کد خبر: 233629
تاریخ انتشار: ۲۶ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۵
بازدید 840
اردوی اعضای پسر مرکز 1 شاهرود

اردوی پسر اعضای مرکز شاهرود در منطقه زیبای سیاحتی و زیارتی قلعه نوخرقان برگزار گردید.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان سمنان اردوی اعضای پسر مرکز 1 شاهرود برگزار شد.

اردوی پسر اعضای مرکز شاهرود در منطقه زیبای سیاحتی و زیارتی قلعه نوخرقان برگزار گردید. در این اردو که 20 نفر از اعضای پسر مرکز در آن حضور داشتند٬ اعضا با شخصیت  شیخ ابوالحسن خرقانی آشنا شدند و آرامگاه  این عارف بزرگ را زیارت کردند .

ابوالحسن علی خرقانی(زاده ی 352 ق- درگذشته ی  425ق) عارف و صوفی نام‌دار ایرانی بوده‌است. وی از انگشت شمار پیرانی است که پیرو حکمت خسروانی و پاسدار فرهنگ ایران بود.

ظاهراً او در سال 352 ق در روستای خرقان قومس از توابع شهرستان شاهرود به دنیا آمده‌است. او بایزید بسطامی را مقتدای خود دانسته و مانند ابوسعید ابوالخیر از احمد بن عبدالکریم قصاب آملی خرقه گرفته. گفته شده که سلطان محمود غزنوی به دیدار او رفته و از او پند خواسته‌است. در گفته‌ها و داستان‌ها به جای مانده که ابوسعید ابوالخیر و پورسینا به خرقان رفته و با او گفتگو داشته و مقام معنوی او را ستوده‌اند. از مریدان و شاگردان نام‌دار او خواجه عبدالله انصاری بوده‌است. مرگ شیخ حسن در روز شنبه دهم محرم سال 425 ق و در سن 73 سالگی در روستای خرقان بوده‌است.

مشهورترین جمله شیخ که بسیار نقل شده است این جمله می باشد :

«هر که در این سرا درآید نانش دهید و از ایمانش مپرسید چه آنکس که به درگاه باریتعالی به جان ارزد البته بر خوان بوالحسن به نان ارزد»