کتاب‌سرای "کانون الفبای مهربانی " در آبادان افتتاح شد

کتاب‌سرای "کانون الفبای مهربانی" با ارسال پیام‌های نویسندگان کودکان و نوجوان کشور در شهرستان آبادان افتتاح شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان خوزستان، کتاب‌سرای "کانون الفبای مهربانی" با همکاری کانون پرورش فکری، موسسه الفبای اندیشه ورزی اروند و کتاب‌فروشی الفبا ویژه‌ی کودکان و نوجوانان در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شماره یک آبادان در حالی افتتاح شد که نویسندگان مطرح کودک و نوجوانان کشور برای مراسم افتتاح این رویداد فرهنگی پیام ارسال کردند.
جمشید خانیان داستان‌نویس و نمایشنامه‌نویس که نخستین اثر او در زمینه‌ ادبیات کودک و نوجوان رمان کوتاه "کودکی‌های زمین" است در پیام خود، ویژه‌ی راه‌اندازی کتاب‌سرای "کانون الفبای مهربانی" گفت: " من جمشید خانیان هستم. سال‌ها پیش ٬ یعنی دقیقاً چهل‌ و دو سال پیش ٬ وقتی هنوز سیزده سال بیش‌تر نداشتم ٬ احتمالاً پای یکی از همین قفسه‌های کتابخانه‌ی شماره یک کانون (آبادان) ٬ یا شاید یکجایی ٬ یک‌گوشه‌ای ٬ پشت یکی از همین میزها ٬ با خواندن کتاب‌های داستان ٬ تصمیم گرفتم نویسنده بشوم. حالا بعد از چهل و دو سال ٬ من نویسنده هستم. و کارم این است که رؤیا بسازم. من با رؤیاهایی که دیگران در کتاب‌هایشان ساختند ٬ نویسنده شدم. هر کتاب ٬ مثل دو بال ٬ امکان پرواز را برای من فراهم می‌کرد. و من در بی‌کرانگی آسمان رؤیاهایم ٬ بالاتر از ابرها و در امتداد خط شیری منظومه‌های بی‌شمار کیهانی ٬ با ستاره‌ها و سحابی‌ها و خوشه‌ها همبازی می‌شدم. این‌ها اوهام و خیالات بیهوده نبودند ٬ بلکه قسمتی از کیفیت لذت‌بخش داستان‌هایی بودند که به من یادآور می‌شدند «توانستن» ٬ امکان بالقوه‌ای است که در درون همه‌ی انسان‌ها به‌طور یکسان وجود دارد، و تنها «آگاهی» است که به آن موجودیت واقعی می‌بخشد. و کتاب ٬ آگاهی‌بخش است. و این ٬ حق ماست ٬ من و شما ٬ و هر ایرانی ٬ که بی‌هیچ دغدغه‌ای ٬ کتاب در اختیارمان باشد؛ وبی هیچ اجباری حق انتخاب و خواندن داشته باشیم. من امیدوارم «کانون الفبای مهربانی» بتواند٬ و حتماً می‌تواند ٬ که این امکان را به‌طور یکسان در اختیار همه‌ی بچه‌ها قرار بدهد؛ منظورم امکان نزدیک شدن به منظومه‌های بی‌شمار کیهانی است.
احمدرضا احمدی دیگر نویسنده‌ی مطرح کشور که بیش از 18 مجموعه شعر و 15 کتاب برای کودکان نوشته است در پیام خود ویژه‌ی این رویداد فرهنگی تأکید کرد: "یکی از کسانی که به مدت چهل‌وپنج سال برای کودکان ایران کار کرده است و عمری گذاشته است خوشحال است که شما چنین سلیقه و توانی دارید و امیدوارم روز به‌روز موفق‌تر باشید و برای بچه‌های آبادان که جنگ دیده‌اند کاری انجام دهید".
فرهاد حسن‌زاده دیگر نویسنده مطرح کشور نیز در پیام خود به مناسبت آغاز بکار کتاب‌سرای "کانون الفبای مهربانی" گفته است:" یکی بود، یکی نبود. شهری بود، شهری نبود. مردمی بودند، مردمی نبود. صبر کنید. خسته نشدید از این‌همه بود و نبود؟ بیایید از «هست» و «خواهد شد» حرف بزنیم. حتماً شما هم مثل من آدم‌هایی را می‌شناسید که در گذشته غرق شده‌اند. بعضی پدرها، بعضی مادرها، بعضی خاله‌ها و عموها و همسایه‌ها و فامیل‌ها، آن‌قدر از گذشته‌های قشنگ و رنگی‌رنگی آبادان حرف می‌زنند که دلت می‌خواهد برگردی به آن روزها و در آن هوا نفس بکشی. ولی مگر می‌شود برگشت به آن روزها؟ روزهایی که به «یکی بود یکی نبود» پیوستند.
گاهی از خودم می‌پرسم کودک امروز آبادانی چرا باید در هوای کودکی و جوانی نسل‌های قبل نفس بکشد؟ مگر خودش دل ندارد؟ مگر خودش احساس و رؤیا و آرزوهای شیرین ندارد؟ پس امروز او کجاست؟ او می‌خواهد در هوای اکنون شهرش نفس بکشد. برای او نه عظمت پالایشگاه نفت مهم است، نه سینماها و باشگاه‌ها و بناهایی که روزی برای خود بی‌نظیر بودند. او بچه‌ی امروز است و اگرچه جنگ را به چشم خود ندیده ولی روحش از ترکش‌ آن روزها زخم دارد. او دنیای شاد و رنگی‌رنگی خودِ خودش را می‌خواهد. دنیایی پر از شور و نشاط و تخیل. دنیایی که روزهایش مثل بهمنشیر و اروند جاری باشند و مثل خلیج‌فارس بزرگ و بیکران. بیاییم گذشته‌ها و نوستالژی‌ها را به موزه بسپاریم و حال را دریابیم.
خوشحالم که به همت دوستانِ عاشقِ رشد و آگاهی آبادان و خرمشهر، مرزهای مهربانی به کتاب هم رسیده و کتابخانه‌ی مهربانی بنا دارد در راه باروری اندیشه و روح و روان بچه‌های شهرم قدم‌های جانانه‌ای بردارد. به خود می‌بالم از داشتن چنین دوستانی که همچون نخلی سایه و خنکایِ نسیم و شهد خرمای وجودشان را بی‌هیچ چشمداشتی می‌بخشند و می‌گذرند. ای کاش تنهایشان نگذاریم و هرکه هستیم و هرجا هستیم دست‌های مهربانشان را به لطف بگیریم و اندوه خستگی‌شان را بپرانیم. بگذاریم با کتاب‌ها، با قصه‌ها، با شعرها و واژه‌های دل‌نشین دنیای تازه‌ای برای بچه‌های این شهر بسازند و شهر دیگری برای ایران بنا کنند. شهری نمونه و متفاوت که افتخارش تک‌تک آدم‌هایش باشند.
کتاب‌سرای کانون الفبای مهربانی رویدادی فرهنگی است که در آن مجموعه‌ای از کتاب‌های کودک و نوجوان به‌صورت رایگان در میان بچه‌های آبادانی تبادل می‌شود.
فاطمه زیرک قشقایی مسوول کانون شماره یک آبادان پیرامون این کتاب‌سرا توضیح داد: در کنار قفسه‌های کتاب کانون، قفسه‌ای قرار دارد که هر کودک و نوجوان می‌تواند با گذاشتن یک کتاب، کتاب دیگری از آن بردارد.
وی افزود: بچه‌هایی که تا به حال کتاب نداشته‌اند و یا توانایی خرید کتاب را ندارند؛ می‌توانند برای مرتبه نخست بدون کتاب گذاشتن، یک کتاب برای مطالعه بردارند و نوبت‌های بعدی با گذاشتن همان کتاب، به مطالعه کتاب‌های دیگر بپردازند.
این مسوول فرهنگی با اشاره به این‌که در کتاب‌سرای "کانون الفبای مهربانی"، علاوه بر ارائه کتاب، برنامه‌هایی چون معرفی کتاب، نقد کتاب، روخوانی کتاب و قصه‌گویی نیز برگزار می‌شود یادآور شد: این کتاب‌سرا کاری مشترک از موسسه الفبای اندیشه ورزی اروند، کتاب‌فروشی الفبا و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شماره یک آبادان است و همه‌روزه به‌جز ایام تعطیل آماده خدمت‌رسانی به کودکان و نوجوانان 7 تا 17 سال است.