توقف در ایستگاه ادبیات کهن

اعضا و مربیان مراکز کانون استان با توقف در ایستگاه ادبیات کهن و مطالعه‌ی هفت‌پند مولانا این میراث کهن ادبی را پاس می‌دارند.

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان سمنان، نخستین فراخوان جشنواره‌ی فرهنگی، هنری و ادبی با عنوان «میراث مولانا» ویژه‌ی مربیان و اعضای کودک و نوجوان مراکز کانون استان منتشر شد.
به گفته‌ی کارشناس مسئول‌فرهنگی کانون استان، این فراخوان با هدف ترویج و تقویت انس و آشنایی کودکان و نوجوانان با منابع و مفاهیم ادبیات کهن به‌ویژه مولانا، ایجاد بستری مناسب برای رشد و شکوفایی استعدادهای بالقوه‌ی اعضا، توجه به ضرورت تثبیت و تقویت هویت ایرانی- اسلامی، تقویت سواد خواندن کودکان و نوجوانان از پانز دهم تیرماه در مراکز اجرا شده و مربیان و اعضا تا پانزدهم شهریورماه فرصت دارند آثار خود را به دبیرخانه‌ی این جشنواره ارسال کنند.
فروهر معدنی در ادامه افزود: عصری که در آن زندگی می‌کنیم عصر حرکت و فن‌آوری‌های نوین و پیشرفته است. قطار سریع‌السیر این عصر، چنان با شتاب در حال حرکت است که مجالی برای تماشا و لذت‌بردن مسافران آن از مناظر چشم‌نواز مسیر باقی نمی‌ماند. غافل از اینکه معرفت به جهان هستی لابه‌لای همین مناظر بدیع و فرهنگ‌ها، زندگی‌ها و دردهای انسانی‌ست.
معدنی همچنین اظهار داشت: بی‌تردید توقف هر از چندگاهی در ایستگاه‌هایی که ما را به پر بار شدن کوله‌بار تمدن، فرهنگ و اندیشه یاری می‌دهد نه تنها خالی از لطف نیست؛ بلکه از انرژی‌های هستی‌بخشی سرشارمان می‌کند که راهگشای ما و فرزندان‌ ما در شیوه‌ی صحیح زندگی و افزایش فرهنگ است و یکی از این ایستگاه‌ها، ادبیات کهن ماست. ادبیاتی که بر پایه‌های استواری همچون مولانا، سعدی، حافظ و فردوسی بنیان نهاده شده است.
وی مثنوی‌معنوی را با گنجینه‌ای از قصه‌های زندگی و آداب اجتماعی، یک کتاب هدایت و پرورش انسان‌ها عنوان کرد و گفت: هفت‌پند مولانا گوشه‌ای از این مخزن عظیم فرهنگ و اخلاق است.
معدنی در پایان تصریح کرد: برآنیم تا با بهره‌گیری از پندهای مولانا به هدایت و پرورش مهارت‌های زندگی و سبک صحیح زیستن در کودکان و نوجوانان بپردازیم و آنها را درتقویت و حفظ ارزش‌های انسانی و افزایش سطح دانش و بینش و معرفت با توجه عمیق به آفریده‌های کردگار و هدف از این خلقت بی‌نظیر سوق دهیم.
شایان ذکر است این جشنواره در سه محور فرهنگی، هنری و ادبی به‌ترتیب در رشته‌های نمایش‌خلاق، نقالی یا مثنوی‌خوانی، خوش‌نویسی، طراحی پوستر، پویانمایی، بازآفرینی و بازنویسی قصه‌های مثنوی طی شیوه‌نامه‌ای تنظیم و به مراکز کانون استان ارسال و مقرر شد آثار جشنواره پس از جمع‌آوری و داوری در نمایشگاهی مورد بازدید همگان قرار گیرد و از برگزیدگان بخش‌های مختلف آن طی مراسمی قدردانی و تجلیل شود.