کد خبر: 269374
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۲
بازدید 919
"نمی‌توانم" سدی مقابل بروز توانمندی‌هاست

در گردهمایی مربی مسئولان مراکز حوزۀ دو کانون استان تهران، محمود سلیمانی از به‌کارگیری روش‌های خلاق در فعالیت‌های مراکز،که منجر به خودشناسی و شناخت توانایی‌های اعضا توسط خودشان می‌شود، تأکید کرد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان تهران، در جلسۀ هم‌اندیشی مربی مسئولان مراکز حوزۀ دو که در روز دوشنبه 29 خردادماه 1396 برگزار شد، محمود سلیمانی در جمع کارشناسان و مربی مسئولان حاضر در جلسه یادآور شد؛ استمرار و پشتکار در هر کاری، منجر به شکل‌گیری عادت‌های مثبت می‌شود و اگر کاری مستمر تکرار شود، تغییراتی در نگرش فرد ایجاد می‌کند و دریچه‌های جدیدی روبروی او می‌گشاید. قطعاً دشوارترین مرحله یک کار، نقطۀ آغازین آن است، اما توقف جایز نیست. زیرا انسان‌ها طبیعتاً از سختی دوری می‌کند و میل به‌راحتی و آسایش دارد.
وی در ادامه افزود؛ "نمی‌توانم" اولین کلامی است که بچه‌ها در هنگام مواجه با سختی به زبان می‌آورند و این واژه سدی است بر روی بروز توانمندی‌ها. بچه‌ها در ابتدا فکر می‌کنند هیچ‌گونه توانمندی در انجام  برخی کارها ندارند. این ما هستیم که باید با روش‌های صحیح به آن‌ها بیاموزیم که همه ما برای رسیدن به اهداف مهمی که برای خود متصور شده‌ایم نیازمند تغییر در عادات رفتاری هستیم. "نمی‌توانم ها" ما را از استفاده از توانایی‌هایمان بازمی‌دارد و باید قبول کرد تنها راه برای رسیدن به آیندۀ مطلوب تحمل سختی  و استمرار در تکرار است.
نکته دیگری که مدیرکل استان به آن اشاره کرد اثربخشی و اثرگذاری در یادگیری فراگیران بود. وی بیان داشت؛ اثربخش بودن یکی از شاخص‌های مهم آموزشی است. اثربخشی یعنی اینکه هدفی را که  دنبال آن بوده‌ایم به آن برسیم و برای ایجاد فرایند اثربخشی در آموزش‌ها باید  از راه و روش‌های مختلفی بهره جست.
سلیمانی در ادامه بیان داشت؛ کانون این ظرفیت را دارد که فراگیران در فرایند آموزش‌ها نقش اصلی داشته باشند. یکی از روش‌های اثربخشی، استفاده از مشارکت فعالانه خود اعضا در اجرای برنامه‌ها است. فعالیت‌هایی که عضو محور و با مشارکت فعال آنان همراه باشد به آن‌ها فرصت می‌دهد مسئولیت بیشتری در مورد یادگیری خود بر عهده بگیرند. پس تلاش کنید با به‌کارگیری روش‌های صحیح و واگذار کردن مسئولیت به آنان، نقش آن‌ها را در فعالیت‌های کتابخانه پررنگ‌تر کرده و علاوه بر تقویت مهارت‌های فرآیندی، باعث شکوفایی زوایای پنهان از توانمندی آنان شوید و بر این مسئله باور داشته باشید که با اصول و روش‌های صحیح و متناسب با نیاز مخاطبان می‌توان بر روح و جان فراگیران نفوذ کرد و استعدادهای نهان آنان را به شکوفایی رساند.
وی با اشارۀ تمثیلی به فراگیران به‌عنوان خریدار و یاد دهندگان را به‌عنوان  فروشندگان افزود ؛ تا زمانی که کسی خریدار و متقاضی کالای ما نباشد، فروشنده نیستیم. نکته مهم همین عرضه و تقاضا است. آن حلقه مفقوده‌ای که در برخی فضاهای آموزشی وجود دارد این است که کالایی که می‌فروشند، متقاضی و خریداری ندارد. آن‌ها دائماً در حال تبلیغ هستند، اما غافل‌اند از اینکه آنچه می‌فروشند برای نیاز امروز مخاطبانشان طراحی و بازتولید نشده است. پس این آگاهی در ما به‌عنوان فروشندگان باید وجود داشته باشد که اگر قرار است متاع ما فروخته شود مطابق نیاز خریداران باشد.
در ادامۀ این جلسه، مراکز 2, 10, 12, 15, 25, 33, اسلام‌شهر یک و دو , سولقان و نسیم‌شهر به معرفی برنامه‌های پیش‌بینی شدۀ یک‌ساله با موضوع مشترک مهارت‌های زندگی پرداختند و از دیدگاه کارشناسان حاضر در جلسه بهره‌مند شدند.  
مرکز شماره 12 باهدف آشنایی مخاطبان با مبحث خودشناسی، خودآگاهی و هویت فردی و اجتماعی،طرح‌ها و برنامه‌های متنوعی همچون (پانتومیم 12,نمایشنامه خوانی , نمایش عروسکی , تحقیق و پژوهش و ویژه‌برنامه کتاب‌خوانی با عنوان"با قصه‌ها پروانه شو" ) را برای مخاطبان کودک و نوجوان طراحی و آمادۀ اجرا کرده است.
"همدلانه"  عنوان برنامه‌های مرکز شماره 2 بود که باهدف ارتقای روحیه همدلی و مهربانی در اعضا و  ترویج فرهنگ ایرانی- اسلامی در رابطه با مهربانی و صبوری با بهره‌گیری از فعالیت‌های نمایش خلاق، سرود، برگزاری برنامه‌ای تحت عنوان"پلی به‌سوی دانایی" اعضای این مرکز را با بخشی از مهارت‌های زندگی آشنا خواهد کرد.
همچنین مرکز شماره 25 ، موضوع کنترل استرس و هیجان را دستمایه برنامه‌های تابستانۀ خود قرار داده و با طراحی ویژه‌برنامه‌ای تحت عنوان "فستیوال خانواده هنرمند من" سعی در تقویت مهارت کنترل هیجان و استرس از طریق افزایش دانش و مهارت با استفاده از فعالیت‌های هنری همچون تئاتر شورایی و دیگر فعالیت‌های فرهنگی مانند قصه‌گویی، نمایش خلاق، اقدام پژوهی، نمایشنامه خوانی و ... دارد.
مرکز اسلام‌شهر یک، مهارت کنترل خشم در روابط بین فردی را با طرحی خلاق تحت عنوان "‌همدلی و شادی حق بچه‌ها است " را با بهره گیری از ادبیات داستانی و بر اساس فعالیت‌های مختلف پیش بینی کرده است.
همچنین مرکز نسیم شهر با برنامه‌ریزی در خصوص مبحث خودآگاهی و طراحی برنامه‌ای با عنوان "رنگ احساس" و مرکز سولقان با انتخاب همین مبحث با اجرای فعالیت‌های متنوع در تلاش هستند کودکان و نوجوانان را به شناخت ویژگی‌ها و مهارت‌هایی در این خصوص  آشنا کنند.
طنز یکی دیگر از موضوعاتی بود که در این جلسه توسط مربی مسئول مرکز شماره 15 معرفی شد. « قاب عکس ما، من یک آدم این‌جوری‌ام، نشریه دیواریهای نیشگون و ایستخند‌» بخشی از طرح‌های متنوع این مرکز تخصصی ادبی برای اعضای کودک و نوجوان بود که در این برنامه‌ها مباحث مختلف مهارت‌های زندگی لحاظ شده است.
جلسه هم‌اندیشی مربی مسئولان مراکز حوزه دو پس از ارائۀ گزارش کارشناسان واحدهای فرهنگی، هنری، ادبی، پژوهش، ارزیابی و عملکرد، انفورماتیک و روابط عمومی روز دوشنبه در سالن کتابخانه مرکز شماره 15 در ساعت 12 به پایان رسید.