با تجمیع جشنواره‌ها در استان تهران آرزویی که داشتم به جریان افتاد

علیرضا حاجیان‌زاده، مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، در بازید یکشنبه(4 مرداد) ازاستان تهران گفت: با برنامه‌ریزی استان تهران درباره جشنواره‌ها آروزی که داشتم به جریان می‌افتد و نه تنها جشنواره را تعطیل نمی‌کنیم بلکه جشنواره را به این سمت می‌بریم که رابطه مربی با اعضا تقویت شود.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان تهران، با خوشامدگویی ساغر غفاری و مینوسادات متقی از اعضای مرکز 40،علیرضا حاجیان‌زاده مدیرعامل کانون با همراهی رضا قمرزاده مدیرکل استان، وارد مجموعه شد.
وی در آغاز بازدید طی نشستی با واحد کارشناسی فرهنگی استان در جمع همکاران این واحد حضور یافت. سودابه فلاحیان، کارشناس مسوول فرهنگی، ضمن ارائه گزارش برنامه‌های پیش‌بینی شده سال و فعالیت‌های در دست اقدام از پیشگام بودن کانون استان تهران درپیشبرد فعالیت بر پایه برنامه‌ها گفت و افزود: راهبردهای مدیرعامل با برنامه های استان پیونده خورده و براین اساس چند فعالیت هم‌چون تشکیل مراکزویژه، توسعه و تقویت سوادخواندن در بحث فضای مجازی برنامه‌ریزی شده است.
در این نشست صدیقه اطهری، فریده کلهری، بهناز صفایی، الهام دارابی، ام‌لیلا شعبانی و مریم حجت از همکاران این واحد حضور داشتند.
حاجیان‌زاده پس از شنیدن برنامه‌های واحد فرهنگی، اظهار داشت: استان تهران می‌تواند به عنوان استان الگو و به تعبیری معین ستاد مرکزی باشد.
وی کانون استان تهران را با توجه به شرایط فرهنگی خاص دارای قابلیت‌های ویژه‌ای دانست و افزود: این استان را نباید مانند استان‌های دیگر ببینیم. بلکه به عنوان یک استان معین باید ایده‌ها را تست، اجرا و نمونه‌سازی کنیم و به دیگر استان‌ها ارائه دهیم. نگاهم این است که بتوانیم به مرحله‌ای برسیم که این الگوسازی را انجام دهیم. البته طبق گزارشی که در جریان آن قرار گرفتم پیشرفت خوبی  داشتیم و به این سمت در حرکت هستیم.
حاجیان‌زاده از آرزوهای خود برای کانون گفت و تصریح کرد: همیشه می‌گوییم اصل کتابخانه است. با توجه به این که همگی در ستاد هستیم باید به این سمت برویم که برای کتابخانه دغدغه، برنامه‌ریزی و فعالیت داشته باشیم. در کتابخانه باید چند اتفاق رخ دهد. یکی بحث «کادرسازی» است. این که اعضا بیایند و اوقاتی در کانون داشته باشند برای ما سطح پایین قضیه است. بچه‌ها نباید فقط وقت خود را در کانون پر کنند و رها باشند.
مدیرعامل کانون ادامه داد: بچه‌ها از 365 روز 180 روز به مدرسه می‌روند و 180 روز تعطیل هستند. در 180 روز مدرسه نیز عصرها تعطیل هستند. یعنی بخش عمده‌ای از زندگی 12 ساله بچه‌ها اوقات فراغت آن‌ها است و می‌تواند در اختیار کانون باشد. در آموزش و پرورش هم به لحاظ کمی و کمی بیشتر می‌توان بچه‌ها را در اختیار گرفت. بچه‌ها با علاقه و انتخاب به کانون می‌آیند که به جهت اثرگذاری ویژه‌تر است. باید از این فرصت برای کادرسازی استفاده کرد. وقتی از اعضای ارشد می‌شونم اصطلاحا (قند در دلم آب می‌شود) یعنی بچه‌هایی 6 و 7 ساله‌ که به کانون آمدند، ماندند و عضو ارشد شدند.
وی فعالیت‌های استان تهران را اتفاق مبارکی دانست و در راستای طرح پوشش اعضا ارشد در مراکز ویژه ادبی، هنری و عترت و قرآن اضافه‌کرد: بسیاری از بزرگان از کانون رشد کردند. این جریان باید سامان‌دهی شود که تعداد بیشتری از بچه‌های متخصص رشد کنند. در کنار این تخصص باید حوزه تفکر، مهارت، اخلاق و نفسانیت نیز تقویت شود. البته خروجی کانون بچه‌های متخصص و مومن هستند.
مدیرعامل کانون از اهمیت آشنایی کودکان سراسر کشور با کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان گفت و اظهار داشت: این آشنایی باید گسترده شود و همه کودکان کانون را بشناسند. این ارتباط ممکن است با خواندن کتاب، دیدن فیلم در کانون و حضور در مرکز تئاتر شکل بگیرد. مهم  شعاع و گسترش پوشش است که در راهبردها مطرح شد و از مطالبات مقام معظم رهبری نیز هست. نباید خود را محدود به یک عده خاص کنیم. باید دایره و پوسته وسیع‌تری شکل بگیرد و همه از آن استفاده کنند. یک جرقه حضور در کانون ممکن است موجب ماندگاری در این مجموعه و پیشرفت باشد. بچه باید مزه کانون را بچشد.
حاجیان‌زاده درباره پیوند مباحث درسی با فعالیت‌های کانون توضیح داد: دیده‌ام برخی استان‌ها این کار را کردند و مباحث درسی به نوعی با رویکرد جذاب و خلاق در کانون گره خورده است. بچه‌ها درس را به اجبار و برای نمره می‌خوانند در کار کانون الزام نیست. پیوند این دو مقوله ارتباط با آموزش و پرورش را نیز گستره‌تر می‌کند. البته مرز کانون مشخص است و علل فرهنگی و تربیتی را پی‌گیری می‌کند.
وی پرداختن جدی به موارد عنوان شده را در جذب مخاطب بسیار تاثیرگذار دانست و افزود: زمانی کانون رقیبی نداشت. اما در این دوران  با امکانات فراوان فضا سخت و پیچیده شده است. باید تلاش کنیم با تقویت فعالیت‌ها  کانون را در حالی که بی سر و صدا مشغول کارهای مهم است از انزوا خارج کنیم.
حاجیان‌زاده تاکید کرد: (کانونی بودن) همدلی و همزبانی ما رابه وحدت رویه می‌رساند. ممکن است از نظر جغرافیایی متفرق باشیم ولی به جهت دیدگاهی و تحلیل در کناریگدیگر هستیم.
مدیرعامل پس از ارائه این سخنان پای گزارش مراکز علوم نشست. صدیقه اطهری کارشناس فرهنگی این مراکز طی توضیحاتی گفت: کتابخانه زعفرانیه و مرکز 16 دو مرکز جداگانه بودند در حالی که امکان هم پوشانی وجود داشت. در حال حاضر این دو مرکز یکپارچه شدند و با عنوان مرکز «علوم زعفرانیه» مشغول فعالیت است. این هم افزایی کمک کننده است و موجب تقویت بخش علمی می‌شود.
گفتنی است، دو مرکز کلاهدوز و دماوند نیز فعالیت های علوم استان شامل، رباتیک، هوا فضا، نانو، نجوم و زیست را پوشش خواهند داد.
وی از اجرای طرحی با عنوان «آروزی علمی من» گفت که رویکرد بچه‌ها را نسبت به علم مشخص می‌کند و از مدیرعامل خواست آروزی علمی خود را بنویسد.
در ادامه حاجیان‌زاده به واحد هنری رفت و با مامک یحیی‌پور، کارشناس مسوول هنری و پروانه کیانیان، هدی محسنی و ربابه حسین‌پور از کارشناسان این واحد دیدار کرد و درباره فعالیت‌ها توضیحاتی شنید.
حضور در اتاق معاون اداری حسن صفدریان و محمدجواد آخوندی معاون فرهنگی در ادامه اتفاق افتاد.
آخوندی در این دیدار توضیح داد: برنامه‌های استان براساس راهبردهای مدیرعامل و طبق یک برنامه‌ریزی مدون در حال اجرا است.
وی ضمن اشاره به سرفصل برنامه‌های استان که بر پایه تربیت مخاطب کنشگر  انجام شده است، ابتکار مدیرکل استان مبنی بر تجمیع جشنواره‌های استان تحت عنوان جشنواره «قامت دوست» را مهم‌ترین گام در جهت اجرای فرآیندی  فعالیت‌های استان دانست.  
سپس مدیرعامل به اتاق دبیرخانه جشنواره‌ها رفت و سخنان مریم مشیری و کبرا بابایی را شنید.
بابایی درباره فعالیت این بخش توضیحاتی ارائه کرد و افزود: در استان تهران 15 جشنواره به صورت پراکنده برگزار می‌شد. ولی سیاست کلی مجموعه به این سمت رفت که جشنواره‌ها براساس راهبردها و سخنان مدیرعامل تجمیع و متمرکز شود هم صرفه جویی در هزینه را به همراه داشته باشد و هم در زمان مناسبی فعالیت‌های فرآیندی کتابخانه‌ها برگزار شود.
مدیرعامل کانون نیز در این راستا گفت: از روزهای نخستی که وارد کانون شدم احساس کردم جشنواره‌ها مقداری مسیر کانون را متفاوت کرده‌اند و مربی بیشتر از این که دغدغه عضو را داشته باشد دغدغه جشنواره و شرکت در آن را دارد. مربی توانمندی خود را بیشتر در جشنواره می‌دید. معتقدم قله کار مربی کار با بچه‌ها است. جشنواره هم باید این موضوع را تقویت کند. یعنی نقطه وصل جریان عادی کانون این است که جشنواره بتواند تقویت کننده مرکز، ارتباط مربی و عضو باشد.
وی تاکید کرد: با کاری که شما درباره جشنواره‌ها انجام داده‌اید به همین سمت پیش می‌روید. طبق توضیحاتی که شنیدم آروزی که داشتم به جریان می‌افتد. نه تنها جشنواره را تعطیل نمی‌کنیم بلکه جشنواره را به این سمت می‌بریم که رابطه مربی با عضو تقویت شود. همچنین رقابت و هیجانی که بچه‌ها احتیاج دارند با برگزاری جشنواره محقق می‌شود. مهم این است که جشنواره برای جشنواره برپا نشود و بچه‌ها فراموش نشوند. با اجرای موفق طرح جشنواره «قامت دوست» این طرح در استان‌های دیگر نیز ارائه خواهد شد. به این ترتیب جشنواره هست ولی با جریان اصیل کانون گره خورده که کار با بچه‌ها است.
در ادامه حاجیان‌زاده با واحد ادبی متشکل از مهدی محمدیان، کارشناس مسوول ادبی، آزاده جعفری و مهرنوش قربانعلی دیدار داشت و از اتفاقات جدید این واحد شنید.
قربانعلی از انتخاب مرکز 38 برای اختصاص فعالیت‌های ادبی گفت و اقدام‌هایی در این زمینه صورت گرفته است.
مدیرعامل نیز تاکید کرد: نوجوانان و اعضای ارشد واقعا به مراکز تخصصی احتیاج دارند. تقویت انجمن‌ها نیز اتفاق خوبی است که دارد می‌افتد.
حاجیان‌زاده از واحد آموزش و پژوهش نیز دیدن کرد و نسرین سجادیان، کارشناس آموزش و پژوهش طی توضیحاتی گفت: مطابق با نیاز همکاران آموزش‌ها پیش بینی می‌شود. در 6 ماه نخست سه دوره آموزش «اقدام پژوهی» داشتیم که نتیجه آن در قالب جشنواره «قامت دوست» قابل ارائه است. طبق برنامه‌ریزی انجام شده آموزش «ترویج سوادخواندن» را نیز 6 ماه دوم سال خواهیم داشت.
 وی همچنین از تشکیل نهاد اقدام پژوهی استان خبر داد.
گفتنی است، حاجیان‌زاده از بخش امور اداری، خدمات، امور مالی، روابط عمومی و دبیرخانه نیز بازدید داشت.
دراین بازدید چند ساعته که با استقبال گرم همکاران کانون استان تهران همراه بود جدول زمان‌بندی برنامه‌ها در طول سال با جزییات برای مدیرعامل مرور شد.
این بازدید با گرفتن عکس یادگاری به پایان رسید.
مصاحبه با مدیرعامل نیز به زودی منتشر می‌شود.