جشن کتاب ویژه روز ملی ادبیات کودک و نوجوان در اهواز برگزار شد

هم‌زمان روز ملی ادبیات کودک و نوجوان جشن کتاب در مرکز فرهنگی هنری و فروشگاه مرکز عرضه محصولات فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در شهرستان اهواز برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان خوزستان، مدیرکل کانون خوزستان در مراسم جشن کتاب ویژه روز ملی ادبیات کودک و نوجوان که هم‌زمان با روز ملی ادبیات کودک و نوجوان و بزرگداشت مهدی آذریزدی در سالن اجتماعات مرکز فرهنگی هنری کانون شماره یک اهواز اجرا شد گفت: انسان اسلام انسان متفکر است و انسان متفکر کسی است که به فرموده قرآن اهل خواندن و مطالعه کردن کتاب است.

وی کتاب‌خوانی و مطالعه مفید کتاب را یکی از مهم‌ترین عوامل تربیت انسان متفکر دانست و افزود: ما باید فرزندانمان را از همان دوران کودکی به مطالعه کتاب تشویق کنیم زیرا با انجام این کار می‌توانیم تا حد زیادی به پیشرفت وی در آینده مطمئن شویم.

شنبدی در دسترس بودن کتاب برای مطالعه کودکان و نوجوانان را یک امر مهم دانست و خاطرنشان کرد: ما در کانون استان تا قبل از سال 1394 تنها یک مرکز عرضه محصولات فرهنگی در شهرستان اهواز داشتیم اما از آن سال تاکنون ضمن اضافه کردن یک مرکز عرضه محصولات فرهنگی در اهواز 3 مرکز نیز در شهرهای آبادان، شوشتر و هندیجان راه‌اندازی کردیم و امیدواریم تا پایان سال 1396 تعداد این مراکز در استان را به عدد 10 برسانیم.

وی در ادامه از راه‌اندازی فروشگاه‌های سیار کانون در شهرهای مختلف استان خبر داد و تأکید کرد: در آینده برنامه داریم کتاب‌های کانون را در ویترین‌های سازمان‌های مختلف، اتوبوس‌ها، بیمارستان‌ها و ... در معرض استفاده هم‌وطنانمان قرار دهیم.

در این مراسم مهدی مرادی نویسنده‌ی خوزستانی با بیان این‌که در کتاب خواندن باید از شکل عبور کرده و به محتوا برسیم گفت: یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های آثار مهدی آذر یزدی این بود که آثار گذشتگان را به زبان امروزی بازنویسی کرد و باعث شد آثارش جز محبوب‌ترین کتاب‌ها شوند.

وی معتقد است شکل کتابخانه‌های امروزی تغییر کرده و ما می‌توانیم در راستای گسترش فرهنگ مطالعه اقدام به تشکیل کتابخانه در آپارتمان‌ها، منازل و دیگر مکان‌های کوچک کنیم تا در راستای گسترش فرهنگ مطالعه قدم برداریم.

مرادی دوران عضویت خود در کانون شماره 2 اهواز را به‌عنوان یکی از بهترین دوران زندگی خود برشمرد و خاطرنشان کرد: یکی از جاذبه‌های را که در سفرهای خود در شهرهای مختلف ایران را دیده است وجود مراکز فرهنگی و هنری کانون است؛ مراکزی که در شهرهای بزرگ و حتی مناطق مرزی وجود دارند و بچه ها بدون سخت‌گیری وارد فضاهایی با دیوارهای رنگی می شوند و فارغ از امتحان و مشق در این فضاها به مطالعه کتاب و فعالیت‌های فرهنگی هنری می‌پردازند.

در ادامه این مراسم هوشنگ یونسی، نویسنده، پژوهشگر و مدرس دانشگاه، نیز با اشاره به سابقه فرهنگی و ادبی بسیار غنی سرزمین و ملت ایران از کودکان و نوجوانان خواست با توجه به این سابقه‌ی بسیار غنی و پشتوانه بسیار ارزشمند به مطالعه کتاب اهمیت بدهند و از این سرچشمه سیراب شوند، زندگی کنند و پرورش بیابند.

خوانش آثار ادبی کودکان و نوجوانان عضو مرکز آفرینش‌های ادبی دیگر برنامه این جشن بود که با نقد و بررسی آثار توسط مهدی مرادی نویسنده‌ی خوزستانی همراه شد.

در حاشیه این جشن نیز کتاب «آوازهای سیب‌زمینی» سروده‌ی مهدی مرادی، شاعر کودک و نوجوان خوزستانی رونمایی شد.

گفتنی است جشن کتاب ویژه روز ملی ادبیات کودک و نوجوان در اهواز با بازدید شرکت‌کنندگان و میهمانان این برنامه از فروشگاه مرکزی عرضه محصولات فرهنگی کانون اهواز به پایان رسید.