کد خبر: 255924
تاریخ انتشار: ۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۰
بازدید 2030
مترسک ها در کانون ایلام جان گرفتند

نخستین جشنواره ساخت داول در میان استقبال مخاطبین در پارک کوثر ایلام از طرف کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان برگزار شد

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان ایلام ،نخستین جشنواره ساخت داول در میان استقبال مخاطبین در پارک کوثر ایلام از طرف کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان برگزار شد .بر اساس این گزارش در  این جشنواره که در پی فراخوان ماه گذشته در سراسر استان برگزار شد تعداد 150 مترسک «داول» در شکل ها رنگ ها و اندازه های مختلف ساخته شدند و طی مراسمی حاصل تلاش های بچه ها و مربیان در معرض دید عموم مردم گذاشته شدند .
مراسم افتتاحیه نخستین جشنواره داول «مترسک » در پارک کوثر با بخش هایی مانند موسیقی ، شعر خوانی ، سخنرانی مدیر کل کانون استان و معاون تولید کانون کشور ، قصه گویی و مسابقه همراه بود که در آن از مربیان و کارکنان دست اندر کار این جشنواره نیز با اهدای لوح سپاس تجلیل شد
حبیب الله بخشوده عصر شنبه در افتتاحیه  این جشنواره اظهار کرد: این جشنواره از امروز  هشتم خرداد به مدت سه روز در محل بوستان کوثر شهر ایلام برگزار می شود.
وی ایجاد فضایی شاد برای بچه ها و خانواده ها، برگزاری کارگاه ها و ایستگاه های نقاشی، ادبی، مسابقه عکس سلفی با داول و کارگاه های آموزش ساخت عروسک را از دیگر برنامه های این جشنواره اعلام کرد.
مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ایلام گفت: عروسک ها و مترسک ها با اشکال مختلف زبان مشترک و یکسان همه جوامع هستند و زبان آنها برای همه مردم دنیا قابل مفهوم و درک پذیر است.
وی افزود: برگزاری این جشنواره با هدف معرفی، ساخت و ترویج عروسک های بومی محلی استان است که با توجه به اینکه هر کدام از این عروسک ها متعلق به یکی از نقاط استان هستند، بنابراین هر کدام از آنها دارای فرهنگ و فلسفه مختص به آن منطقه و معرف آن مکان هستند.
بخشوده یادآور شد: یکی دیگر از سیاست های این جشنواره آشنایی افراد و بچه ها با شیوه ساخت و وسایل مورد استفاده در ساخت این عروسک ها است که با امکانات مختلفی چون چوب، قاشق، حلبی ساخته شده اند.
وی گفت: نگاه مقام معظم رهبری نیز تولید و ترویج نماد های بومی کشورهمچون عروسک ها و مترسک هایی است که ریشه در اصالت ایران زمین دارند و کانون پرورش فکری نیز در راستای اهداف خود و منویات مقام معظم رهبری سعی در اشاعه فرهنگ های بومی دارد که یکی از این برنامه ها برگزاری این جشنواره است.
وی در خصوص علت انتخاب اسم داول برای این جشنواره توضیح داد: داول یک واژه کردی اصیل مترادف مترسک به زبان فارسی است وعلت انتخاب این اسم زنده کردن زبان و گویش کردی و آشنایی هرچه بیشتر بچه ها و نسل جدید با این واژه های کهن و اصیل است.
 
کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان ایلام با بیست و دو مرکز فرهنگی هنری ثابت ، سیار و پستی برای مخاطبین خود در سراسر استان برنامه های فرهنگی هنری ادبی برگزار می کند