کارگاه فیلم نامه نویسی و داستان نویسی در کانون خراسان جنوبی برگزار شد

تعدادی از اعضای نوجوان پسر مراکز فرهنگی هنری بیرجند، با شرکت در کارگاه فیلم‌نامه نویسی و داستان‌نویسی با مراحل شکل‌گیری فیلم و داستان، از ایده تا اجرا آشنا شدند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان جنوبی، طی روزهای 29 و 30 بهمن 1393 کارگاه آموزشی فیلم‌نامه‌نویسی و داستان‌نویسی ویژه اعضای نوجوان پسر مراکز فرهنگی هنری بیرجند برگزار شد.
 کارگاه آموزشی فیلم‌نامه نویسی و داستان نویسی با هدف آشنایی اعضای علاقه‌مند با  مراحل مختلف شکل‌گیری فیلم نامه و داستان از ایده تا مرحله تولید و تشویق اعضا به تولید فیلم‌های کوتاه در فضای کانون برگزار شد.
ماکان وزیری از هنرمندان بومی استان که در زمینه کارگردانی، نویسندگی، تدوین، بازیگری و نقد نمایش و حداقل ساخت 30 فیلم کوتاه تجربه دارد، تدریس این دوره آموزشی را بر عهده داشت.
در این دوره آموزشی 12 نفر از اعضا با شیوه نگارش داستان فیلم، مراحل فیلم نامه نوشتن از ایده تا ساخت  فیلم، شناخت انواع پلان، ابزار فیلم و کار با دوربین آشنا شدند.
وزیری در حاشیه برگزاری این کارگاه آموزشی گفت: ذهن انسان کمال طلب است و می‌تواند با اندیشه‌های زیبا و فکرهای خلاق در قالب بازیگری، نویسندگی و به طور کلی هنر به انسان‌ها یاد بدهد، چگونه بهتر زندگی کنند.
به اعتقاد وی نوجوانان امروز کانون می‌توانند با مطالعه آثار نویسندگان بزرگی هم‌چون: علی جمال‌زاده، سیمین دانشور، بزرگ علوی و خوانش اشعار شاعران کهن ایران زمین هم‌چون حافظ، سعدی، مولوی، خیام و فردوسی با سبک‌های مختلف شعر و داستان آشنا شوند و از این آگاهی در نگارش متن اصلی فیلم‌ و داستان استفاده کنند.
وزیری با بیان این‌که کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در تولید فیلم بسیار موفق بوده است، ازاعضای علاقه‌مند به این حرفه خواست: آثار فیلم نامه نویسانی که به قلم ایرانی آثارشان را به نگارش درآورده‌اند، نظیر بهرام بیضایی، ابراهیم حاتمی کیا، عباس کیارستمی را بیشتر بخوانند و بادقت در جزییات به تماشای فیلم‌های تولید شده توسط آنان بنشینند.
مطالعه کتاب‌هایی هم‌چون: «فیلم‌نامه نویسی آسان اثر رابرت مک کی»، «تبدیل داستان به فیلم نامه نوشته لورا شلهارت با ترجمه پدرام لعل بخش» و «درک فیلم آلن کسپیر» برای آشنایی بهتر با دنیای فیلم و نقد آن از جمله پیشنهادات مدرس این دوره  برای علاقه مندان به حرفه فیلم‌نامه‌نویسی بود.
گفتنی است: کارگاه آموزشی فیلم‌نامه نویسی و داستان نویسی ویژه اعضای نوجوان دختر نیز به زودی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان جنوبی و شهر بیرجند برگزار خواهد شد.