اعضای کتاب‌خوان مرکز شماره 3 بیرجند نقد رمان‌های نوجوان امروز را به اتاق مدیر کانون خراسان جنوبی بردند

اعضای علاقه‌مند به نقد رمان‌های نوجوان امروز مرکز فرهنگی هنری شماره سه بیرجند در نشست صمیمی با مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان‌جنوبی پیرامون کتاب‌هایی که خوانده بودند به گفت‌وگو نشستند.

به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان‌جنوبی، ورود مجموعه رمان‌های نوجوان امروز به کتاب‌خانه‌های کانون واستقبال اعضا از این رمان‌ها سبب شد تا جلسات نقد و بررسی برگزار شود وخوانندگان پیرامون نقاط ضعف و قوت این آثار صحبت کنند.
در همین راستا با توجه به استقبال خوب اعضای مرکز فرهنگی هنری شماره 3 بیرجند، با دعوت مدیریت کانون خراسان جنوبی هشت نفر از اعضای کتاب‌خوان این مرکز به نمایندگی از دیگر اعضا  طی نشست صمیمی از  ده رمانی سخن گفتند که مطالعه کرده بودند.
در ابتدای این جلسه که در محل دفتر مدیریت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان جنوبی برگزار شد، عبدالرضا صمدی با بیان اینکه رمان‌های آموزنده در خاطر خواننده برای همیشه ماندگار است گفت: بیان دیدگاه ها و نظرات اعضا با ارایه پیشنهاد به نویسنده بسیار با ارزش است و نشان می‌دهد مجموعه رمان های نوجوان امروز در مراکزبه طور دقیق مطالعه می شود.
مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ادامه داد: نقد صحیح رمان‌ها پس از مطالعه، جامعه را به سوی توجهی مضاعف به فرهنگ مطالعه سوق می‌دهد و  آینده‌ای روشن را برای کودکان و نوجوانان ترسیم می‌کند.   
بهجت خزاعی با معرفی خود نخستین کسی بود که در این نشست صمیمی باب گفتگو پیرامون رمان  "پیش از بستن چمدان" نوشته مینو کریم زاده را آغازکرد و گفت: نویسنده این رمان با فضا سازی ملموس مشکلات بچه‌ها را در سنین نوجوانی در مقابل پدر و مادر بیان کرده و با شروع پر هیجان خواننده را تا پایان همراه دارد.
وی از قول خوانندگان این کتاب افزود: خواننده مشتاق برای رسیدن به پایان داستان است درحالی‌که خودش باید پایانی را در ذهن ترسیم کند، بنابراین بیان پایان توسط نویسنده جذاب‌تر خواهد بود.
رمان "جزیره" نوشته داریوش عابدی دومین کتابی بود که توسط این عضو نقد شده بود . خزاعی بر این اعتقاد بود که این رمان نتوانسته توجه اعضای مرکز شماره سه بیرجند را جلب کند و شاید چون ظاهر کتاب دلهره و اضطراب را نشان می‌دهد علاقه‌مندان زیادی نداشته است.
"رمان پریانه‌های لیاسند ماریس" به نویسندگی طاهره ایبد و رمان "فقط بابا می تواند مرا از خواب بیدار کند"، دو رمانی بودکه فایزه خسروی دیذگاه‌های خوانندگان آن‌را مطرح کرد و گفت: رمان پریانه‌های لیاسند ماریس اگر چه عنوان خوبی برای کتاب است اما حجم بالای کتاب سبب شده تا خواننده کمتری داشته باشد.
وی ادامه داد: "رمان فقط بابا می‌تواند مرا از خواب بیدار کند"  نوشته مژگان بابا مرندی که روایت‌گر زندگی کسانی بود که به نوعی در جنگ آسیب دیده‌اند، امّا به دلیل توصیف‌های ضعیف نتوانست خواننده زیادی را به خود جلب کند و گروه سنی (د) از این کتاب در مرکز شماره 3 بیرجند استقبال نکردند.
در همین حال زهره برزگری رمان "دختری با روبان سفید" نوشته مژگان کلهر را یکی از کتاب‌هایی معرفی کرد که نویسنده در آغاز با استفاده از زبانی ساده و روان، بیان گره و تصویرسازی مناسب داستان را به خوبی شروع کند، در حالی که خواننده با اشتیاق مطالعه این کتاب را به پایان نمی‌برد.
محیا عبدالهی و مهشاد شریفی به طور مشترک رمان "لالو" نوشته یوسف قوجق را مطالعه و نقد کرده بودند، آنها این کتاب را مورد علاقه گروه سنی (ج) دانستند و از نویسنده خواستند این داستان به طور سریالی با بزرگ شدن لالو ادامه پیدا کند و خواننده با شخصیت لالو بیشتر آشنا شود.
در ادامه فاطمه عباسی رمان"هستی" را پرخواننده و تأثیر گذار توصیف کرد و گفت:  فرهاد حسن زاده با لحن ساده و صمیمی مخاطب را با شخصیت اصلی داستان آن‌گونه همراه می‌کند که خواننده احساس کند همان هستی است.
قریب به اتفاق اعضای مرکز شماره سه بیرجند که کتاب "هستی" را مطالعه کردند ضرب المثل‌های این کتاب را یاداشت و در ذهن ثبت کرده‌اند.
رمان "زرد و مشکی" یکی دیگر از رمان‌هایی بود که مینا خسروی نظرات دوستانش را پیرامون این رمان مطرح کرد و گفت : "زرد و مشکی" نوشته فریدون عموزاده خلیلی بیشتر مورد توجه اعضای نوجوان پسر قرار گرفته است و  شاید دلیل اصلی آن باشد که شخصیت های داستان زرد و مشکی دوچرخه‌ها هستند.
فهیمه جعفری به عنوان آخرین نفر از رمان "قلب‌های نارنجی" نوشته مینوکریم‌زاده سخن‌ گفت و این داستان را یکی از رمان‌هایی دانست که خوانندگان زیادی دارد. وی طرح مسایل و مشکلات نوجوانان همراه با اوج و فرود بسیار جذاب را درتمامی مراحل داستان از نقاط قوت این کتاب بیان کرد و با پیشنهاد توجه بیشتر نویسنده برای تصویر روی جلد سخنان خود را به پایان برد.   
 فریده سلامیان مربی فرهنگی مرکز شماره 3 بیرجند که از تابستان امسال در قالب اقدام پژوهی با عنوان میزان استقبال اعضا از رمان های نوجوان امروز در مراکز فرهنگی هنری کانون به طور جدی برنامه نقد را آغاز کرده است در ابتدای جلسه چگونگی فرایند این برنامه را توضیح داد.
سلامیان گفت: با توجه به استقبال اعضا از  مطالعه مجموعه رمان های نوجوان امروز، بیست نفر از اعضا در قالب یک کار گروهی جلد کتاب‌ها را در قطعی بزرگ‌تر از اصل کتاب تهیه و صفحات این کتاب را به خلاصه کتاب، بیان نظرات و دیدگاه‌های خوانندگان کتاب و پیشنهادات به نویسنده اختصاص دادند و هم اکنون بیست عنوان رمان  در مرکز شماره سه بیرجند مورد بررسی قرار گرفته است و این روند همچنان ادامه خواهد داشت.
این نشست چندی پیش در دفتر مدیریت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد و با توجه به استقبال اعضا مقرر شد تشکیل این جلسات با دیگر اعضای مراکز مختلف استمرار داشته باشد.