طرح کتاب‌ خوانی «واژه واژه با کتاب»

هر مربی و یا کارشناس کانون، می‌تواند در بازه‌ ی زمانیِ‌ تعیین ‌شده در قالب طرح کانون مدرسه با حضور در مدارس ابتدایی به کتابخوانی با دانش‌ آموزان بپردازد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اصفهان،در راستای تحقق اهداف کمیته ‌ی کودک و نوجوان ستاد دهه ‌ی فجر و ضرورت و اهمیت گسترش ارتباط کانون پرورش فکری کودکان و  نوجوانان با آموزش و پرورش،به ویژه با در نظر گرفتنِ رویکردِ تقدم پرورش بر آموزش مستقیم در دوره‌ی ابتدایی، طرح کتاب‌خوانی در مدارس ابتدایی، توسط مربیان و کارشناسانِ علاقمندِ کانون با عنوان «واژه واژه با کتاب» در دستور کار قرار‌ گرفته شده است.

ترویج و توسعه کتابخوانی در میان کودکان به واسطه‌ی کسب لذت از مطالعه‌ ی گروهی،ارتقای سطح کمی و کیفی فعالیت ‌های کتاب محور در سراسر کشور از طریق ایجاد و پیوند شبکه ی مدارس و مراکز کانون و معرفی کانون و شناسایی و جذب دانش آموزان و مخاطبان علاقمند به کتاب و کتابخوانی از جمله اهداف کلی این طرح می باشد.

16 بهمن تا 11 اسفند و مدارس سراسر کشور زمان و مکان اجرای این طرح است.

بر اساس اهداف تعیین‌ شده در این طرح و در راستای تحقق برنامه های شیوه‌ نامه‌ ی ایام دهه‌ی فجر، هر مربی و یا کارشناس کانون، می‌تواند در بازه‌ ی زمانیِ‌ تعیین‌شده،­در قالب طرح کانون مدرسه با حضور در مدارس ابتدایی به کتابخوانی با دانش‌آموزان بپردازد. اجرای این فعالیت هم‌ سو با طرح کانون مدرسه، می‌تواند به شکل‌ های گوناگون مانند بلندخوانی و روخوانی دانش‌آموزان، بلندخوانی مربی، هم ‌خوانی دانش‌آموزان و مربی با هم و یا ... انجام شود. ایجاد شور و نشاط  و کسب لذت به واسطه‌ی خواندنِ گروهی، قدم اول در کسب نتایج مورد انتظار از اجرای طرح «واژه واژه با کتاب» خواهد بود.

در نهایت مربی می‌تواند با استفاده از تصویرسازی، کاردستی، نوشتن خلاق و یا ...  فعالیت انجام‌شده را مستند نماید.  اجرای سایرِ فعالیت‌های کتاب محور که در مراکز کانون انجام می‌شود؛ ترکیب و تلفیق آن‌ها بر اساس خلاقیت و ایده‌های مربیان و کارشناسان و در راستای ترویج فرهنگ مطالعه، آزاد است. شعرخوانی، معرفی کتاب، بحث کتاب، معرفی سرزمین و معرفی شخصیت از جمله فعالیت‌های کتاب محور می باشد.

در صورت تمایل، آموزگاران مدارس می‌توانند کتاب ‌هایی را به شکل امانت از مراکز دریافت کرده و در بازه‌ ی زمانی تعیین‌شده برای دانش‌آموزان به اجرای فعالیت کتابخوانی بپردازند. اغلب آموزگارانی که در طرح کانون مدرسه حضور داشته‌اند به شیوه‌ های کانونیِ اجرای این فعالیت آگاهی داشته و می‌توانند مجری این طرح در مدارس باشند.