کد خبر: 249668
تاریخ انتشار: ۱ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۰
بازدید 1427
ششمین نشست ادبی دو پنجره با نقد کتاب چشم عقاب

پنج‌شنبه 28 آبان‌ماه همزمان با هفته‌ی کتاب و کتاب‌خوانی، کتاب «چشم عقاب» نوشته‌ی «محسن هجری» با حضور 70 عضو نوجوان و مربیان کارگاه‌های ادبی مراکز فرهنگی‌هنری کانون استان نقد و بررسی شد.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان سمنان، ششمین نشست ادبی «دو پنجره» با نقد کتاب «چشم عقاب» نوشته‌ی «محسن هجری» نویسنده‌ی ادبیات کودک و نوجوان، روزپنج‌شنبه 28 آبان‌ماه با همکاری اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع‌مقدس و حوزه‌‌ی هنری استان سمنان در مجتمع فرهنگی‌هنری کانون سمنان برگزار شد.

«مهری جهان»، رییس اداره‌ی مالی اداره‌کل کانون پرورش فکری به نمایندگی از طرف مدیرکل استان سمنان، در این مراسم ضمن خوش‌آمدگویی به اعضا و میهمان ویژه‌ی نشست، اظهار داشت: امیدواریم برنامه‌های ادبی بیشتری در استان ما برگزار شود تا علاقمندان به ویژه بنیادی‌ترین بخش جامعه که کودکان و نوجوانان هستند بتوانند بهره‌ی مضاعفی از این برنامه‌ها ببرند.

جهان در ادامه به‌نقل از مدیرکل کانون استان عنوان کرد: تنها نهاد تخصصی که در کشور فعالیت دارد و به‌عبارتی تنها شمعی که برای کودکان و نوجوانان می‌سوزد، همین مراکز کانون پرورش فکری است. بی‌شک این شمع فعال، نیاز به مواد اولیه‌ای دارد و همان کودکان و نوجوانان هستند که با فعالیت و پویایی در کانون، روشنایی این شمع را بیشتر خواهند کرد.

وی همچنین خطاب به اعضا بیان داشت: شما زیربنا و زیرساخت این کشور و در واقع مدیران و مسئولان عالی‌رتبه‌ی آینده‌ی این کشور هستید. شما که به جای استفاده از ابزارهای تهدیدکننده در اوقات‌فراغت از ابزار تقویت‌کننده‌ای چون کتاب که در تقویت حافظه مؤثر است، بهره بردید و این سعادتی است که خدا نصیب شما کرده تا با دوستی مانند کتاب، انس بگیرید؛ البته وظیفه‌ی دیگری که در این مسیر برعهده‌ی شماست، امر به معروف است و آن هم امر به خواندن و معرفی کتاب‌های خوب و پرمحتوا به دوستان، گروه همسالان و همشهریان و هموطنان خود و این مقوله را در کل کشور اجرایی کنید تا باعث سربلندی کشور عزیزتان ایران شوید.

جهان در پایان سخنانش نیز از یکایک همکارانی که در برپایی این نشست تلاش کردند، قدردانی کرد.

اسماعیل فتاحی به‌عنوان مجری این نشست در ابتدا، ضمن خیرمقدم به اعضا، مربیان، کارشناسان اداره‌کل و میهمانان حاضر در برنامه، از قبول دعوت محسن هجری سپاسگزاری کرد.

محسن هجری، نویسنده‌ی کتاب «چشم عقاب» نیز در این مراسم، خطاب به اعضای شاعر، نویسنده و  علاقمندانی که به‌همراه مربیان خود از شهرستان‌های مختلف استان در این نشست شرکت کرده بودند، ضمن ابراز خردسندی در حضور اعضا و مربیان، بیوگرافی کوتاهی از خود بیان کرد و با اشاره به رزمنده‌بودنش تأکید کرد: سعی کرده است تا خاطرات جبهه‌ی خود را چه در صحنه چه در پشت صحنه‌ی نبرد در داستانش نمود دهد.

هجری با اشاره به ارتباط مستقیمی که بین داستان و موضوع مقاومت و پایداری مردم در دوران جنگ بود خاطرنشان کرد: علاقه دارم نظر واقعی‌تان را درباره‌ی کتابم بیان کنید تا در آینده، داستان‌های بهتری برای مخاطبان کودک و نوجوان خود بنویسم.

نویسنده‌ی چشم عقاب، آغاز نوشتن خود را از کلاس‌های انشا عنوان کرد و بر دو نکته‌ی اساسی شجاعت نوشتن و شجاعت نقدپذیری تأکید کرد و گفت: نویسنده از یک زاویه می‌نویسد؛ اما خواننده از زاویه‌ی دیگر به محتوا نگاه می‌کند. بی‌شک این دو زاویه‌ی نگاه با هم متفاوت است و وقتی یک نویسنده و یک مخاطب با هم ملاقات می‌کنند به نظر می‌رسد بهترین اتفاق ممکن در حال روی دادن است؛ چراکه دو زوایه‌ی نگاه متفاوت به یکدیگر برخورد می‌کند و می‌تواند به نتایج مطلوب‌تری برسد.

در ادامه اعضا و مربیان حاضر در این نشست، سؤالات و نظرات خود را در مورد کتاب «چشم عقاب» با نویسنده‌ی آن در میان گذاشتند. از اینکه محتوا و مضمون داستان چه بود؟ طرح اولیه داستان چگونه به ذهن نویسنده خطور کرد؟ هدف نویسنده از دو عبارت متناقض «صبوری عصر مغول و تملق و چاپلوسی» که در صفحه‌ی 64 کتاب قید شده چه بوده‌است؟ دلیل انتخاب عنوان کتاب برای داستان چه بود؟ و...

در پایان بخش اول نشست، اسماعیل فتاحی به تک‌نوازی تصنیف وطن پرداخت و به محفل ادبی جانی دوباره بخشید.

در بخش دوم این نشست، چهار عضو پسر و شش عضو دختر، آثار خود را در قالب شعر و داستان قرائت کردند و پس از آن اعضای حاضر و میهمان برنامه به نقد و بررسی آثار خوانده‌شده پرداختند.

گفتنی است در پایان این نشست که به‌همت کارشناس مرکز آفرینش‌های ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان سمنان برگزار شد از محسن هجری، نویسنده‌ی میهمان برنامه قدردانی و به همه‌ی اعضا و مربیان حاضر در نشست، یادبودی اهدا شد.