کد خبر: 231121
تاریخ انتشار: ۲۹ تیر ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۱
بازدید 2399
انیماتورهای کوچک در مجموعه امور سینمایی کانون

اعضای فعال مراکز فرهنگی هنری استان تهران از کارگاه های ساخت انیمیشن امور سینمایی کانون بازدید کردند.<BR>

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان تهران 5 عضو فعال کارگاه های انیمیشن مراکز استان تهران روز دوشنبه 93/4/23 با حضور در مجتمع مرکزی کانون با روند ساخت انیمیشن های حرفه ای آشنا شدند.
"صنم سیدرضی، الهه علیرضالو، شبیر کلانتری، مصطفی صابری و آراز وکیلی از اعضای مراکز 15 و 38 استان تهران بودند که در سطح مرکز فعالیت های منسجمی را در حوزه انیمیشن به انجام رسانده و آثارشان در برخی از جشنواره های استانی و کشوری مورد تقدیر قرار گرفته بود.
انیماتورهای کوچک ضمن بازدید از روند تولید سه اثر، تکنیک های مختلف ساخت انیمیشن را از نزدیک دیدند. در ابتدا محمدعلی سلیمان زاده؛ کارگردان انیمیشن های کلاغی که می خواست قوی ترین باشد، ژنرال و بادبادک، گرگ و میش و کلاغه و روباهه در مورد ساخت انیمیشن های دو بعدی برای اعضا سخن گفت و مراحل، ویژگی ها و سختی های کار با این تکنیک را بیان کرد.
نازنین سبحان سربندی کارگردان، طراح، انیماتور و فیلمنامه نویس دیگر هنرمندی بود که بخشی از زمان کاری اش را به گفتگو با اعضا اختصاص داد. سربندی که تدریس در دانشگاه های هنر و دانشکده صدا و سیما را نیز در کارنامه کاری خود دارد از آخرین اثرش صحبت کرد و ماجرای "مردی که سایه اش گم شد" را برای بچه ها تعریف کرد. این هنرمند ضمن تأکید بر اهمیت بروز شدن کار انیمیشن با استفاده از رایانه، توضیحاتی را در مورد تکنیک Paper ارائه کرد.
بازدید از کارگاه ساخت انیمیشن مهین جواهریان؛ انیماتور و تصویرگر کتاب های کودک بخش دیگری از بازدید بود که بسیار مورد توجه مخاطبان قرار گرفت. جواهریان پیش از گفتگو با مخاطبان از آنها خواست ماجرای آثارشان را تعریف کنند. او ضمن تحسین ایده های اعضا، خلاقیت را در موفقیت انیمیشن ها بسیار مهم دانست. کارگردان "بارون میاد جرجر" در خصوص دلیل طولانی بودن پروسه ساخت انیمیشن هایش توضیح داد: "برخی انیمیشن ها تولیدی هستند و برخی تألیفی. در انیمیشن های تولیدی کار باید با بودجه و زمان بندی مطابق باشد. مثل آثاری که موسسه فرهنگی هنری صبا می سازد اما در انیمیشن های تألیفی ممکن است روی یک کار کوتاه سال ها وقت صرف شود" . جواهریان که عضو هیئت موسس انجمن آسیفاست و چندین جایزه معتبر داخلی و خارجی را دریافت کرده، از کار بعدی اش "یکی بود، یکی نبود" گفت و بخش های از "استوری ریل" آن را برای اعضا به نمایش گذاشت.
کارگاه عروسک سازی و پویانمایی مجتمع کانون نیز در ادامه این بازدید میزبان انیماتورهای کوچک بود. هدی اثنی عشری؛ دبیر گروه انیمیشن و محمدرحیم بختیاری هنرمند برجسته این رشته با صبر و حوصله به همه سوالات مخاطبان پاسخ دادند و گوشه هایی از این هنر ظریف را به اعضا عرضه کردند. اثنی عشری تصریح کرد: "وسایل صحنه انیمیشن می تواند از اسباب بازی های کودکانه باشد. گاهی هم این وسایل با دقت و ظرافت ساخت می شود. در ساخت آکساسوار و جزئیات صحنه باید ذهن بسیار خلاقی داشته باشید" . او همچنین مراحل ساخت یک عروسک را با استفاده از ابزار موجود در کارگاه نشان داد و برخی از عروسک های آرشیوی مربوط به "بهادر" و "کوه جواهر" را برای بازدید در اختیار اعضا گذاشت.
حضور در کارگاه عروسک سازی فرزانه بابایی؛ طراح عروسک های دارا و سارا پایان بخش این برنامه نیم روزه بود. بابایی که علاوه بر دارا و سارا، مدل سازی عروسک های مبارک، بندانگشتی، تکم، لیلی، باران خواهی و عمو نوروز را هم در کارنامه کاری دارد، دکور و عروسک های بسیاری از انیمیشن های کانونی را هم ساخته و البته کتاب های ارزشمندی را نیز در حوزه عروسک سازی منتشر کرده است. این هنرمند ضمن بیان سابقه کاری خود از چگونگی مراحل تولید دارا و سارا سخن گفت و ادامه داد: "عروسک های صنعتی ویژگی خاص خودشان را دارند، به خاطر همین من در ابتدای کار کمی نگران بودم. اما خیلی زود وارد ماجرا شدم و با جدیت شروع به فعالیت کردم. چند سالی طول کشید تا عروسک ها ساخته شدند و به بازار آمدند چون زمان زیادی لازم بود تا کارهای پژوهشی روی چهره های ایرانی انجام شود، تا عروسکی که تولید می شود با فرهنگ و ویژگی های ظاهری ما همخوانی داشته باشد. او از کامل شدن و رفع مشکلات این عروسک ها در طی سال ها صحبت کرد و اصلاحاتی که در این مدت بروی عروسک ها انجام شده بود را برشمرد. در پایان بابایی نمونه هایی از عروسک های ساخت دست خود را که با استفاده از میوه ها و دانه های مختلف طراحی شده بود به اعضا نشان داد و اعلام کرد تصاویر این عروسک ها به زودی در کتابی به نام "مثل پرتقال" به چاپ می رسند.
به این ترتیب بازدید 5 عضو فعال مراکز استان از مجموعه امور سینمایی با دریافت هدایایی از سوی روابط عمومی و امور بین الملل و امور سینمایی کانون به پایان رسید و اعضا با ایده های تازه و تجربیاتی متفاوت به مراکز خود بازگشتند تا با نگرشی جدید، به خلق آثار تازه دست بزنند.
این بازدید که از ساعت 9 تا 12 ظهر به طول انجامید با رضایت فراوان مخاطبان همراه بود.