سومین جشنواره استانی "چهره‌های ماندگار و مفاخر شهر من" در کانون فردوس برگزار شد

مرکز فرهنگی هنری فردوس با برپایی نمایشگاهی از 60 سردیس و تندیس گِلی مفاخر و مشاهیر استان خراسان جنوبی سومین جشنواره استانی "چهره‌های ماندگار و مفاخر شهر من " را برگزار کرد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان جنوبی، هم‌زمان با میلاد فرخنده سرور بانوان جهان حضرت فاطمه (س) سومین جشنواره استانی " چهره‌های ماندگار و مفاخر شهر من " 31  فروردین 1393 در مرکز فرهنگی هنری فردوس با حضور مدیر کل کانون، جمعی از مسوولین شهرستان و دانش آموزان برگزار شد.
عبدالرضا صمدی مدیر کل کانون خراسان جنوبی با تبریک فرا رسیدن میلاد مبارک حضرت فاطمه زهرا (س) و روز زن و میلاد امام خمینی (ره) به دغدغه‌های مقام معظم رهبری در زمینه توجه به فرهنگ اشاره کرد و گفت: دغدغه‌های رهبری در ارتباط با موضوع فرهنگ رسالت بزرگ‌ترهایی را که به نوعی وظیفه هدایت کودکان و نوجوانان را بر عهده دارند سنگین‌تر می‌کند و باید همواره این سوال در ذهن آنان تکرار شود که برای تربیت این عزیزانی که آینده را در اختیار دارند، چه باید کرد.
 
در تحول فرهنگ پیوست‌های فرهنگی بسیار مهم است
مدیر کل کانون خراسان جنوبی تصریح کرد: دنیای کودکان ‌را نباید کوچک شمرد و یقین بدانیم اگر امروز برای پیوست‌های فرهنگی برنامه‌ریزی نکنیم در آینده هزینه‌ی سنگینی را باید برای جبران گذشته پرداخت کنیم.
صمدی افزود: مقام معظم رهبری در بسیاری از سخنرانی‌هایشان در جمع مسوولین کشوری بر  ارایه کتاب‌ها، فیلم‌های مناسب و عروسک‌های بومی و محلی برای کودکان و نوجوانان تأکید کرده اند و اولیای تربیتی باید آگاه باشند تهیه پیوست‌های فرهنگی می‌تواند فرهنگ ملت‌ها را متحول کند.
 
پیشنهاد مدیر کل کانون به آموزش و پرورش و شهرداری:
صمدی به مدیر آموزش و پرورش شهرستان فردوس پیشنهاد کرد:  با برپایی نمایشگاهی از سردیس‌ها و تندیس‌های  گِلی در مدارس سطح شهر، دانش آموزان را با  مفاخر بزرگ شهرستان فردوس و استان خراسان جنوبی آشنا کنند.
وی  در ادامه سخنانش تأکید کرد: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بیان‌گر آن است که باید ظرفیت‌های تعلیم و تربیت تغییر کند و امروزه باید با شیوه‌های مختلف و روش‌های خلاق بزرگان هر شهر و دیاری را به کودکان و نوجوانان معرفی کرد.
مدیر کل کانون شخصیت‌های اجتماعی و بزرگان را به مانند ستاره‌های روشنی دانست که بچه‌ها باید دست آنان را بگیرند و به سوی رشد و کمال حرکت نمایند.
در همین حال صمدی گفت: معرفی مفاخر استان با استفاده از تندیس و تابلوی معرفی شخصیت در میادین شهر از سوی شهرداری‌ها یک امر فرهنگی پسندیده است که شهروندان را با بزرگان خراسان جنوبی آشنا و سبب تحول فرهنگی در شهر می‌شود.
صمدی در پایان سخنانش آشنایی کودکان و نوجوانان را با  چهره‌های برجسته ومفاخر استان و فراهم آوردن زمینه تحقیق و پژوهش درباره‌ی زندگی بزرگان، معرفی الگوهای موفق به کودکان و نوجوانان و تقویت خلاقیت و نوآوری را از جمله اهداف برگزاری سومین جشنواره "چهره‌های ماندگار و مفاخر شهر من" برشمرد.
پیش از سخنان مدیر کل کانون، اشرف دباغ مربی مسوول مرکز فرهنگی هنری فردوس گفت: کانون فردوس برای سومین سال متوالی میزبان برگزاری جشنواره استانی "چهره‌های ماندگار و مفاخر شهر من" بود و با ارسال شیوه نامه به مراکز فرهنگی هنری سطح استان از کودکان، نوجوانان، مربیان و گروه‌های آزاد غیر کانونی دعوت کرد تا ضمن شناسایی بزرگان و مفاخر شهرشان به ساخت تندیس و سردیس بپردازند و در این جشنواره شرکت کنند.
دبیر این جشنواره افزود: اعضای مراکز فرهنگی هنری کانون استان در این جشنواره شرکت کردند و آثار ساخته شده در نمایشگاه قرار گرفته است.
اجرای 2 سرود با عنوان‌های "خدای رنگین کمان" و "مادر" توسط دانش آموز دبستان سما از دیگر برنامه‌های مراسم افتتاحیه سومین جشنواره " چهره‌های ماندگار و مفاخر شهر من" بود که با حضور محمدرضا رجبی مقدم فرماندار فردوس، امام جمعه فردوس حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا بابایی و جمعی دیگر از مسوولین برگزار شد.
 مراسم افتتاحیه با معرفی نفرات برتر و اهدای جوایز همراه با افتتاح نمایشگاه پایان یافت.
 کانون خراسان جنوبی از سه سال گذشته برگزار کننده 6 جشنواره استانی با نام‌های "کتیبه های سفالی با نقوش اسلامی"، "چهره های ماندگار و مفاخر شهر من"، "عکس کودک"، "باغ‌های آسمانی"، "نقاشی کودک مسلمان در جامعه مسلمان" و "عروسک‌های بومی محلی و خلاق" با مسوولیت مراکز بشرویه، فردوس، نهبندان، شماره 2 بیرجند، سربیشه و قاین است.