گزارمان اختیاری ، موفق تر است

گزارمان نویسی را نباید به دید تکلیف و یا مسابقه نگاه کردکتاب حلقه و واسطه ی مهم ارتباط بین مربی و عضو است.

چگونه با گزارمان آشنا شدی؟
زمان آغاز خدمت (1378) دوره ی آموزشی با حضور استاد عزیز خانم چیذری در تهران برگزار شدکه با گزارمان نویسی آشنا شدم. همچنین سالیانه در مرکز استان کارشناس فرهنگی وقت خانم سرپتی در کنار سایر همکاران خوبم خانمها آذر داری پور و ایراندخت هاشمی جلسات هم اندیشی و تبادل تجربیات برگزار می شد که به حق راهنمایان خوبی برای نوشتن بهتر بودند.
 
تعریف شما از گزارمان چیست؟
توضیح و تشریح منطقی از نمای ظاهری و لایه های بیرونی یک کتاب از دیدگاه مخاطب.و این دیدگاه از زوایای مختلف روانشناسی،جامعه شناختی،زبان شناسی و ساختارگرایانه بررسی می شود.هدف گزارمان بازتاب نظرات مربیان،کتابداران و حتی اعضا به منظور بالابردن کیفیت آثار است.
 
اولین کتابی که نقد کردی یادت هست؟
در زمان دانشجویی ،از آن جا که دانش آموخته ی کتابداری و اطلاع رسانی بودم کتاب ماهی سیاه کوچولو را نقد کردم که با آقای خسرو آقایاری مسوول آفرینش های ادبی کانون تهران بود آشنا شدم و این همکاری باعث معرفی من به کانون ایلام شد. و اولین کتاب گزارمان نیز کتاب قلعه ی حیوانات از جورج اورول بود .
 
تا به حال چند کتاب در این راستا نفد کردی؟
به طور دقیق نمی دانم چون تعداد کتاب ها متغیر بوده گاهی 24 کتاب در سال گاهی 12 تا 15 کتاب و امسال 7 کتاب معرفی شد ولی به طور میانگین حدود 150 کتاب نقد و بررسی کرده ام.
 
 
به نظر شما آیا گزارمان می تواند در برقراری ارتباط بیشتر با عضو تأثیر داشته باشد
قطع به یقین می تواند از آن جا که رابطه ی رودرو کامل ترین نوع ارتباط به شمار می رود مربی اهل مطالعه و صاحب نظر راهنمای خوبی در تقویت انگیزه و کتابخوان کردن عضو دارد.وقتی مربی بتواند پیام و اهداف کتاب را به خوبی انتقال دهد فرهنگ سازی اتفاق می افتد و ساخت عضو ساخت جامعه رابه دنیال دارد.
 
چه پیشنهادی برای روند بهتر گزارمان دارید؟
گزارمان نویسی را نباید به دید تکلیف و یا مسابقه نگاه کردکتاب حلقه و واسطه ی مهم ارتباط بین مربی و عضو است. تمامی فعالیت های کانون با مطالعه ی کتاب ارتباط دارند وقتی مطالعه ،هدفمند باشد. مربی به دریچه هایی از شناخت و آگاهی می رسد و آن موقع است که اتفاق خوب خواهد افتاد.
جا دارد از سرکار خانم وحیدی رابط گزارمان استان که با دلسوزی و درایت این چرخه را به سامان رسانده اند تشکر ویژه داشته باشم . آموزش به روز از ضروریات گزارمان نویسی است .دعوت از اساتید و منتقدان و برگزاری کارگاههای تبادل اندیشه و تجربه ،تدوین گزارمان های برترجهت آگاهی و مطالعه ی سایر مربیان می تواند در روند بهتر گزارمان مثمر ثمر واقع شود.