کد خبر: 243352
تاریخ انتشار: ۶ تیر ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۲
بازدید 5636
کانون شهمیرزاد در جشن باستانی نیلوفر

اعضا و مربیان مرکز فرهنگی‌هنری کانون شهمیرزاد در جشن باستانی نیلوفر، «رودخانه‌ی سرچشمه» یا «شیخ چشمه‌سر» واقع در پایِ کوه شیرقلعه را پاکسازی کردند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان سمنان، در چهارمین روز از ماه تیر، اعضای دختر کودک و نوجوان مرکز شهمیرزاد زباله‌های رودخانه‌ی سرچشمه را جمع‌آوری کردند.
به گفته‌ی مربی‌مسئول این مرکز، طبق نوشته‌های ابوریحان بیرونی در «آثارالباقیه»، دست‌کم تا اواسط قرن چهارم هجری‌قمری ایرانیان باستان براساس تقویم زرتشتیان در روز ششم از ماه تیر یعنی «خردادروز» - اوایل تابستان و همزمان با شکفته‌شدن گل نیلوفر- جشنی به نام «جشن نیلوفر» برگزار می‌کردند که در این روز شست‌وشو، تبرک، تقدس و پاکیزگی آب‌ها(سرچشمه‌ها، رودخانه‌ها، دریاها و...) معمول بوده است و تمامی اهالی دست از کار کشیده و به سوی آب‌ها می‌رفتند.
فاطمه خلیلی افزود: با توجه به بحران کم‌آبی در استان سمنان به‌ویژه شهمیرزاد، اعضای دختر کودک و نوجوان مرکز در راستای حفظ محیط زیست و حفاظت از آب -این سرمایه‌ی محدود- به‌سمت رودخانه‌ی سرچشمه‌ی شهمیرزاد حرکت کرده، آیین زیبای پاک‌کردن آب‌ از آلودگی‌ها را بجای آوردند.