قصه‌گویی روشی برای تربیت کودکان و نوجوانان با محوریت دینی

قصه گوی خوزستانی شرکت‌کننده در چهارمین ویژه‌برنامه‌ی مرثیه‌ای برای خورشید گفت: قصه‌گویی ابزاری است که می‌توان در تربیت دینی کودکان از آن بهترین بهره را برد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان خوزستان، مهرناز شهرکی افزود: در تعلیم و تربیت، قصه‌گویی روشی است که به‌وسیله آن به‌طور غیرمستقیم در اعماق روح کودک و نوجوان می‌توان تأثیر گذاشت.
 وی با اشاره به این‌که شنیدن قصه یکی از کارهای مورد علاقه کودکان و نوجوانان است تأکید کرد: کودکان و نوجوانان با هیجان زیاد به داستان‌ها گوش داده و خود را در اختیار قصه‌گو قرار می‌دهند که در این صورت به شکل غیرمستقیم تأثیرات لازم را می‌پذیرند.
شهرکی توضیح داد: قصه، نه‌تنها پیام‌های مفیدی برای کودک دارد، بلکه اگر به‌گونه‌ای جذاب و مناسب طراحی و بیان شود، باعث می‌شود کودک و نوجوان تلاش کند خود را با شخصیت‌های آن قصه همانند سازد و بر همین اساس والدین و مربیان می‌توانند با بیان داستان‌های مذهبی و دینی، زمینه‌ی رشد و شناخت کودک را فراهم سازند و با ارائه‌ی قصه‌های آموزنده و جذاب به ساخت الگوی ذهنی آنان با گرایش‌های معنوی بپردازند.
این قصه گوی بهبهانی خاطرنشان کرد: استفاده از این روش در تعلیم و تربیت دینی بچه‌ها، باعث اشتیاق در بهتر آموزی آنان می‌شود و درنتیجه کودک و نوجوان از انجام اعمال دینی احساس رضایت می‌کند، که این رضایت باعث درونی شدن عمل اخلاقی در آنان می‌شود.
شهرکی با بیان این‌که محور تربیت تقوای دینی در کودکان و نوجوانان باید از سنین کودکی و نوجوانی آغاز شود تأکید کرد: در این سنین آمادگی و صلاحیت‌های لازم برای امر تربیت در بچه‌ها به میزان کافی وجود دارد.