعه کردن و نوشتن بسیار راه نویسنده شدن است و می توان به علاقمندان نویسندگی پیشنهاد کرد که خاطرات خود را بنویسند.

این نویسنده و تصویرگر کتاب های کودک در ادامه سفر خود به اصفهان در جلسه ای با حضور مربیان کانون با موضوع بازنویسی و بازآفرینی قصه شرکت کرد.

در ابتدای این جلسه وی عنوان کرد:کانون نقش بسیار مهمی در تعلیم و تربیت کودکان دارد به گونه ای که والدین می توانند در تمام مراحل تربیت کودکان از آن کمک بگیرند.

در ادامه پریرخ مهم ترین نکته در انتخاب یک متن داستانی برای بازنویسی را علاقه ی شخصی مربی به آن متن دانست.وی گفت: از طرفی بهتر است که مربی علاوه بر علاقه به متن میل به تغیر دادن آن و ساختن قصه ای تازه را نیز در خود بیابد و این نکته بسیار مهم است چون هر متنی را هر فردی نمی تواندبازآفرینی کند و بیشتر اوقات قصد ما از بازنویسی دادن یک جهت امروزی به استخوان بندی مستحکم یک متن قدیمی است.

نویسنده کتاب لولو پشمالو، کرم کوچولو گفت:در بازآفرینی هدفمند باید گروه سنی مخاطب را در نظر داشت زیرا مقدمات در هرکاری بسیار مهم است.

پریرخ اظهار کرد که افسانه ها بازتاب فکر و اندیشه دوره تاریخی خودشان اند و به همه ی مربیان پیشنهاد کرد که اسطوره های ایران را مطالعه کنند و زیرا با مطالعه ی عمیق در تاریخ و اسطوره های میهن خود می توانند به قصه نویسی خود کمک بسیاری کنند.