کد خبر: 270367
تاریخ انتشار: ۳۱ تیر ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۰
بازدید 885
کتاب‌خوانی  پلی به سوی دانایی است

در نشست‌های صمیمانه محمود سلیمانی با اعضای کودک و نوجوان برخی مراکز کانون استان تهران، بر اهمیت مطالعه کتاب و استمرار در کتاب‌خوانی تأکید شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش کودکان و نوجوانان استان تهران، در این نشست‌های صمیمانه که به‌صورت جداگانه و در حاشیۀ بازدید مدیرکل استان از مراکز حسن‌آباد، نسیم شهر، رباط‌کریم، پاکدشت، پردیس و اسلامشهر یک، برگزار شد، محمود سلیمانی در این گفتگوها با اعضای کودک و نوجوان، در رابطه بااهمیت مطالعه و استمرار در کتاب‌خوانی به گفتگو پرداخت.

سلیمانی در جمع اعضای مرکز پاکدشت، از آن‌ها خواست تا از منظر نگاهشان بهترین جای دنیا را معرفی کنند. این پرسش و شنیدن پاسخ‌های متعدد بچه‌ها که یک‌صدا، کانون را بهترین جای دنیا معرفی کردند، مقدمۀ گفتگوی سلیمانی با اعضای مرکز فرهنگی هنری پاکدشت شد.

وی بیان داشت: بهترین جای دنیا آنجایی است که می‌توانیم در آن به اطلاعات خوب و مفیدی دست پیدا کنیم. جایی که در آن یاد می‌گیریم و این یادگیری باعث افزایش علم و آگاهی ما می‌شود؛ اما یادگیری چه کمکی در زندگی به ما می‌کند؟

سلیمانی پس از شنیدن نظرات بچه‌ها در این رابطه یادآور شد؛ کتاب‌خوانی پلی به‌سوی دانایی است. آدم‌ها با خواندن کتاب است که بزرگ می‌شوند؛ زیرا بزرگی در فکر و اندیشه است، نه در قامت و زور بازو. هرکسی که می‌خواهد انسانی دانا باشد باید کتاب بخواند و با کتاب مأنوس باشد و بداند دوستی با کتاب نه‌تنها زیانی به دنبال ندارد بلکه تماماً منفعت است. زیرا آن دوستی برای انسان دارای ارزش است که فرد را از گمراهی و تباهی به اوج عزت و بزرگی برساند.

مدیرکل استان همچنین در دیدار با اعضای مرکز پارچین از تنوع امکاناتی گفت که امروزه برخلاف گذشته در اختیار بچه‌ها قرار دارد. وی افزود؛ آنچه شما به‌عنوان امکانات در اختیاردارید درگذشته برای بچه‌ها مهیا نبود. امروزه شما با دسترسی به کتابخانه‌ای تخصصی و مجموعه کتاب‌هایی با موضوعات متنوع می‌توانید بسته به نیازتان از کتاب‌ها بیاموزید.

وی در ادامه به تلاش نویسندگان برای نوشتن کتاب‌ها اشاره کرد و گفت؛ نویسندگان تمام عمر خود را صرف نوشتن مطالبی می‌کنند که شمارا برای رسیدن به زندگی بهتر کمک می‌کند. سلیمانی ادامه داد؛ هر کتاب حاصل تجربیاتی به قدمت یک‌عمر است که نویسندگان این تجربیات را در فرود و فرازهای زندگی کسب و در قالب کتاب، رایگان در اختیار ما قرار داده‌اند.

این مقام مسئول از سفر کردن به‌عنوان امکانی برای اندوختن تجربه‌های ارزشمند یادکرد و افزود؛ برخی از ما ممکن است امکان سفر و دیدن شگفتی‌های دنیا برایمان مهیا نباشد اما می‌توانیم با کتاب خواندن دنیا را بشناسیم و اطلاعات خود را از جهان هستی افزایش دهیم.

سلیمانی در جمع این اعضای فعال و کتاب‌خوان یادآور شد؛ انسان کتاب می‌خواند که با تجربیات دیگران به دانایی برسد و راه بهتر زندگی کردن را بر خود هموار کند؛ زیرا انسان دانا زندگی بهتری دارد.

وی با شنیدن پاسخ کودکان و نوجوانان این مرکز فرهنگی و هنری به این پرسش که چرا انسان دانا بهتر زندگی می‌کند خاطرنشان کرد؛ دانایی امکان انتخاب‌های درست را در زندگی افراد فراهم می‌کند، زیرا زندگی همواره بر پایه انتخاب‌های ما پیش می‌رود. شما کودکان و نوجوانان هرروز با فرصت های انتخاب متعددی مواجه هستید. به‌عنوان‌مثال انتخاب می‌کنید که اوقات فراغتتان را در تابستان چگونه بگذرانید. در خانه بمانید یا به کتابخانه بروید، کتاب بخوانید یا وقت خود را صرف بازی‌های رایانه‌ای کنید، بخوابید و پای تلویزیون و ... وقت بگذرانید. همین‌که شما کتابخانه و کتاب را انتخاب کرده‌اید نشان می‌دهد کودکان دانایی هستید که هم‌نشینی با کتاب برایتان از هر تفریح دیگر لذت‌بخش‌تر است و باید این انتخاب شایسته را به شما تبریک گفت.

مدیرکل کانون استان دریکی دیگر از بازدیدها به مرکز رباط ‌کریم و نسیم شهر، در جمع اعضای فعال این کتابخانه‌ها با تأکید بر مطالعه کتاب بیان داشت؛ باهوش‌ترین افراد کسانی هستند که از تجربیات دیگران بهره می‌برند. اگر می‌خواهید ذهنتان پویاتر و خلاق‌تر شود کتاب بخوانند؛ زیرا با خواندن کتاب بافرهنگ‌های متنوع آشنا می‌شوید و هرچقدر ارتباط با دنیا بیشتر شود ذهن خلاق‌تری خواهید داشت.

همچنین سلیمانی در مرکز اسلام‌شهر یک، پس از معرفی کتاب گردان قاطرچی ها توسط یک عضو نوجوان، یادآور شد؛ برخی کتاب‌ها شمارا به‌روزهایی می‌برند که بخشی از تاریخ هستند. دانستن تاریخ، به‌ویژه تاریخ میهن عزیزمان ایران بسیار مهم و ارزشمند است.

سپس با اشاره به محتوای این کتاب که با طرح داستانی شیرین و به زبان طنز، به معرفی سال‌های دفاع مقدس پرداخته بیان داشت؛ دفاع یکی از ارزشمندترین واژه‌های عظیم و قدرتمندی است که در تاریخ ایران به یادگار مانده؛ زیرا جوانان و نوجوانانی برای دفاع از سرزمین و میهن از جان شیرینشان گذشتند و با ایثار و فداکاری  نام خود را جاودانه کردند.

وی با طرح این سؤال که آیا دفاع فقط در جنگ و در مقابل تهاجم دشمن به مرزهای یک کشور معنا پیدا می‌کند، از اعضا خواست نقطه نظراتشان را بیان کنند.

سپس با بیان این نکته که دفاع تنها برای اشغال یک سرزمین نیست افزود؛ امروزه علاوه بر دفاع از مرزها باید دفاع از فرهنگ ایرانی، اسلامی و ارزش‌های کشورمان را نیز بر خود تکلیف بدانیم؛ زیرا دشمنان با ظرفیت‌های مجذوب‌کننده تمام توان خود را برای تغییر سبک زندگی و نفوذ بر تفکر و عقاید شما به کار می‌برند.

وی ادامه داد؛ در دنیای امروز ستیز با دشمن بر سر دفاع از ارزش‌هاست مثل ارزش‌های فرهنگی، ملی، دینی و ... و هرکدام از ما می‌توانیم در دوران حیات خود و در حد توان، ظرفیت و در شکل‌های مختلف ازآنچه به‌عنوان ارزش‌های انسانی، دینی و اخلاقی موردقبول ماست محافظت کنیم.

وی با تأکید بر دفاع از حجاب و عفاف به‌عنوان یکی از مفاهیم ارزشی یادآور شد؛ ما با دفاع و محافظت از یک ارزش عظیم دینی به نام حجاب می‌توانیم تهاجم دشمنان را در مقابل تغییر دادن عقاید ملی و دینی در جامعه خنثی کنیم.

سلیمانی به نوجوانان این مرکز یادآور شد؛ شما بچه‌ها خوشبختید زیرا در بهترین نقطۀ دنیا یعنی کتابخانه، مکانی سرشار از یادگیری، فکر کردن و اندیشیدن عمر می‌گذرانید و این توفیق بزرگی است که لحظه‌هایتان در اندیشیدن و کسب دانش می‌گذرد.

محمود سلیمانی همچنین در بازدید از مرکز حسن‌آباد ابتدا در جمع اعضای کودک که پیش از آغاز فعالیت‌های روزانه مرکز، مشغول مطالعه بودند حضور یافت و ضمن همراهی با اعضا در روخوانی کتاب با آن‌ها به گفتگو پرداخت و به آن‌ها یادآور شد؛ شما بچه‌هایی که خواب صبح را رها کرده و در فکر تغذیه اندیشۀ خود هستید کاری همانند عبادت انجام می‌دهید. مسیر رستگاری همان مسیری است که از دروازه‌های دانایی و کتاب خواندن می‌گذرد،

وی در ادامه افزود؛ هیچ‌وقت منتظر نباشید موفقیت شما را در آغوش بگیرد زیرا برای به دست آوردن خوشبختی باید حرکت کرد و در مسیر متوقف نشد.

مدیرکل کانون استان طی بازدیدهای پیوسته به مراکز کانون در شهرستان‌های استان تهران که در آخرین هفته از تیرماه و هم‌زمان با آغاز فعالیت‌های تابستانۀ مراکز به همراه حسن صفدریان معاون اداری مالی و کارشناس روابط عمومی صورت پذیرفت در نشست با اعضای کودک و نوجوان مراکز ضمن گفتگو با آنان از نظرات و پیشنهاد‌های این اعضای فعال مطلع شد.