کد خبر: 234542
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۳ - ۰۰:۰۵
برگزاری نشست تخصصی کودک و جامعه در کانون خراسان جنوبی

در نخستین روز از هفته ملی کودک‌، نشست تخصصی با موضوع کودک و جامعه با حضور اصحاب رسانه در بیرجند برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ، عبدالرضا صمدی در ابتدای نشست تخصصی رسانه‌های حوزه کودک با موضوع کودک و جامعه اظهار داشت: کودکان سرمایه‌های اصلی کشور هستند و اگر بخواهیم در آینده انسان‌های شایسته و خلاق داشته باشیم باید امروز با یک رویکرد جدید به دغدغه‌های کودکان نگاه کنیم.
صمدی اضافه کرد: باید در مدارس، آموزش کودکان از حفظ پروری فاصله بگیرد و به پرورش خلاقیت و تقویت قدرت تفکر  تأکید شود.
مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان،  با بیان این‌که اهمیت و نقش رسانه‌ها در انعکاس تحولات اجتماعی و فرهنگی جامعه نشان داده می‌شود، تصریح کرد: رسانه‌ها باید با یک نگاه جدی به حوزه‌ کودکان توجه کنند.
وی با اشاره به مشکلات کودکان طلاق، کودکان خیابانی و کودکان بد سرپرست گفت: اصحاب رسانه مسوولیت خطیری در آگاهی جامعه و مسوولین از مشکلات کودکان دارند و در قالب خبر و تحلیل‌های اجتماعی به آسانی می‌توانند صدای این کودکان را به گوش بزرگ‌ترها برسانند.
مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان جنوبی ادامه داد:وظیفه تمام دستگاه‌هایی که در رابطه با کودکان فعالیت می‌کنند به نتیجه‌رساندن و فعال کردن این سرمایه‌های عظیم در ابعاد مختلف جامعه است.
صمدی در عین حال تصریح کرد: آموزش حقوق کودکان به خانواده ها و بزرگترها ضرورتی است که  بر اساس پیمان نامه حقوق کودک که به امضای بسیاری از کشورهای جهان رسیده است به کودکان حق بقا و رشد، آزادی بیان ، آموزش، بازی، و برخوداری از تربیت صحیح را می دهد.
وی نقش اوقات فراغت را در تربیت کودکان بسیار مؤثر دانست و گقت: امروزه تنها آموزش‌های کودکان و نوجوانان در محیط خانه و مدرسه رخ نمی‌دهد بلکه شخصیت آنها در محیطی مانند فضای مجازی نیز شکل می‌گیرد بنابراین باید در حوزه کودکان و نوجوانان به تمام ابعاد جامعه توجه شود.
صمدی تأکید کرد: ارتقای شاخص‌های بهداشتی و آموزشی کودکان به طوری که نوع برنامه‌ریزی در نظام آموزشی باید از حس‌محوری به سمت تفکر خلاقانه سوق داده شود، یکی از مواردی است که در رابطه با نیازمندی‌های حوزه کودک و نوجوان باید به آن توجه شود.
مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان جنوبی با بیان این‌که در استان فعالیت‌های کانون بر حول محور دو مبحث مهم جلوه می‌کند، اضافه کرد: یکی از مباحث اهمیت دادن به حقوق کودکان و نوجوانان در مباحث فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و دیگر مباحث و دوم فراهم کردن زمینه‌های شکوفایی و رشد استعداد کودکان با اجرای فعالیت‌های عملی و برنامه‌های فرهنگی، هنری و ادبی است.
صمدی با بیان این‌که امروزه تحولات زیادی در دنیای کودکان و نوجوانان رخ داده است و این تحول به حدی با سرعت بوده که دست‌اندرکاران این حوزه را با مشکل مواجه ساخته است، تصریح کرد: به هر اندازه محیط امنی برای کودکان و نوجوانان در جامعه فراهم شود به همان اندازه آسیب‌های اجتماعی برای آنها کمتر خواهد بود.
در همین حال محدثه رنجبر خبرنگار روزنامه خراسان جنوبی، طی سخنانی از مشکلات کودکان در آزادی بیان آنان سخن گفت و توضیح داد: متأسفانه امروزه برخی از کودکان احساس می کنند، آزادی بیان ندارند و در خانواده و یا مدرسه با ترس و اضطراب به بیان نظرات خود می پردازند.
به اعتقاد این خبر‌نگار روزنامه خراسان جنوبی، باید در صفحات روزنامه در روزهای معین صفحه‌ای به حرف‌های کودکان و نوجوانان اختصاص باید تا زمینه گفت‌وگوی کودکان با بزرگ‌ترها در نهایت آرامش فراهم شود.
وی تأکید کرد: نظام آموزشی باید به گونه‌ای باشد که کودکان و نوجوانان بتوانند اندیشه‌ها و عقاید خود را پیرامون مسایل مختلف بیان کنند.
عادل اربابی نیز دیگر خبرنگار حاضر در این نشست معتقد بود باید خانواده‌ها در کنار کانون و آموزش و پرورش قرار گیرند و در آموزش‌های مستقیم و آموزش‌هایی که در فضای غیر رسمی برای کودکان و نوجوانان صورت می‌گیرد با معلمان و مربیان همراه باشند تا دوگانگی آموزش بین کودک و خانواده نباشد.
ایجاد فضای نشاط انگیز، ایجاد مراکز فرهنگی هنری برای کودکان و نوجوانان، آموزش حقوق کودکان به خانواده‌ها از دیگر مباحثی بود که خبرنگاران این نشست درباره‌ی آن به تبادل نظر پرداختند.
در ادامه بخشی از این نشست به اعلام برنامه‌های هفته کودک اختصاص یافت و مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان جنوبی با بیان این‌که در بخش فیلم و انیمیشن کودکان و نوجوانان، اعضای کانون استان در شش ماهه نخست سال جاری پنج اثر را تولید کرده‌اند، یادآور شد: این آثار در هفته کودک نمایش داده می‌شود.
 هم‌چنین صمدی از برگزاری هفدهمین جشنواره قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان جنوبی هم‌زمان با هفته کودک  طی روزهای 19 و 20 مهرماه 93 خبر داد و یادآور شد: یکی دیگر از اقدامات کانون پرورش فکری که در سال گذشته نیز اجرا شده است، جمع‌آوری نظرات فرمانداران، شهرداران و ائمه جمعه شهرستان‌ها و شهرها در حوزه کودکان است که امسال نیز این اقدام اجرا و نظرات جمع‌آوری شده به صورت کتابچه تهیه می‌شود.
صمدی با بیان این‌که در حال حاضر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان دارای حدود 20 هزار عضو است، اضافه کرد: با توجه به گستردگی کار این مراکز فرهنگی در حوزه کودکان در سطح استان چهار کتاب‌خانه سیار در مناطق روستایی و یک کتاب‌خانه سیارشهری وجود دارد.
وی به فعالیت‌ شش ماهه نخست سال جاری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اشاره کرد و یادآور شد: در این مدت 9 هزار و 300 فعالیت فرهنگی در مراکز فرهنگی هنری کانون استان خراسان جنوبی انجام شده که 104 هزار نفر در این برنامه‌ها شرکت کرده‌اند.
در همین حال مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان جنوبی، به فعالیت‌های تابستانی کانون اشاره کرد و افزود: در تابستان امسال یک‌هزار و 50 نفر در قالب 150 کلاس در فعالیت‌های فصل تابستان کانون شرکت کرده‌اند و در این مدت دوهزار و 100 کارگاه، برای کودکان تشکیل شده است.
صمدی در پایان خاطرنشان کرد: برتری کودکان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان جنوبی در جشنواره رضوی و ارائه نمایش عروسکی «دوستی باورنکردنی» در بیست‌ویکمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان کشور که در همدان برگزار می‌شود از افتخاراتی است که توسط کودکان این کانون در سال جاری کسب شده است.