کارگروه تخصصی فرهنگی و اجتماعی تشکیل شد

نشست «کارگروه تخصصی فرهنگی و اجتماعی استان تهران» دوشنبه 4 مرداد در سالن کنفرانس شماره یک مرکز آفرینش‌ها برگزار گردید.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان تهران، در این نشست سیدشهاب‌الدین چاوشی قائم مقام و معاون سیاسی استاندار تهران، عیسی فرهادی فرماندار تهران، سیاوش شهریور مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استاندار تهران، فرمانداران استان تهران، مدیران کل و روسای دستگاه‌ها و محمود سلیمانی مدیر کل کانون استان تهران حضور داشتند.
در ابتدای نشست قرآن توسط محمدجواد مقدم از مرکز 25 قرائت شد. همچنین امیرحسین قره‌داغی و علیرضا قادر از مرکز 25 سرود ملی را به طور زنده اجرا کردند.
سپس سودابه فلاحیان کارشناس مسوول فرهنگی استان، به حاضران خیرمقدم گفت و کلیپی از فعالیت کانون استان تهران طی یک سال گذشته پخش شد.
در ادامه مدیرکل کانون استان تهران ضمن خوشامدگویی، درباره فعالیت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان توضیحاتی ارائه داد و افزود: کانون به عنوان یک سازمان دولتی متصدی پر کردن بخشی از اوقات فراغت کودکان و نوجوانان است. در مراکز کانون فعالیت‌های مختلفی همچون قصه‌گویی، معرفی سرزمین، شخصیت و کتاب، کاردستی، نقاشی، سفال، داستان نویسی، مشاعره و شعر انجام می‌شود.
سلیمانی با بیان این که کودکان و نوجوانان با حق عضویت کمی می‌توانند عضو کتابخانه شوند، اظهار داشت: تمام فعالیت‌ها در طول سال برای اعضا رایگان است. اعضای کانون نیز سنین 6 تا 16 سال هستند.
وی با این توضیح که بخشی از فعالیت‌های کانون مربوط به عموم مخاطبان می‌شود، تصریح کرد: معاونت تولید کانون بخش تولید کتاب، تولید فیلم، سرگرمی، اسباب بازی و عروسک را به عهده دارد.
مدیرکل کانون استان تهران با بیان این که در سطح کانون استان تهران 64 مرکز مشغول فعالیتند، گفت: 40 مرکز در تهران و باقی در شهرستان‌های استان تهران هستند. برخی مناطق استان تهران نیز فاقد مرکز است. بیشتر ساختمان‌های مراکز نیز قدیمی، فرسوده و فاقد امکانات لازم و مطلوب برای انجام فعالیت‌های لازم است. 64 مرکز در سطح تهران نیز تعداد کمی برای جذب کودک و نوجوان محسوب می‌شود.
وی با این توضیح که بخشی از فعالیت کانون می‌تواند در قالب مراکز سیار انجام شود، ادامه داد: اگر بخواهیم کار بیشتری برای بچه‌ها انجام دهیم طبیعی است که نیازمند امکانات، ساختمان و مراکز بیشتری هستیم. البته بخشی از فعالیت کانون می‌تواند در قالب مراکز سیار در روستاها با وسیله مناسب و مینی‌بوس انجام شود. این فعالیت در حال حاضر نیز در کل کشور انجام می‌شود و فقط در تهران مرکز سیار نداریم. 
سلیمانی با اشاره به حضور مسوولین در این نشست، افزود: با در اختیار گذاشتن زمین می‌توان در مکان‌های مختلف مراکز را توسعه داد.
مدیرکل کانون استان تهران یادآور شد: مراکز تخصصی فراگیر با نیاز ویژه نیز در سطح استان مشغول فعالیت هستند. 
وی اظهار امیدواری کرد: این نشست فتح بابی برای ارتباط موثر بین مسوولین، فرمانداری‌ها و مناطق مختلف استان تهران و تحقق اهداف فرهنگی باشد.  
در ادامه نشست مراد ثقفی پژوهشگر اجتماعی، به پژوهش خود با عنوان «تحلیل و بررسی به منظور ساماندهی آسیب‌های اجتماعی استان با محوریت دست فروشی کودکان کار خیابان» پرداخت، مشکلات را مطرح کرد و راه‌حل‌هایی ارائه داد.
سپس عیسی فرهادی در ارتباط با این پژوهش به ارائه نکاتی پرداخت و حاضران در نشست نیز نکاتی را مطرح کردند.
همچنین چاوشی طی سخنانی تاکید کرد: موضوع و مسایل اجتماعی و فرهنگی به قدری مهم است که شخص مقام معظم رهبری دو بار به این ماجرا ورود مستقیم داشتند. دغدغه رهبری نظام مسایل کلان و مهم‌تر کشور است. ولی آسیب‌های اجتماعی در تهران، شهرهای حاشیه‌نشین، اعتیاد و مشکلاتی از این قبیل وجود دارد و برای هویت فرهنگی نظام مسئله ساز می‌شود مقم معظم رهبری شخصا به این ماجرا ورود پیدا کردند.
قائم مقام استاندار با اظهار تاسف از عدم حضور برخی مدیران سازمان‌های فرهنگی در نشست، افزود: با قاطعیت و به عنوان وظیفه قانونی و شرعی خودم اعلام می‌کنم مدیران دستگاه‌های مرتبط وظیفه دارند که در نشست‌ها حضور یابند. باید دستگاه‌های که متولی این امور هستند پاسخ‌گو باشند. معضل دست فروشی با این روند پیش نمی‌رود.   
معاون سیاسی و اجتماعی استاندار تهران، متولی اصلی رسیدگی به معضل دست فروشی را شهرداری و شورای شهر تهران دانست و تصریح کرد: دست فروشی واقعیت اجتماعی انکارناپذیری است که خوشایند نیست و باید اوضاع افرادی که به حداقل معیشت قناعت می‌کنند سامان دهی شود.
چاوشی یادآور شد: «سازمان مدیریت آسیب‌های اجتماعی» تشکیل خواهد شد تا متولی مشکلاتی چون دست فروشی، حاشیه‌نشینی و اعتیاد باشد.
در ادامه حاضران به نمایشگاه فعالیت و دستاوردهای مراکز کانون استان تهران در فضای مرکز آفرینش‌ها رفتند تا با فعالیت‌های مراکز کانون استان تهران آشنا شوند.
نمایشگاه از غرفه‌های «نمایشگاه آثار و نمونه‌های فعالیت‌های عام مراکز»، «فعالیت سرگرمی‌های سازنده از خلاقیت تا کارآفرینی»، «مرکز تخصصی هنری»، «مرکزتخصصی فراگیر»، «تحقیق و پژوهش»، «فعالیت بازی و سرگرمی بازی‌های خلاق»، «مرکز اندیشه‌ورزی»، «مرکز تخصصی علوم»، «پروژه توسعه سواد خواندن (طرح سخن)»، «مرکز تخصصی ادبی» و «روابط عمومی» تشکیل شده بود.
کارشناس مسوولان و کارشناسان کانون استان تهران حاضر در غرفه‌ها نیز، درباره بخش‌های مختلف توضیحات لازم را در اختیار حاضران گذاشتند.
 اجرای سرود با مضمون دفاع مقدس توسط گروه سرود مرکز 25 و اجرای نقالی توسط عضو مرکز تخصصی ادبی(15) نیز در این بازدید صورت گرفت.
در حاشیه این نشست چند نفر از فرمانداران جهت همکاری متقابل با کانون اعلام آمادگی کردند.