کد خبر: 244323
تاریخ انتشار: ۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۴:۳۴
بازدید 855
میثاقگاه مردم و رهبری

پنجم مرداد، سالروز اقامه‌ی اولین نماز جمعه‌ی رسمی ایران بر نمازگزاران گرامی باد.

 دریای بی‌کران معنویت
آن‌گاه که اذان‌گویِ روز جمعه، انسان‌ها را به میهمانی خدا فرا می‌خواند، نمازگزارانِ پاک‌طینت، با دلی آکنده از مهر الاهی و با کنار گذاشتن همه‌ی بازیچه‌ها، به رودخانه‌ی جمعه می‌پیوندند تا به دریای بی‌کران اتحاد و معنویت برسند.
دین‌داران با اخلاص از رنگ‌ها، نژادها و زبان‌های گوناگون، در کنار هم می‌نشینند و به سخنان حکمت‌آمیز امام‌جمعه گوش جان می‌سپارند. امام‌جمعه نیز همانند دیده‌بان و جلوداری امین، با فرا خواندن آنان به پاکی و پرهیزکاری، راه‌ها و بی‌راهه‌هایِ این دنیای پرآشوب را به آنان نشان می‌دهد. آن‌گاه همگی بدون کبر و نخوت به پا می‌خیزند و دو رکعت نماز عشق به‌جای می‌آورند. پس از این نماز، جان‌های مؤمنان پاکیزه می‌شود و چون آینه‌ای خواهد شد که پرتو جمال یار را در آن به تماشا خواهند نشست.
میثاقگاه مردم و رهبری
نماز جمعه، هم نشانه‌ی سیاسی‌بودن دین است و هم دینی‌بودن سیاست. نماز جمعه، جایگاه بلند سیاست و حکومت را در متن دین مشخص می‌کند؛چون امام‌جمعه، یا حاکم اسلامی و سرپرست امور مسلمانان است، یا شخص عادل و آگاه به زمان و مکان که از سوی رهبر حکومت اسلامی تعیین می‌شود. پس نماز جمعه، افزون بر این‌که میعادگاه عابد و معبود است، میثاقگاه مردم و رهبری است و این دیدارهایِ مستقیم یا غیرمستقیمِ هفته‌ای یک‌بارِ مردم و رهبری، آسان‌ترین و مطمئن‌ترین راه اطلاع از مسایل و مشکلات جهان اسلام و شناخت وظیفه‌ی سیاسی و اجتماعی است.
نماز جمعه، مشارکت در حرکت هم‌نوای میلیون‌ها مسلمان مظلوم و فاصله‌گرفتن از خطوط منحرف دورویی و تک‌روی است.
نماز جمعه در آیات قرآن
یکی از مسائل مهم در دین مبین اسلام، وحدت و اتحاد مسلمانان است. از این‌رو، خداوند در قرآن‌کریم، اهل ایمان را در روز جمعه به برپا داشتن نماز جمعه و دوری از هر سرگرمی و کاری که آن‌ها را از اقامه‌ی آن باز می‌دارد، فرا خوانده است و می‌فرماید: «ای کسانی‌که ایمان آورده‌اید! هنگامی‌که برای نماز روز جمعه ندا داده می‌شود، به‌سوی ذکر خدا بشتابید و خرید و فروش را رها کنید. اگر بدانید، این برای شما بهتر است».
نماز جمعه در کلام ائمه‌ی معصوم علیهم‌السلام
نماز جمعه، یکی از اعمال واجب بسیار مهم در دین اسلام است که روایات بسیاری در خصوص اهمیت شرکت در آن و نیز اجر و پاداش فراوان این فریضه‌ی الاهی وارد شده است. رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله فرمودند: «نماز جمعه، حج فقیران است». هم‌چنین ایشان فرمودند: «فرشتگان روز جمعه فرستاده می‌شوند تا بر درب مساجد ایستاده و نام شرکت‌کنندگان در نماز جمعه را به‌ترتیب بنویسند».
اولین نماز جمعه بعد از انقلاب اسلامی
پس از پیروزی انقلاب اسلامی، فریضه‌ی الاهی نماز جمعه، برای نخستین‌بار در اولین جمعه‌ی ماه مبارک رمضان سال1399ه.ق، برابر با پنجم‌مرداد ماه1358 با شرکت بیش از یک‌میلیون‌نفر از مردم مسلمان روزه‌دار تهران، در گرمای شدید تابستان به امامت مجاهد نستوه، مرحوم آیت‌اللّه‌طالقانی در دانشگاه تهران با شکوه و جلوه‌ی خاصی برگزار شد. در تهران، از ابتدای انقلاب تا اوایل مردادماه1380، تعداد1142 نماز جمعه بدون وقفه برگزار شده است. هم‌اکنون نیز با لطف و عنایت خداوند متعال، در تمام شهرهای ایران اقامه‌ی نماز پرشکوه جمعه ادامه دارد و در حال حاضر، 442 امام‌جمعه در مناطق مختلف کشور، هم‌زمان نماز جمعه را اقامه می‌کنند.
نماز جمعه در کلام مقام معظم رهبری
حضرت آیت‌اللّه خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب در مورد نقش مهم نماز جمعه در ایجاد اتحاد و همدلی بین اقشار جامعه چنین می‌فرمایند: «نماز جمعه، همان‌طور که نامش هم نشان می‌دهد، نمازی است که ذکر خدا را با اجتماع مسلمانان توأم تأمین می‌کند. این نماز تفاوت می‌کند با آن ذکر و یادی که تنها و در خلوت انجام بگیرد. در این نماز تن‌های مردم و دل‌های مردم در کنار یکدیگر قرار می‌گیرد؛ لذا به این نماز می‌گویید نماز وحدت آفرین. حقیقت هم همین است».
حضور کارگزاران در نماز جمعه
حضور کارگزاران و مسؤولان نظام در بین صف‌های نمازگزاران جمعه، نشان‌دهنده‌ی اهمیت نظام به این مراسم عبادی است. هم‌نشینی مدیران با نمازگزاران، ارتباط مردم را با آنان آسان‌تر می سازد و موجب تشویق و ترغیب بیش‌تر مردم به این مراسم می‌شود. این امر، خود یکی از راه‌های مهم تقویت نماز جمعه به‌شمار می‌رود که با تقویت این مراسم سیاسی- عبادی، بسیاری از ارزش‌های اسلامی در جامعه تقویت می‌شود و جامعه اسلامی را سرشار از مؤفقیت و توسعه می‌گرداند.