کد خبر: 205307
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۰ - ۰۹:۰۶
گزارشی از پنج جشنواره استانی خراسان جنوبی در سال 90

پنج مرکز فرهنگی هنری استان خراسان جنوبی در سال 90 برگزار کننده پنج جشنواره استانی بودند . این جشنواره ها با هدف کسب تجربه ،تبادل اندیشه های خلاق و تعامل با دیگر سازمان های هم سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزارشد .
جشنواره های استانی با عنوان های کتیبه های سفالی با نقوش اسلامی ، ماسکها و چهره ها ، عروسکها ی محلی و لباسهای محلی ، نقاشی کودک مسلمان در جامعه اسلامی و عکس کودک به ترتیب در شهرستانهای بشرویه ، فردوس ، قاین ، سربیشه و نهبندان برگزار شد.
 
جشنواره استانی کتیبه های سفالی با نقوش اسلامی در بشرویه
 جشنواره استانی کتیبه های سفالی در خانه تاریخی ، معروف به ملا محمد تقی بشرویه با حضور معاون فرماندار و امام جمعه و جمعی از مسئولین برگزار شد .
عبدالرضا صمدی مدیر کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان درآیین گشایش این جشنواره هنر را یکی از پدیده های مهم و لازمه ی یک جامعه سالم دانست و گفت : ترویج هنر در راستای تربیت کودکان و توسعه و نگهداری آثار هنری ضروری است .
صمدی خاطر نشان کرد: برگزاری جشنواره های هنری زمینه رشد و پرورش کودکان و نوجوانان را فراهم می کند . این جشنواره نیز با هدف آشنایی با هنرهای اصیل سنتی و پرورش حس مذهبی و پرورش خلاقیت کودکان و نوجوانان به صورت گروهی در سه بخش کودکان،نوجوانان و بزرگسال برگزار شد .
وی افزود : کتیبه هاو محراب مساجد با نقوش اسلامی و منقوش به آیات قرآنی همواره گنجینه ارزشمندی برای هنر ایرانیان بوده است و برای ما خلق یک اثر هنری و تربیتی توسط کودکان ونوجوانان با کمک گِل که ساده ترین و مهمترین ماده حیات است ، بسیار ارزشمند است .
صمدی ضمن تشکر از مسئولین شهرستان در برگزاری این جشنواره اظهار امیدواری نمود در سالهای آینده شاهد برگزاری این جشنواره در سطوح گسترده تری باشیم .
حجت الاسلام شمس الدین امام جمعه بشرویه نیز شهرکویری بشرویه را با وجود بزرگانی همچون ملاعبداله بشرویه ای و دکترفروزانفر با علم و ادب عجین دانست و گفت : شهرستان بشرویه با داشتن خانه های خشت و گلی و کتیبه های قرآنی بیانگر فرهنگ قرآنی و دینی مردم است .
امام جمعه بشرویه در ادامه گفت : آموخته های کودکان در سنین کودکی همانندحکاکی بر روی سنگ است واین وظیفه مربیان تربیتی است که ازدوران کودکی آموزه های تربیتی همچون : آزادگی ،عدالت ، انسانیت و مبارزه با ظلم را درقالبهای کودکانه آموزش دهند .
در همین حال 'طاهره کیانی' مربی مسئول مرکز فرهنگی هنری بشرویه گفت : شیوه نامه جشنواره کتیبه های سفالی توسط مرکز فرهنگی هنری بشرویه نوشته شد و با ارسال به مراکز فرهنگی ، هنری استان 125 اثر برای حضور در این جشنواره به دبیرخانه ارسال شد.
وی خاطر نشان کرد: مراکز فرهنگی هنری بشرویه ، سربیشه ، نهبندان ، فردوس و قاین و مراکز شماره1و3 بیرجند آثار خود را برای شرکت در این جشنواره ارسال نمودند.
وی اضافه کرد: این جشنواره برای اولین بار در خراسان جنوبی با همکاری اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و شورای شهر بشرویه برپا شده است.
کیانی با بیان اینکه 65 اثر از این نمایشگاه متعلق به شرکت کنندگان بشرویه است، افزود : از میان تمام آثار و با داوری که صورت گرفته در گروه کودک اکرم کاجی ، مهدی سردار و امیر محمد نیک نژاد از مرکز فرهنگی هنری بشرویه به تربیت رتبه های اول و دوم را کسب نمودند . در بخش نوجوان فاطمه و افسانه نظریه ، حسین شرکاء و جواد حسینی نژاد از مرکز فرهنگی هنری بشرویه ، امیر رضا دهقان از مرکز فردوس ، فرزانه قلی نژاد از مرکز شماره یک بیرجند ، محمد عسکری و حمید رضا آزادی از مرکز فرهنگی هنری بشرویه به ترتیب رتبه های اول تا چهارم را به خود اختصاص دادند . در بخش بزرگسال نرگس و مرضیه اسماعیلی ، از مرکز فرهنگی هنری بشرویه ، بی بی زهرا رهی ، شیرین قلی پور و معصومه ملکی از مرکزفرهنگی هنری فردوس و محمد گنجور از بشرویه به عنوان دارندگان اثر برتر مشخص شدند .
در بخش پایانی این مراسم جوایز و لوح تقدیر نفرات برتر اهدا شد و امام جمعه بشرویه و مسوولین محلی از بخشهای مختلف نمایشگاه دیدن کردند.اجرای سرود و نوازندگی موسیقی محلی از دیگربخشهای این برنامه بود .
 اولین نمایشگاه کتیبه های سفالی و نقوش اسلامی بشرویه از 18 مهر لغایت  25 مهر همه روزه از ساعت 16 لغایت 30/18 پذیرای علاقه مندان بود .
 
جشنواره ماسک ها و چهره ها در فردوس
در آستانه عید سعید غدیر خم مرکز فرهنگی هنری فردوس جشنواره استانی ماسکها و چهره ها را برگزار نمود .
آیین گشایش این جشنواره با حضور مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ، کارشناس فرهنگی و حراست کانون و جمعی از مسئولین شهرستانی از جمله شهردار ، مدیر آموزش و پرورش ، ریاست فرهنگ و ارشاد اسلامی،ریاست بهزیستی و دیگر مسوولان شهرستان فردوس برگزار شد .
عبدالرضا صمدی مدیر کانون پرورش فکری استان در جمع مسوولان شهرستان فردوس ضمن تشکر از عنایت مسوولین به کانون و انجام فعالیتهای فرهنگی ترویج هنر را در بین کودکان و نوجوانان بسیار مهم دانست و افزود :آثار ارزشمندی که در این نمایشگاه به نمایش در آمده است نشان از ذوق و استعداد کودکان و نوجوانان دارد و باید در شکوفایی هر چه بیشتر آن بیش از گذشته تلاش کنیم .
علی پرست شهردار فردوس نیز خلاقیت اعضای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را در به کارگیری دور ریختنی ها ارزشمند خواند و باز یافت هنرمندانه و بهینه را از آنچه شاید دیگران آن را زباله بنامند متناسب با اهداف جشنواره خواند .
  در همین حال غزالی مربی مسئول فرهنگی هنری فردوس گفت : برای نخستین بار در شهرستان فردوس جشنواره استانی ماسکها و چهره ها با هدف شناسایی شیوه های جدید و نو در ساخت ماسکها ، آشنایی با دور ریختنی ها ی متفاوت و جدید ، تقویت قوه خلاقیت و نوآوری با موضوعات چهره های ماندگار استان ، شخصیتهای برجسته از نگاه کودکان برگزار شد .
وی افزود : در این جشنواره بیش از 170 ماسک و چهره با استفاده از ابزار متفاوت به ویژه دور ریختنی ها به نمایش در آمد تا گویای خلاقیت اعضاو مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان باشد . غزالی خاطر نشان کرد مرکز فرهنگی هنری فردوس با 120 اثر و مراکز قاین ، بشرویه ، نهبندان سربیشه و بیرجند به ترتیب بیشترین آثار را به دبیرخانه جشنواره ماسکها و چهره ها ارسال نمودند .  
در پایان برگزیدگان این جشنواره در سه بخش کودک ، نوجوان و مربیان معرفی و جوایز خود را دریافت نمودند .
در بخش کودک امیر حسین کیانی از فردوس ، مائده پرنده از نهبندا ن و سید علیرضا سیدی از فردوس به ترتیب رتبه اول تا سوم را به خود اختصاص دادند . همچنین در بخش نوجوان ریحانه مقدسیان از بشرویه ، فاطمه امینی از فردوس رتبه اول تا دوم ، هادی رشیدی و محمد صمیمی به طور مشترک از مرکز شماره 2بیرجند رتبه سوم را کسب نمودند . 
 برهمین اساس شیرین قلی پور مربی هنری مرکز فردوس (رتبه اول )و زهرا سادات رهی مربی هنری مرکز فردوس، نرگس غنچه مربی فرهنگی مرکز بشرویه (رتبه دوم )و مریم فرخ فال مربی مسئول مرکز نهبندان به عنوان (رتبه سوم) در بخش مربیان شرکت کننده معرفی شدند .
اولین نمایشگاه ماسکها و چهره ها در مرکز فرهنگی هنری فردوس تا 29 آبان همه روزه از ساعت 30/8 صبح لغایت 15 عصر پذیرای علاقه مندان و هنر دوستان بود .
گفتنی است : تندیس شیخ فاضل تونی از عالمان به نام فردوس که در این جشنواره توسط رهی باغستانی مربی هنری مرکز فرهنگی هنری فردوس ساخته شده بود مورد استقبال مسوولین شهرستان فردوس قرار گرفت و پیشنهاد ساخت تندیس دیگر بزرگان شهرستان فردوس از سوی شهرداری به مرکز فرهنگی هنری فردوس ارائه شد .   
 
جشنواره عروسک های بومی با لباس های محلی در مرکز فرهنگی هنری قاین
مرکز فرهنگی هنری قاین با مشارکت شهرداری جشنواره استانی عروسکهای بومی محلی را برگزار نمود .  
جشنواره استانی عروسکهای محلی و لباسهای محلی در مرکز فرهنگی هنری قاین با حضور حجت الاسلام والمسلمین حاج آقای قربانی نمابینده محترم مردم قائنات در مجلس شورای اسلامی ،جمعی از مسوولین شهرستان ، والدین و اعضای کانون رسماً آغاز به کار نمود .
عبدالرضا صمدی با حضور در مراسم رسمی افتتاح نخستین جشنواره عروسکهای محلی و لباسهای محلی گفت : ما به خود می بالیم که در یک جامعه فرهنگی زندگی می کنیم و آنچه یک جامعه فرهنگی را استوار و مؤثر می سازد تولید مستمر کالاهای فرهنگی و هنری است .
وی تأکید کرد اگر در جامعه جریان فرهنگی ظهور پیدا کند و منجر به تولید کالای فرهنگی نشود تأثیر گذار نخواهد بود و سایر کشور هایی که به نوعی با ما دشمنی دارند در صدد تولید کالای فرهنگی برای ما در جهت از بین بردن ارزش ها و آموزه های مهم اخلاقی و دینی خواهند بود .
مدیر کانون استان خراسان جنوبی تولید محصولات فرهنگی را وسیله ای برای دفاع از ارزش ها دانست و گفت یکی از کالاهای فرهنگی ساخت عروسک است ، شاید عروسک در دوران گذشته برای کودکان کارکرد سرگرمی داشت اما امروزه تبدیل به کالای فرهنگی مؤثر شده است .
صمدی با اشاره به کارکردهای مختلف عروسک همچون عاطفی ، اخلاقی و کلامی گفت یکی از کارکردهای عروسک در دنیای امروز کارکرد اقتصادی است .
وی از خانواده ها خواست تا نگاهی دوباره به عروسکهای فرزندان خود داشته باشند ودر محیط خانواده کارگاه های کوچک عروسک را برای فرزندان خود ایجاد کنند و شرایطی را فراهم کنند که کودکان امروز با عروسک هایی بازی کنند که نشان از فرهنگ ، آداب و پوشش اسلامی داشته باشد و یقین بدانندکه نقش عروسک در تربیت فرزندان آنها بسیارمهم است .
مدیر کانون استان خراسان جنوبی خاطر نشان کرد: با اجرای طرح امانت دهی عروسک های دارا و سارا تاکنون هزاران کودک این عروسکها را به امانت برده اند و این باعث شده تا نگرشی نو به محصولات کانون داشته باشیم .
 زهرا صیفی مربی مسوول مرکز فرهنگی هنری قاین ضمن تشکر از شهرداری و اداره میراث فرهنگی و امور بانوان در برگزاری این جشنواره گفت : عروسکها بخشی از میراث فرهنگی ما هستند که می توانند هویت ایرانی را به زبان کودکانه بیان کنند .
صیفی تقویت فرهنگ ، هنر و هویت ایرانی ، تفکر و تحقیق پیرامون آیین های فراموش شده ، اهمیت پوشش های محلی پرورش خلاقیت ، نوآوری و تحکیم خانواده از اهداف برگزاری این جشنواره برشمرد و گفت : طی سه ماه  تلاش مادران و مربیان مراکز فرهنگی هنری کانون در سطح استان همراه  با تحقیق و پژوهش 180 عروسک محلی به دبیرخانه این جشنواره ارسال شد که 150 عروسک در قالب نمایشگاه امروز به نمایش در آمده است .
نمایشگاه عروسکهای بومی محلی  از اول دی ماه به مدت 10 روز پذیرای خانواده ها و علاقه مندان به عروسکهای بومی و محلی شد .
هیئت داوران  این جشنواره نیز با قرائت بیانیه ای خطاب به سازندگان عروسک های محلی گفتند هنر عروسک سازی همواره در تمامی کشورهای جهان به عنوان یکی از کامل ترین و شاخص ترین هنرها برای کودکان شناخته شده است که می تواند با فرهنگ سازی ، رشد و اعتلای معنوی انسانی و اجتماعی ، جامعه کودکان را رقم بزند.
برهمین اساس برگزیدگان در سه بخش کودک ، نوجوان ، بزرگسال معرفی شدند . کوثر ضیغم ، مهسا مرادی و مهسا سادات ابوالحسنی در بخش کودکان و نفیسه احتشام پور ، آسیه سادات محمدی و زکیه احتشام پور نیز در بخش نوجوانان به عنوان سازندگان عروسگ های محلی برتر معرفی و تقدیر شدند .
حمیده رونقی از قاین ، زهرا سادات رهی از فردوس ، نرگس غنچه از بشرویه و فاطمه ضیغمی از سربیشه  نیز در بخش بزرگسال به ترتیب نفرات اول تا سومی بودند که  معرفی شدند.
در پایان هیئت داوران ضمن تشکر از تلاش تمامی سازندگان عروسک های محلی ، عروسک های ترک داماد ازمرکز فرهنگی هنری  نهبندان ، چادر گلی از مرکزفرهنگی هنری شماره سه بیرجند ، نازگل از مرکزفرهنگی هنری شماره یک بیرجند ، عروسک خاتون و گلنار از مرکزفرهنگی هنری قاین ، خیرالنساء از مرکز فرهنگی هنری شماره 2 بیرجند را شایسته تقدیر دانستند .  
 
جشنواره استانی نقاشی با موضوع کودک مسلمان در جامعه اسلامی در مرکز فرهنگی هنری سربیشه
همزمان با دهه مبارک فجر مرکز فرهنگی سربیشه با حضور معاون سیاسی فرمانداری سربیشه ، ریاست اداره فرهنگ و ارشاد ، ریاست کتابخانه عمومی ، معاون شهردار ، معاونت آموزش و پرورش ، رابط دفتر امور بانوان ، جمعی از مسوولین و بیش از صد نفر از اعضا نخستین جشنواره استانی نقاشی با موضوع کودک مسلمان در جامعه اسلامی آغاز به کار نمود .  
 غلامرضا هادی نیا کارشناس فرهنگی استان در آغاز مراسم افتتاح نخستین جشنواره استانی نقاشی با موضوع کودک مسلمان در جامعه اسلامی با تبریک فرا رسیدن دهه مبارک فجر گفت : امروز که سی و سه سال از انقلاب شکوهمند اسلامی می گذرد ، علی رغم تمامی تهدید ها و تحریم ها شاهد موفقیت کودکان و نوجوانانی هستیم که به یاری خداوند با دستان کوچک توانسته اند کارهای  بزرگی انجام دهند و با درک صحیح از محیط پیرامون خود نقش زندگی کودکان را در جامعه اسلامی ترسیم کنند .
کارشناس فرهنگی استان رشد ارزشهای انسانی و اسلامی، افزایش شناخت کودکان و نوجوانان نسبت به مسائل دینی را از اهداف اصلی این جشنواره عنوان کرد .
هادی نیا ضمن تشکر از تلاش های مرکز فرهنگی هنری سربیشه در برپایی این جشنواره گفت : برگزاری جشنواره های استانی فرصت مناسبی  را برای کسب تجربه های نو در مراکز فرهنگی هنری شهرستان ها به وجود می آورد .
 در همین حال شخم گر معاون سیاسی فرمانداری سربیشه  با  ایراد بیاناتی کودکان و نوجوانان را سازندگان جامعه دانست و گفت : برگزاری جشنواره هایی از قبیل نقاشی با موضوع کودک مسلمان در جامعه اسلامی  بسیار باارزش است ، چرا که امروزه دشمنان نظام مقدس جمهوری اسلامی در تلاش هستند تا با برنامه ریزی و ظهور مکاتب مختلف فکری زمینه گمراهی کودکان و نوجوانان را از مسیر تعالی منحرف کنند .
شخم گر افزود : فرهنگ سازی و هدایت کودکان در مسیر صحیح رشد و کمال ، سرمایه گذاری برای آینده ای روشن است و این مهم از جمله اهداف بنیانگذار انقلاب اسلامی است تا بتوانیم با ابزار فرهنگی مناسب ، ارزش های نظام مقدس جمهوری اسلامی را زنده نگه داریم و چشم طمع دشمنان اسلام را کور کنیم .
در ادامه فاطمه ضیغمی مربی مسوول مرکز فرهنگی هنری سربیشه گزارشی از نخستین جشنواره نقاشی کودک مسلمان در جامعه اسلامی  ارائه نمود و تصریح کرد:  این جشنواره با مشارکت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد و بیش از 120 نفر از اعضای مراکز فرهنگی هنری استان در گروه های سنی کودک ، نوجوان و بزرگسال صحنه های زیبایی از زندگی کودکان مسلمان را در یک جامعه اسلامی  در قالب نقاشی به تصویر کشیدندکه هر کدام در جای خود شایسته تقدیر است .  
وی افزود : پس از داوری آثار از مجموع آثار رسیده به دبیرخانه جشنواره 6 اثر  انتخاب شد ، 4 اثر در بخش کودکان و 2 اثر در بخش نوجوان در ردیف آثار برتر قرار گرفت .
در پایان با قرائت بیانیه هیأت داوران مطهره شاهدی از مرکز فرهنگی هنری نهبندان ، مینا فرشاد از مرکز فرهنگی هنری بشرویه ، هانیه هاجری از مرکز شماره 1 بیرجند و عرشیا بیگی از مرکز فرهنگی هنری قاین نفرات برتر بخش کودکان معرفی شدند .
نفیسه احتشام پور و فاطمه سخنی به ترتیب از مرکز فرهنگی هنری قاین و مرکز فرهنگی هنری شماره 2 بیرجند به عنوان برگزیدگان بخش نوجوان این جشنواره معرفی شدند .
آثار نقاشی این جشنواره در قالب نمایشگاه تا پایان دهه مبارک فجر در معرض دید علاقه مندان قرار گرفت .
در طول مدت برگزاری این نمایشگاه عبدالرضا صمدی مدیر کانون استان نیز از این نمایشگاه بازدید نمود و از تلاش های مربیان مرکز فرهنگی هنری سربشه تشکر نمود . همچنین حسین پور فرماندار سربیشه با همراهی حافظ  شهردار این شهرستان از نمایشگاه نقاشی کودک مسلمان در جامعه اسلامی در مرکز فرهنگی هنری سربیشه بازدید نمودند و فرماندار سربیشه اثر نقاشی گروهی اعضای مرکز فرهنگی هنری سربیشه ،حاصل تلاش محبوبه محمدی ، ملیحه کفاشی و ملیحه محمدی را منتخب دانست . همچنین حافظ شهردار سربیشه نیز اثر محبوبه محمدی عضو مرکز فرهنگی هنری سربیشه را شایسته تقدیر دانست و مقرر شد این عزیزان از سوی فرمانداری و شهرداری مورد تقدیر قرار گیرند .آثار منتخب جشنواره نقاشی کودک مسلمان در جامعه اسلامی در روزنامه محلی خراسان جنوبی به چاپ خواهد رسید .
 
جشنواره استانی عکس کودک در مرکز فرهنگی هنری نهبندان
همزمان با نهمین روز از دهه مبارک فجربرگزاری نخستین جشنواره عکس کودک با موضوع کودک درمرکز فرهنگی هنری نهبندان به پنجمین جشنواره استانی درخراسان جنوبی پایان داد .
نخستین جشنواره استانی عکس کودک با حضور مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ، معاون فرماندار ، ریاست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ، نماینده تربیت بدنی و آموزش و پرورش ، نماینده امور بانوان ، کارشناس هنری کانون و جمعی از اعضا در مرکز فرهنگی هنری نهبندان برگزار شد .
در ابتدای این مراسم عبدالرضا صمدی مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با تبریک ایام دهه فجر و میلاد خاتم النبیین محمد مصطفی  (ص) و امام جعفرصادق (ع) گفت : ما افتخار می کنیم که مسلمان هستیم و اخلاق ائمه اطهار سر لوحه زندگی ما  قرار دارد .  
مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خاطر نشان کرد : ما وظیفه داریم کودکان را برای رسیدن به یک فرایند ذهنی که به خلق اثر هنری می انجامد هدایت کنیم . وی افزود : با برگزاری نخستین جشنواره استانی عکس کودک خواستیم کودکان و نوجوانان به محیط اطراف خود حساسیت بیشتری نشان دهند  و از دریچه دوربین آنچه بزرگ است کوچک و آنچه که کوچک است بزرگ ببینند .
صمدی  تشکیل انجمن عکاسان را در برخی از مراکز فرهنگی هنری نهبندان از اتفاقات مبارکی خواند که برای کودکان و نوجوانان انگیزه مناسبی برای بروز خلاقیتها و استعداد های ذاتی  آنها در زمینه هنر عکاسی است .
مدیر کانون پرورش فکری استان آموزش درک محیط پیرامون ، بیان احساسات و عواطف ، تجربه اندیشه های نو برای دیدن و تعامل با دستگاه های اجرایی را ازجمله اهداف جشنواره عکس کودک بر شمرد .
در ادامه مریم فرخ فال مربی مسوول مرکز فرهنگی هنری نهبندان گزارشی از روند برگزاری جشنواره عکس کودک و مراحل داوری آن ارائه نمود .
وی با بیان اینکه تعداد 430 اثر از سوی مراکز فرهنگی هنری استان خراسان جنوبی به دبیرخانه  این جشنواره ارسال شده بود اظهار داشت :جشنواره عکس کودک فرصت نگاه های دقیقی را فراهم نمود که حاصل آن خلق آثار توسط کودکان و نوجوانان شد  .
فرخ فال افزود : پس از  دریافت تمامی آثار مرحله داوری در واحد کارشناسی هنری انجام شد و از مجموع  آثار رسیده صاحبان 9 اثر برتر در سه بخش کودک ، نوجوان و بزرگسال معرفی شدند .
در بخش کودک نجمه محمدی از مرکز فرهنگی هنری نهبندان ، مریم جعفری و مهتاب هاشم نیا از مرکز فرهنگی هنری شماره 3 بیرجند به عنوان نفرات برتر معرفی و تقدیر شدند .
در همین حال هادی رشید واشان از مرکز شماره 2 بیرجند، مهشید مالکی از مرکز فرهنگی هنری شماره 3 بیرجند و سرو ناز معتمدی از مرکز فرهنگی هنری نهبندان در بخش نوجوان معرفی شدند .
آثار برگزیده در بخش بزرگسال متعلق به ریحانه سادات هاشمیان ، مریم فرخ فال و فاطمه آدینی بود .
تقدیر از اعضای برگزیده دیگرمسابقات هنری استانی و اجرای سرود طلوع فجراز دیگر  برنامه  های آیین افتتاح جشنواره عکس کودک بود .
نمایشگاه عکس کودک تا پایان بهمن ماه همه روزه از ساعت 11 الی 17 عصر در مرکز فرهنگی هنری نهبندان میزبان علاقه مندان به هنر عکاسی خواهد بود .