کد خبر: 270346
تاریخ انتشار: ۳۱ تیر ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۱
بازدید 990
برای نوشتن، بسیار بخوانید

طیبه شامانی شاعر و نویسنده کودک و نوجوان در پنجمین نشست ادبی " خانم شاعر سلام" در مرکز تخصصی ادبی، کتاب خواندن و مشاهده کردن را یکی از مهم ترین عوامل نوشتن شعر و داستان معرفی کرد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان تهران، پنجمین ویژه‌برنامۀ ادبی "خانم شاعر سلام"  هم‌زمان با جشن آغاز تابستان، صبح روز چهارشنبه 28 تیرماه در مرکز تخصصی ادبی شماره 15 برگزار شد.
در این برنامه بیش از صد نفر از اعضای کودک و نوجوانی حضور داشتند که پیش‌ازاین برنامه بامطالعه کتاب‌های شعر و شرکت در جلسات نقد و بررسی آثار این شاعر خوش‌قریحه ،از ابتدای اردیبهشت‌ماه در تدارک مقدمات این برنامه بودند. همچنین اعضا در نامه‌هایی که در این مدت به ایشان نوشتند علاوه بر نقد آثار ، سؤالات خود را نیز از وی پرسیدند .
این شاعر کودک و نوجوان تاکنون  20 جلد از مجموعه آثارش را به چاپ رسانده و تعدادی کتاب شعر  و داستان آماده چاپ دارد . کتاب لالایی‌ها برای کودکان که کتابی 5 جلدی است و مجموعه اشعار مذهبی 14 معصوم برای نوجوانان از آثار این شاعر صاحب‌نام است.
وی در مقدمه از لحظه‌های آغازین سرودن شعر از دوران کودکی و نوجوانی‌اش گفت: از کودکی مطالعه و نوشتن را بسیار دوست داشتم و علاقه‌مندی‌ام به مطالعه کتاب‌های رمان و شعر بیشتر از دیگر قالب‌های ادبی بود. اولین شعرم را در 13 سالگی سرودم که یک سال بعد در مجله‌ای به چاپ رسید. شامانی افزود: برای نوشتن باید بسیار خواند، خوب مشاهده کرد تا تخیل را تقویت و آن را به پرواز درآورد.
وی بابیان این نکته که بسیاری از اشعارش از موضوعات واقعی بهره گرفته‌اند بیان داشت: شعرهایی که با موضوعات روز و محیط پیرامون سروده‌ام ، ارتباط بسیار خوبی با مخاطب برقرار می‌کنند و وقتی با تخیل ظریف و دقیقی همراه باشند اثرگذارتر می‌شوند.
او درباره یکی از اشعارش با عنوان " آلزایمر" خاطرنشان کرد: این شعر را بر اساس یک اتفاق واقعی و از سؤالات دخترم دربارۀ بیماری پدربزرگش سرودم تا با زبان شعر به سؤالات ذهن کنجکاو همۀ کودکانی که در مواجه با چنین بیمارانی قرار می‌گیرند پاسخ داده باشم.
شامانی در رابطه با انتخاب واژه‌های مناسب در اشعار برای مخاطبان کودک و نوجوان یادآور شد؛ تلاش می‌کنم در سروده‌هایم از واژه‌ها و کلماتی استفاده کنم که در حد قدرت، درک و فهم کودکان باشد و بتوانند به‌واسطه این ساختار با شعر ارتباط برقرار کرده و معنی اشعار را به‌راحتی درک کنند.
وی در پاسخ به سؤال یکی از اعضا درباره انتخاب سوژه گفت؛ برای نوشتن شعر ممکن است یک کلمه ، یک تصویر و یا یک اتفاق خیلی ساده الهام‌بخش شاعر و باعث سرودن شعری زیبا شود.
شاعر کتاب خدای مهربان من در ادامه ضمن تشکر از اعضا به خاطر نامه‌های محبت‌آمیزشان از آن‌ها خواست تا می‌توانند اوقاتشان را با کتاب سپری کنند.
این ویژه‌برنامه که به‌عنوان جشن تابستان نیز به اجرا درآمد در محیطی بسیار شاد ادامه یافت. فلوت نوازی کودکان خردسال،مشاعره با اشعار طنز، رادیو کانون، نمایش طنز معضل، نمایش‌های کوتاه کمدی، از برنامه‌های اجراشده توسط اعضا نوجوان و باسابقه این مرکز تخصصی بود.
در پایان لوح تقدیری از سوی اعضا و مربیان این مرکز به‌پاس حضور گرم و صمیمی طیبه شامانی، توسط معاون فرهنگی استان به ایشان اهدا شد.
لازم به ذکر است که در این برنامه سیده نسرین سجادیان معاون فرهنگی، مهرنوش قربانعلی کارشناس ادبی و مریم مشیری کارشناس آموزش استان و برخی مربیان فرهنگی ، هنری و ادبی نیز حضور داشتند.