سوگواره‌ی کودکان عاشورایی در روستای قلعه‌نوخرقان

سوگواره‌ی کودکان عاشورایی طرح وی‍ژه‌ی مربی‌مسئول کتابخانه سیار روستایی کانون پرورش فکری شاهرود و بسطام روز سه‌شنبه26آبان‌ماه در روستای قلعه‌نوخرقان از توابع شهرستان شاهرود برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان سمنان و به‌نقل از محسن نظارت مربی‌مسئول کتابخانه‌ سیار روستایی کانون شاهرود و بسطام، سوگواره‌ی کودکان عاشورایی در سطح مدارس دخترانه‌ی روستاهای بسطام از سال گذشته در این منطقه آغاز شده و در قالب نوحه‌های گروهی اعضا ادامه یافت.

نظارت همچنین اظهار داشت: در سال جاری ادامه‌ی سوگواره‌ی کودکان عاشورایی در سطح مدارس دخترانه‌ی روستاهای بسطام در قالب نوحه‌های گروهی اعضا برگزار شد و در عصر روز سه‌شنبه 26آبان‌ماه همزمان با سال‌روز شهادت باب‌الحوائج سه‌ساله حضرت رقیه(س) مراسم اختتامیه‌ی سوگواره در محل زینبیه خرقان با مشارکت دبستان دخترانه‌ی 22بهمن روستای قلعه‌نوخرقان برگزار شد.

وی در ادامه افزود: در پایان این رقابت‌ها از مجموع 37 گروه تشکیل‌شده، 25 نوحه‌سرای کودک و نوجوان از 15 گروه، قابل تقدیر شناخته و طی آئینی با حضور مسئولین و 150 نفر از دانش‌آموزان مدارس دخترانه روستاهای پشت بسطام تجلیل شدند.

نظارت عنوان کرد: این طرح از سال93 به‌منظور شناسایی و توانمندسازی کودکان و نوجوانان علاقمند به نوحه‌سرایی با هدف ذکر مصیبت خاندان عصمت و طهارت به‌خصوص حضرت اباعبدا...‌الحسین(ع) در سطح روستاهای تحت‌پوشش کتابخانه سیار کانون پرورش فکری شاهرود و بسطام آغاز شده‌است.

وی در پایان تصریح کرد: در اجرای این طرح ازدانش‌آموزان خواسته شد‌ه‌بود تا پیرغلامان حسینی  را که سالیان متمادی در روستای خود به نوحه‌سرایی پرداخته‌اند، شناسایی کرده و با الگوگیری از سبک آنها به فراگیری نوحه‌سرایی اقدام‌کنند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: فراگیری نوحه‌سرایی با استفاده از سبک و سیاق و فرهنگ بومی- محلی دانش‌آموزان که تطابق کامل با آداب و رسوم عزاداری محلی آنان داشته باشد از اهداف اصلی این سوگواره بوده‌است.

گفتنی است در بخشی از این مراسم، حجت‌الاسلام والمسلمین غلامی امام‌جماعت مسجد روستای قلعه‌نوخرقان به ایراد سخنرانی پرداخت و خطاب به دانش‌آموزان تأکید کرد: الگوگیری از زندگی، شخصیت و سیره‌ی ائمه‌ی معصوم(ع) را سرلوحه‌ی کار و زندگی خود قرار دهند و با مطالعه‌ی زندگی حضرت رقیه(س) به فضائل اخلاقی و شخصیت تاریخی آن بزرگوار پی ببرند.

اجرای این مراسم معنوی را نیز دو عضو کودک و نوجوان کتابخانه سیار روستایی، فاطمه قاسمی و یاسمین محمدی برعهده داشتند.