نهادینه کردن اعمال نیک از راه درست میسر است

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان تهران در جمع مربی مسئولان حوزه یک، با اشاره به مبحث تفکر و تعمق در رابطه با روش های مناسب در رسیدن به اهداف‌، نکاتی را یاد آور شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش کودکان و نوجوانان استان تهران، محمود سلیمانی در نخستین جلسۀ هم‌اندیشی مراکز حوزه یک کانون استان تهران که روز شنبه 27 خرداد 1396 در مرکز شماره 22 برگزار شد، با قرائت حدیثی منسوب به امام صادق علیه‌السلام بیان داشت: «العالم علی غیر بصیرِ کالسائر علی غیر طریق لا تزیده سرعه السیر الا بعدا» عمل‌کننده‌ای که بصیرت و آگاهی نداشته باشد ، مانند مسافری است که راه را نمی‌داند ، درنتیجه هر چه برسرعتش بیفزاید از مقصد دورتر می‌شود .
سلیمانی افزود؛ بصیرت از صفات شایسته‌ای است که هر فرد باید در زندگی خویش باید از آن برخوردار باشد. شناخت و بصیرت منجر به‌یقین و اطمینان به‌درستی کار و حقانیت مسیر خواهد شد. آنچه در مراکز کانون شاهد آن هستیم تلاش دلسوزانۀ همکاران کوشا و خلاقی است که توان خود را در جهت اعتلای فرهنگ ایرانی –اسلامی به کار می‌برند اما سؤال اینجاست چرا در این مسیر بعضی منتج به نتیجه و ثمر مطلوب می‌شود و بعضی دیگر به نقطۀ مطلوب نمی‌رسند. علت این امر راه و روشی است که در پیش می‌گیریم.
وی در ادامه یادآور شد؛ قطعاً بابیان جملات ارزشمند و راه گشای ائمۀ اطهار و بزرگان دین می‌توان راه درست را به کودکان و نوجوانان آموخت .اما این امر تنها راه رسیدن به نقطۀ مطلوب نیست. اگر بخواهیم اعمال نیک در وجود پاک کودکان نهادینه شود می‌بایست این یادگیری از راه‌های متعدد هنر، فرهنگ، ادب و هماهنگ با نیازشان انجام شود تا  به نتیجه رسید و صرفاً با گفتن یک حدیث نمی‌توانیم نتیجه پایدار و مانا  بگیریم. پس با انتخاب روش‌های صحیح، فطرت خداجوی کودکان را به‌طرف پذیرش خوبی و درستی سوق دهیم.
در ادامه این جلسه، مربی مسئولان مراکز 5, 9, 18, 22, 23, 43, لواسان, حسن‌آباد, رباط‌کریم, شهر قدس گزارشی از پیش‌بینی برنامه‌های سالیانۀ خود با توجه و تأکید بر موضوع مهارت همدلی و خودآگاهی،بیان داشتند.
بر اساس این گزارش، مراکز با انتخاب شیوه‌های اجرایی متفاوت و خلاق و برنامه‌ریزهای منسجم و هدفمند درصدد تقویت مهارت‌های زندگی به‌ویژه مهارت همدلی و خودآگاهی برآمدند. در این رابطه مرکز شماره 18 با برنامه‌ریزی در خصوص تقویت مهارت‌های فوق، امکان آشنایی بیشتر کودکان و نوجوانان را با این مبحث مهم فراهم آورده است.
"حس خوب زندگی " عنوانی است که مرکز شماره 23 برای فعالیت‌های تابستانۀ خود در نظر گرفته است و در این راستا با برگزاری جشنواره‌ها و ویژه‌برنامه‌هایی همچون:
(بازی، بازی، همبازی)، (من قصۀ تو هستم) و (ترین های کتاب‌خوانی 23) و دیگر فعالیت‌های فرهنگی،هنری و ادبی در تلاش است تا مهارت همدلی و خودآگاهی را به کودکان و نوجوانان بیاموزد.  
مرکز شماره 43 نیز با اجرای برنامه‌هایی تحت عنوان (بازی، شادی ، نمایش ) تلاش می‌کند، ضمن ایجاد ساعاتی شاد و مفرح برای اعضا با بهره‌گیری از بازی‌های نمایشی بومی-محلی، مهارت همدلی را در کودکان و نوجوانان نهادینه کند.
همچنین مرکز شماره 9 با انتخاب عنوان (من می‌توانم ) موضوع خودآگاهی را در قالب فعالیت‌هایی همچون برگزاری کارگاه‌های آموزشی صنایع‌دستی و کارآفرینی، کارگاه آموزشی قصه‌گویی و دیگر فعالیت‌های هنری و ادبی به مخاطبان کودک و نوجوان ارائه می‌دهد.
"نامداران ادبیات کودک" از دیگر عناوینی بود که مرکز شهر قدس باهدف آشنایی با مشاهیر و بزرگان ادب فارسی در این مرکز اجرا خواهد کرد. در این برنامه اعضا ضمن پرداختن به فعالیت‌های مختلف همچون نمایش عروسکی، شرکت در کارگاه‌های بحث آزاد و بحث کتاب ، نمایش و نقد فیلم ضمن پرورش و استعدادهای نهفته‌شان بامهارت خودآگاهی بیش‌ازپیش آشنا می‌شوند.
در پایان کارشناسان مسئول واحدهای فرهنگی، هنری، ادبی، پژوهش و روابط عمومی گزارشی کوتاه از برنامه‌های آتی در سال 96 را ارائه دادند.