کد خبر: 240757
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۸:۰۷
بازدید 2762
گردهمایی سالانه کارکنان استان تهران

گردهمایی مربیان مسوولین و کارشناسان بخش های مختلف کانون امروز شنبه (23اسفند) در مجموعه آفرینش های فرهنگی هنری کانون برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان تهران، در ابتدای این گردهمایی، قسمت نخست کلیپ مجموعه فعالیت های استان تهران پخش شد.
در ادامه محسن فضلی، معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، با اظهار خرسندی از حضور در این گردهمایی و تشکر جهت فعالیت یک ساله همکاران مراکز از اهمیت آمارگیری برای رفع نقص ها گفت.
وی با اشاره به 14 راهبردی که به تازگی از سوی مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مطرح شده، اظهار داشت: در این موارد ذکر شده 9 راهبرد اساسی و بسیار مهم مربوط به حوزه عملکرد معاونت فرهنگی و حاضران این گردهمایی است و مستقیم به حوزه کاری ما مرتبط می‌شود؛ البته باقی راهبردها نیز به واسطه ارتباط دارد.
فضلی در ادامه توضیح داد: نکته مهمی که در این مجموعه راهبردی وجود دارد این است که کانون برای نخستین بار خود را به همه کودکان و نوجوانان ایرانی متعهد می‌کند. تاکنون خدمت‌رسانی به اعضای رسمی بوده و این که تمام کودکان ونوجوانان را زیر چتر کانون قرار دهیم سابقه نداشته است.
معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با بیان این که اهمیت این نکته در این است که کانون به حقوق همه کودکان متعهد می شود، تصریح کرد: کودکان آسیب دیده، کودکان کار و کودکانی که نابه سامانی اجتماعی و خانوادگی به آن ها تحمیل می شود در این راهبرد مورد توجه قرار خواهند گرفت. این کار منوط به توسعه ارتباط به سازمان های حقوق کودک است. امیدوارم از ایفای حقوق این کودکان برآییم که آغاز راهی تازه نیز محسوب می شود.
وی به نشست آخر هیات مدیره کانون با مقام معظم رهبری اشاره کرد و افزود: مقام رهبری در این نشست فرمودند: در حوزه کودک و نوجوان مگر چیزی غیر از کانون داریم؟ این جمله یک راهبرد و نشانه است. اگر کانون به این شکل محور کودک ونوجوان است نباید خود را فقط منحصر به افرادی کند که به استقبالش می آیند.
فضلی از هویت کودک ایرانی به عنوان راهبرد مهم دیگر یاد کرد و ادامه داد: کانون در این مسیر قرار دارد ولی باید تمرکز بیشتری بر این مقوله داشته باشد تا محورهای برجسته اولویت بیشتری پیدا کند. کانون باید هویت کودک ایرانی را تعریف کند که چه کودکی را می‌خواهیم در نظام جمهوری اسلامی رشد دهیم و این کودک باید دارای چه ویژگی های باشد. نخست لازم است یک هویت را تعریف کرد تا براساس آن کودک را شکل داد. باید این هویت دینی و اسلامی باشد.
وی تاکید کرد: تردیدی نیست هویت کشور از ایرانیت و اسلامیت تشکیل شده که با هم در تعارض نیستند بلکه مکمل یکدیگرند و هم افزایند. هویت اسلامی را ترسیم کنیم و به مبنای مذهبی و دینی مراجعه داشته باشیم تا چهره متبسم ایرانیت را شکل دهیم. در این راستا توجه به جنبه‌های تاریخی و ادبیات غنی لازم است. هنر و ادبیات دو منبع بسیار مهم از ایرانیت و اسلامیت محسوب می‌شوند. این کار وظیفه من و شما است تا تلاش کنیم به شکل ساده، روان و جذاب با برنامه‌ریزی مناسب در این مسیر به شکل جدی‌تر قدم برداریم و در نهایت شاهد خروجی آن تربیت افرادی باشد که به دین و مملکت خود پایبند هستند نسبت به ایرانی بودن خود تعصب دارند و به مذهب خود افتخار می­کنند.
معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان راهبرد سوم و مهم را برنامه‌ریزی دانست و تصریح کرد: برنامه‌ریزی واژه آشنایی است و بدون آن امکان عملیاتی به راهبردها وجود ندارد. به برنامه‌ریزی وفادار باشیم تا با هدف‌گذاری درست و از بین بردن موانع در این مسیر پیش برویم. البته برنامه‌ریزی نباید به کار بزرگ و سختی تبدیل شود بلکه کم‌کم شکل بگیرد تا جزییات ترسیم شود. سال‌هاست این راه را می‌رویم ولی راه پر مشکلی داریم به ویژه در بخش کتابخانه‌ای نباید وارد برنامه‌ریزی علمی شویم بلکه با برنامه‌ریزی روان، خلاق، جذاب و شیرین راه را طی کنیم تا بچه ها لذت ببرند.
وی از سواد خواندن به عنوان راهبرد مهم دیگر گفت و اضافه کرد: در ظاهر همه سواد خواندن دارند. ولی سواد خواندن تعریف گسترده‌ای دارد که فقط خواندن نیست بلکه برآیند چهار مهارت خوب دیدن، خوب بیان کردن، خوب شنیدن و خوب نوشتن و ترسیم کردن است. اگر این چهار مهارت به وجود آید اتفاق بزرگ و مبارکی است.
در ادامه این گردهمایی رضا قمرزاده، مشاور مدیرعامل و مدیرکل کانون استان تهران، با یادآوری زحمات افراد بازنشسته و مدیران قبلی کانون استان تهران گفت: افراد بازنشسته نمی‌شوند بلکه در حرکت کانون نشسته شدند و با ما هستند و از جمع ما نمی‌روند. در حال حاضر به عنوان مدیرکل استان تهران وارث زحمات 18 ساله محسن فضلی و زحمات یک ساله علی گنج‌کریمی هستم.
مشاور مدیرعامل سخنانش را با عرض ارادت به پیشگاه فاطمه الزهرا(س)، دختر نوبت، همسر ولایت و مادر امامت با ذکر حدیثی از امام صادق(ع) ادامه داد: این امام می‌فرمایند: ائمه(ع) وقتی گرفتاری داشتند خدا را به مادرمان فاطمه الزهرا(س) قسم می‌دادند. همچنین این امام می‌فرمایند: شیعه ما فردی است که که با شادی ما شاد شود و با غم ما غمگین. حدیثی نیز داریم که تاکید دارد فاطمه الزهرا(س) مادر اهل بیت است. اگر فردی با عشق زهرا در دل، بمیرد همچون عروس به بهشت وارد می‌شود.
مدیرکل کانون استان تهران صحبت‌های خود را در قالب داستان توضیح داد که تاکیدی داشت بر اهمیت کودکان و نوجوانان، افزایش امکانات و ایجاد انگیزه مالی و کاری نیروهای کانون.
مشاور مدیرعامل به نمایندگی از کانون استان تهران از محسن فضلی خواست در برنامه‌ریزی بودجه به نیروها و امکانات توجه ویژه‌ای داشته باشد.
وی به وجود نیروهای متخصص و دلسوز در عین داشتن امکانات لازم جهت رشد و پیشرفت فعالیت‌ها تاکید کرد و توضیح داد: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان باغی است که باغبان‌های خوبی دارد ولی آب و یا امکانات لازم باید به آن برسد تا شاهد موفقیت روز افزون و پرباری آن باشیم.
قمرزاده با اشاره به وجود 13میلیون دانش‌آموز که 5درصد آن تحت پوشش کانون هستند، تصریح کرد: یادمان باشد کانون برای این کودک و نوجوانان شکل گرفته است. باید برای این افراد کتاب منتشر، فیلم ساخته و تئاتر تولید شود. همه این فعالیت ها برای این است که کودکان و نوجوانان که سرمایه این مملکت هستند به درستی تربیت شوند. مقام معظم رهبری فرمودند: مسئله کانون، مسئله انقلاب است.
وی مهم‌ترین جهت‌گیری در بنیه کارشناسی را توجه به فرایند برنامه‌ریزی از مرکز به ستاد دانست و توضیح داد: نباید با رعایت این تذکر استرس برنامه ریزی به بدنه وارد شود و موجب شود برنامه ریز نباشیم. لازم به ذکر است، برنامه سال آینده مبتنی بر فرمایشات مقام معظم رهبری،14 راهبرد عنوان شده از سوی مدیرعامل و ابلاغ معاون فرهنگی است.
مدیرکل استان تهران از فعالیت‌های مهم در دست انجام گفت و افزود: لازم است هر ماه یک شورایی داشته باشیم به عنوان شورای مراکز که ارتباط مستمری با بدنه داشته باشند. شورای مدیران مرکز، فرهنگی کارشناس مسوول و کارگروه‌های ادبی، هنری و فرهنگی.
وی همچنین یادآور شد: در حوزه پشتیبانی حدود یک میلیارد تومان که سوخته شده بود از استانداری جذب شده و این مبلغ صرف مشکلات سخت افزاری مرکز خواهد شد. کبود نیرو در مراکز رفع می شود که بخشی از آن سهم استان تهران است. همچنین بنا داریم از ابتکار و فعالیت های برجسته، موزه‌ای داشته باشیم که دغدغه مهمی برایم به شمار می آید.
مشاور مدیرعامل در ادامه توجه به هویت ایرانی و اسلامی را در تمام برنامه ها ضروری دانست و تاکید کرد: نباید در زمین خودمان فرهنگی خارجی ها را بازی کنیم.
قمرزاده با خواندن شعری از حافظ و نکاتی درباره آغاز بهار و رحمت الهی سخنان خود را به پایان رساند.
در ادامه این گردهمایی مسابقه‌ای برگزار شد و سپس فیلمی از نهمین جشنواره بین‌اللملی پویانمایی برای حاضران پخش شد.
اجرای موسیقی به خوانندگی مهدی محمدیان، سنتورنوازی سبحان رحمانی و تنبک نوازی علی رحمانی بخش دیگر این گردهمایی بود.
پس از اجرای بخش دوم مسابقه و بخش دوم کلیپ مجموعه فعالیت های مراکز استان تهران با حضور رضا قمرزاده، مهدی نوربخش و سودابه فلاحیان از رابطان خبری «سعیده عزیزیان» از مرکز 20، «الهه تاجیک» مرکز ورامین، «مریم اسدی» مرکز 27، «مهتاب شهیدی» مرکز 9 و «میترا ناظم» و «آرزو جیرودی» از مرکز 42 که آثارشان به لحاظ کمی و کیفی توسط روابط عمومی انتخاب شده بود تقدیر شد.
تقدیر از همکاران بازنشسته متشکل از «زهرا نمدی»، «زهرا سمنانی»، «پروانه میرزایی»، «زهره فرجی»، «مهین حاجی‌شمس» و «فریبا استادی» بخش بعدی گردهمایی بود.
براساس این گزارش در این گردهمایی از «فاطمه ایلانلو» مسوول مرکز حسن آباد، «فروغ ورنیک» مسئول مرکز 3 و «ملیحه محمدی» مسئول مرکز رباط‌کریم به عنوان مربی مسوول نمونه استانی در سال 1393 تقدیر به عمل آمد.
همچنین از «زهرا کردی‌لو» مربی مرکز شهرقدس، «مهرانگیز اخوی» مربی مرکز 25، «فاطمه روحی‌رحیم» مربی مرکز 9، «شهناز افشاریان‌زاده» مربی مرکز 9 و «صدف قاسملو» مربی مرکز 41 و 39 در بخش مربیان فرهنگی نمونه استانی در سال جاری تقدیر شد.
گفتنی است، از «مرجان بابامرندی» و «آزاده مرجانی» به عنوان مربی هنری نمونه استانی، «هادی ملکی» مربی ادبی نمونه استانی و «بهناز صفایی» کارشناس نمونه استانی تقدیر به عمل آمد.
لازم به ذکر است، از «آسیه علی‌وردی‌لو»، «علیرضا کسائیان»، «علی‌اصغر اکرمی»، «محمدرضا کی‌ماسی» و «فرزانه علیپور» در بخش خدمات، «سعید کاوه» در بخش اداری، «فاطمه عابدینی» از واحد مالی و «مریم مشیری» از واحد روابط عمومی نیز تقدیر شد.
پایان بخش این گردهمایی قرعه‌کشی صندوق قرض‌الحسنه اداره بود.
اجرای این گردهمایی را شبنم فولادپوری به عهده داشت.