کد خبر: 269457
تاریخ انتشار: ۱ تیر ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۷
بازدید 1475
خودشناسی مقدمه خداشناسی است

در ضیافت افطار مرکز شماره 31 کانون استان تهران، محمود سلیمانی طی سخنانی با اعضای روزه اولی، بر ضرورت توجه به شناخت خود برای رسیدن به خدا شناسی تاکید کرد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان تهران، مدیر کل کانون استان تهران در ضیافت افطار مرکز شماره 31 در جمع بیش از 100 نفر از اعضای کودک و نوجوان این مرکز فرهنگی هنری که چند ماهی بیشتر نیست از گشایش آن می گذرد، با بیان مقدمه‌ای بر ضرورت توجه به شناخت خود برای رسیدن خدا شناسی تاکید کرد.
سلیمانی با این سوال باب گفت‌و‌گو با کودکان را گشود که چگونه و با چه نکاتی خود را به دیگران معرفی می‌کنند‌؟ سپس با شنیدن پاسخ‌های اعضا در ادامه افزود؛ هر فردی در اجتماع‌، نام و نسبی؛ خانواده و خویشانی برای خود دارد و این اولین مرحلۀ معرفی است. اما گام بعدی معرفی خود از سر چشمه آفرینش است. آنجا که به این سوال می‌رسیم، اگر ما توسط پدر و مادری متولد شده ایم و آنها نیز پدر و مادری داشته‌اند‌، علت این حلقه‌های آفرینش چیست؟ آیا تنها برای خوردن و خوابیدن به این دنیا آمده‌ایم.
سلیمانی در ادامه ضمن شنیدن پاسخ بچه‌ها در این رابطه یاد آاور شد‌؛ دنیایی که در آن زندگی می‌کنیم با دنیایی که در شکم مادرانمان بودیم بسیار متفاوت است. تصور اینکه دنیای آخرت بهتر، زیباتر و با امکانات بیشتری برایمان مهیا شده انسان را به فکر وا می‌دارد که چه توشه‌ای برای رفتن به دنیایی بهتر و زیباتر از این دنیا باید برداریم. و این سوالی است که باید برای پاسخ به آن اندیشید و برای جمع آروی توشه‌ای مناسب تلاش کرد.
وی خاطر نشان کرد؛ روزه در ماه مبارک رمضان از جمله مسائلی است که به ما در پاسخ به این سوال کمک می‌کند. در ماه رمضان به یکی از توانایی‌هایمان یعنی تحمل و صبر در مقابل خوردنی‌ها و نوشیدنی‌ها پی می‌بریم. زمانی که خود را در مقابل گرسنگی و تشنگی کنترل می‌کنیم‌، در واقع به ترمز کنترل و اراده مجهز می‌شویم و این ترمز به ما کمک می‌کند تا دروغ نگوییم، غیبت نکنیم ، حسادت نورزیم و هر زمان که نا‌خواسته به سمت چنین خطاهایی هدایت شدیم، از ترمز خود کنترلی استفاده کنیم تا جزو بندگان خوب و صالح خدا باشیم.
ایشان با اشاره به فواید روزه داری افزود؛ روزه داری تنها رنج گرسنگی و تشنگی را به جان خریدن نیست. روزه داری تمرینی است برای خود کنترلی. آنجایی که می توانی دروغ بگویی، اما نگویی، آنجایی که می‌توانی فردی را مورد تمسخر قرار دهی اما سکوت کنی، آنجایی که می‌توانی خشم بگیری اما مهربانی کنی و آنجایی که می‌توانی غیبت کنی، تهمت بزنی، تنبلی کنی اما از ترمز خود کنترلی استفاده کنی، آنجاست که راه درست زندگی کردن را یاد گرفته‌ای و توشه‌های ارزشمندی برای آینده ات اندوخته‌ای.
در ادامۀ این ویژه‌برنامه که با اجرای صحنه‌ای دو تن از اعضای نوجوان دختر به اجرا در آمد، الهه تاجیک مربی فرهنگی به اجرای قصه گویی پرداخت.
همچنین نماز مغرب با حضور مدیر کل استان، اعضای کودک و نوجوان روزه اولی، مربیان و والدین در محوطۀ بیرونی مرکز اقامه شد و پس از اقامۀ نماز همه در کنار هم پای سفرۀ افطار نشستند و روزۀ خود را افطار کردند.