کد خبر: 240052
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۴
بازدید 2936
قصه تلاشی هنرمندانه برای تربیت کودکان است

قصه‌های جذاب و زیبا، بسیاری از مفاهیم را به کودک می‌آموزند و قصه‌گویی می‌تواند ارزش‌های یک ملت را به مخاطب منتقل ‌کند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان خوزستان، نسرین محسنی یکی از قصه‌گویان برگزیده‌ بخش کتاب‌خانه‌ای هفدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی معتقد است قصه تلاشی هنرمندانه برای هدایت و تربیت کودک، رشد زبان و شیوه‌ای درخور فهم او می‌باشد که در وسعت تخیل و قوت تصور او مؤثر است.
مسئول کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شماره 3 بهبهان افزود: کمک به پرورش قدرت بیان، عواطف و افکار، تقویت قوه ابداع، ابتکار، تخیل و ایجاد علاقه به مطالعه و جستجوگری از نکات مثبت و مهم قصه‌گویی برای کودکان است.
محسنی با اشاره به این‌که داستان و قصه در رشد شخصیت کودک نقش چشم‌گیری دارد خاطرنشان کرد: از طریق قصه‌ها و داستان‌های خوب، کودک با بسیاری از ارزش‌های اخلاقی چون پایداری، شجاعت، نوع‌دوستی، امیدواری، آزادگی، جوانمردی، طرفداری از حق و استقامت در مقابل زور آشنا می‌شود که این موضوع‌ها هسته بسیاری از قصه‌ها و داستان‌ها را تشکیل می‌دهند.
این قصه‌گوی برگزیده یادآور شد: جشنواره‌ی قصه‌گویی، مکانی برای تبادل تجربه و کسب شیوه‌های برتر قصه‌گویی است. و بهتر است این جشنواره‌ها با تأکید فراوان بر یادگیری و بهتر شدن قصه‌گویی در بین مربیان اجرا شوند.
این مربی درباره تفاوت‌های بین قصه‌گویی کتابخانه‌ای برای کودکان و جشنواره‌ای گفت: داوران قصه‌گویی کتاب‌خانه‌ای کودکان هستند، ما بارها در زمان قصه‌گویی در مرکز با سؤال‌ها و همراهی شاد کودکان مواجه هستیم که این امر قصه‌گو را ترغیب به زیبا تعریف کردن قصه می‌کند.
وی افزود: با توجه به تجربه‌ای که در مسیر کانون پشت سر گذاشته‌ام مربیانی را دیده‌ام که قصه گوی خوب کتابخانه و مورد علاقه‌ی کودکان هستند اما در امر جشنواره هیچ‌گاه موفق نبوده‌اند و همین‌طور برعکس قصه‌گویانی را دیده‌ام که در کتاب‌خانه با استقبال کودکان مواجه نمی‌شوند اما در جشنواره‌ها موفق ظاهر می‌شوند.
محسنی ادامه داد: رقابتی بودن جشنواره، ارزیابی قصه‌گو، رقابت و احساس اینکه دیگر مخاطبان شما بزرگ‌سال هستند و شما باید قصه‌ای کودکانه را برای مخاطب بزرگ‌سال تعریف کنید به‌گونه‌ای که خوششان بیاید ضمن رعایت تمام اصول قصه‌گویی، کمی از آزادی و شیرینی قصه‌گویی برای مربیان می‌کاهد و این تفاوت میان، بیان قصه‌های کتاب‌خانه‌ای برای کودکان با اجرای قصه‌های جشنواره‌ای بسیار است.
گفتنی است: هفدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی صبح روز 27 بهمن 1393 کار خود را در مجتمع فرهنگی هنری آفرینش کانون کرمانشاه آغاز کرده است و تا 30 بهمن‌ماه ادامه خواهد داشت.