کد خبر: 235470
تاریخ انتشار: ۳ آبان ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۴
بازدید 6353
دکتر اخترفیزیک در رصدخانه راز

غروب روز پنج شنبه 24 مهرماه، رصدخانه زعفرانیه میزبان یکی از اخترفیزیک‌دانان برجسته و عضو قدیمی مرکز بود. <BR>

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان تهران دکتر نیایش افشردی که در اوایل دهه هفتاد عضو رصدخانه زعفرانیه بوده‌است، دکترای اخترفیزیک خود را از دانشگاه پرینستون آمریکا دریافت کرده و هم‌اکنون استادیار فیزیک در دانشگاه واترلو کانادا و پژوهش‌گر موسسه فیزیک نظری پریمیتر می‌باشد. محققان دانشگاه واترلوی کانادا و موسسه پریمیتر با همکاری دانشمندان ایرانی ایده جدیدی را درباره آن‌چه ممکن است پیش از انفجار بزرگ (BIG BANG) رخ داده باشد، مطرح کرده‌اند. نیایش افشردی و همکارانش بر این باورند آنچه دانشمندان به عنوان انفجار بزرگ درک کرده‌اند، می‌تواند "سرابی" سه بعدی از یک ستاره در حال واژگونی در جهانی عمیقا متفاوت از جهان کنونی باشد.
افشردی و همکارانش معتقدند در جهان سه بعدی ما، سیاهچاله‌ها دارای افق‌های رویداد دو بعدی هستند یعنی توسط یک مرز دو بعدی که "نقطه هیچ بازگشتی" را نشان می‌دهد، احاطه شده‌اند اما در حالت جهان چهاربعدی، یک سیاهچاله دارای افق رویداد سه بعدی است. این جهان از واژگونی انفجاری یک ستاره چهاربعدی به وجود آمده و در آن باقی خواهد ماند.
محققان تاکید دارند این ایده مبتنی بر بهترین توصیف ریاضیاتی مدرن از فضا و زمان است. دانشمندان در این مطالعه از ابزار هولوگرافی برای تبدیل BIG BANG به یک سراب کیهانی بهره برده‌اند. به نظر می‌رسد مدل آن‌ها معماهای کیهانی قدیمی را خطاب قرار می‌دهد و پیش‌بینی‌های قابل آزمایشی را تولید می‌کند.
با توجه به اهمیت برنامه تحقیقاتی نیایش افشردی، رصدخانه زعفرانیه نیز فرصت کوتاه حضور او در ایران را مغتنم شمرده و با دعوت از وی جلسه‌ای جهت معرفی افشردی به عنوان یکی از افتخارات مرکز و ارائه مطالبی پیرامون رنسانس کیهانی، چالش‌های پدیدارشناختی آن، مهبانگ، منشا سیاهچاله‌ها و پاسخگویی به سوالات جمعی از علاقمندان و اعضای مرکز ترتیب داد.
این برنامه از ساعت 17 الی 19 در سالن رصدخانه زعفرانیه برگزار و در پایان، به رسم همیشگی، دفتر یادبود رصدخانه زعفرانیه توسط این عضو قدیمی امضا شد.